Passie Pensioneert Nooit voor Maria Genova

Wat is mijn grootste passie in mijn werk? Ik schrijf boeken, geef lezingen, en ik word heel erg geïnspireerd door de reacties. Als schrijver sta je er normaal gesproken niet bij stil wat je boeken voor anderen betekenen. De meeste van mijn boeken gaan over heftige onderwerpen, sommige zelfs in een taboesfeer, zoals de vrouwenhandel in Nederland, kindermishandeling, falende jeugdzorg en hackers (www.mariagenova.nl voor de volledige lijst).
Wat is mijn idee van ultiem geluk? Hard werken en net zo hard genieten.
Wat is mijn grootste angst? Ik ben niet iemand die vanuit angsten denkt, dus daar moet ik heel diep over nadenken. Ik denk dat het voor heel veel mensen geldt: je gezondheid verliezen.
Waar houd ik het meest van aan mijn werk?  Bij het schrijven van boeken ontdek je onbekende werelden en dat is enorm leuk. Bij de lezingen vind ik de reacties na afloop heel tof. En bij de schrijfworkshops die ik geef en de redactie van manuscripten: dat je ziet hoeveel beter een boek wordt, soms na kleine ingrepen.
Wat is mijn minst aantrekkelijke eigenschap? Te ongeduldig
Wat is mijn grootste valkuil? Te veel enthousiasme, te fanatiek.Wanneer zou ik liegen? Alleen om bestwil, want voor de rest heb ik een hekel aan leugens.
Welke personen in mijn professie, die nu leven, bewonder ik het meeste? Ik lees graag de boeken van veel schrijvers, maar ik kan niet zeggen dat ik ze bewonder.
Waar houd ik het minst van aan mijn werk? De administratie en het bijhouden van mijn agenda, want met 20-30 lezingen per maand is dat opeens een job op zich.
Waar en wanneer was ik het meest gelukkig met mijn werk? Te veel momenten om op te sommen, maar laatst gaf ik een lezing over cybercrime op een schitterende locatie in Spanje. De eerste keer een lezing in een skybox in een voetbalstadion vond ik ook een bijzondere ervaring. En ik heb een paar mooie prijzen gewonnen, zoals ’Schrijfster van het Jaar.’
Wat zegt de uitspraak ‘Passie Pensioneert Nooit’ mij? Dat je iets wat je met veel passie doet, nooit echt zat kunt zijn. En ik wil er ook aan toevoegen dat het nooit te laat is om voor je droom te gaan.
Wat zou ik aan mezelf willen veranderen? 
Minder ongeduldig en minder impulsief. 
Wat is mijn grootste professionele prestatie tot nu toe? Ik kwam op mijn 19de naar Nederland en ik sprak geen woord Nederlands. Dan is het redelijk bijzonder als je journalist en schrijver wordt, dat je van je handicap je werk maakt. Ik geloofde in eerste instantie niet dat het zou kunnen lukken, maar ik ging er wel 100 procent voor. Met veel doorzettingsvermogen en een beetje mazzel is alles mogelijk.
Waar zou ik het liefst willen leven en werken? In Bulgarije, mooi rustig land met prachtige bergen en zee, en veel beter weer dan in Nederland. Maar in Nederland ben ik op dit moment ook superblij, dus voorlopig ben ik niet van plan om te verhuizen.
Wat is mijn meest waardevolle bezitting? Mijn gezin en daarna mijn computer.
Wat is mijn meest markante karakteristiek? Dat ik een lachebekje ben, terwijl ik vooral over zeer ernstige onderwerpen schrijf. Ik ben ook een heel optimistisch iemand.
Wat is de plek waar ik de beste ideeën krijg buitenshuis, in mijn stad? Geen specifieke plek, gewoon tijdens een wandeling. En ik heb een mooie tuin.
Wat is mijn favoriete plek om te eten en te drinken buitenshuis, in mijn stad? Ik dineer heel veel buitenshuis omdat ik zo veel lezingen geef. Als ik in mijn woonplaats ben, blijf ik gewoon thuis. En anders is een sushi-restaurant altijd een goede optie.
Welke boeken hebben mijn leven beïnvloed en hoe? Ik laat me constant beïnvloeden door boeken, ze verrijken mijn denken. Maar het is niet zo dat ik aangrijpende beslissingen heb genomen op basis van een boek.
Wie zijn mijn favoriete schrijvers? Oscar Wilde, vanwege zijn bijzondere dubbelzinnige zinnen.
‘You Only Die Once’. Welke muziek wil ik beluisteren op mijn laatste dag? Queen, Beatles, Abba, Elvis Presley en Lionel Richie. Ik heb nog niet aan liedjes voor mijn begrafenis gedacht, maar deze muziek vind ik geweldig.
Wie is mijn held of heldin in fictie? Ik bewonder alle daadkrachtige vrouwen.
Wie zijn mijn helden en heldinnen in real life? Heel veel mensen zijn goed bezig en ze hebben mijn warme waardering, maar ik kan geen helden noemen. Ik heb ook nooit nagedacht om iemand te kopiëren.
Welke film zou ik jou aanbevelen ooit in jouw leven te zien?  Ook zo’n lastige. Er zijn zo veel goede films dat het moeilijk is om te kiezen. Misschien aardig om een film te noemen die geflopt is, terwijl het een zeer goede film is: Waterworld. Dat zie je met boeken soms ook: een steengoed boek dat nauwelijks gelezen wordt en een clichématig boek dat een enorme bestseller wordt.
Wat zegt de uitspraak ‘De Financiële Vrijheid om te Creëren” mij? Ik vind financiële vrijheid heel belangrijk. Ik heb altijd gewerkt, terwijl dat niet altijd hoefde. Ik verdien momenteel heel veel geld met dingen die ik zo leuk vind dat ik ze ook gratis zou kunnen doen.
Welke rol speelt kunst in mijn leven en werk? Het schrijven van boeken valt onder de kunsten, maar is tegelijkertijd ook een vak dat je moet leren. Ik vind het wel mooi om te zien hoe productief ik soms kan zijn als ik inspiratie heb.
Wie is mijn grootste fan/sponsor/partner in crime? Mijn man, vooral als mentale steun en ook om te knuffelen.
Met wie zou ik in 2017 graag willen werken? Lastige vraag: zo’n beetje alle interessante bedrijven en organisaties sturen me uitnodigingen voor lezingen over privacy en cybercrime n.a.v. mijn boek ‘Komt een vrouw bij de h@cker’ https://www.bol.com/nl/f/komt-een-vrouw-bij-de-hacker/9200000022439329/ . Mijn wenslijstje is al heel erg geslonken.                           
Naar welk project, in 2017, kijk ik uit? Binnenkort komt mijn boek ‘Hoe schrijf je een bestseller?’ uit ( https://www.bol.com/nl/p/hoe-schrijf-je-een-bestseller/9200000079245036/). Ik zie heel veel beginnende schrijvers ongeveer dezelfde fouten maken en ik hoop dat ik ze met dit boek voor grote valkuilen en nep uitgevers kan behoeden.
Welke mensen in mijn professie zou ik graag willen ontmoeten in 2017? Schrijvers geven vaak lezingen en signeersessies. Wat dat betreft kun je ze allemaal live ontmoeten. Maar ik heb het altijd zo druk dat ik heel zelden naar dat soort events ga.
Waar kun jij mij en mijn werk zien of ontmoeten in 2018? Op www.mariagenova.nl vind je informatie over de lezingen en de schrijfworkshops die ik geef. Uiteraard vermeld ik ook elk nieuw boek op de site.
Wie zie ik graag uitgenodigd om hun Passie Pensioneert Nooit verhaal te vertellen? Coby Bergsma, een fotografe die ongelooflijk mooie foto’s maakt. Zij volgde ook haar droom door plotseling haar goed betaalde werk te verlaten.
Hoe kun jij contact met mij opnemen? Via www.mariagenova.nl of via social media. Als je op ‘Maria Genova‘ googelt, vind je me heel snel.

Dit is een bericht van Passie Pensioneert Nooit founder Peter de Kuster

Maak een Proefrit in jouw Droomjob en Creëer een Leven en Werk waar Jij van Houdt en Nooit van Wil Pensioneren. 

mip8

Ja, jij kunt een gooi doen naar jouw droomjob zonder jouw huidige job, levensstijl of onderneming te riskeren. In Proefrit in jouw Droomjob zul je ontdekken hoe het ontmoeten van een mentor die jouw droomjob heeft, van een gesprek tot een uurtje tot daadwerkelijk een paar dagen samenwerken met de mentor jou zal inspireren om jouw eigen verhaal te versterken over jezelf en jouw creatieve droomjob die jij altijd wilde. Het kan de eerste stap zijn om die droomjob waar te maken

midnight-in-paris-007

Revolutionair en praktisch, deze hands – on  class ontworpen door Peter de Kuster – de oprichter van Passie Pensioneert Nooit zal bijdragen dat jij met jouw passie jouw geld verdient wanneer je leert om:

  • Een “Proefrit in jouw Droomjob” voor jezelf in elke creatieve onderneming te maken
  • De vaardigheden op te bouwen en de kennis te vergaren die jij nodig heb om aan jouw nieuwe creatieve onderneming te beginnen
  • De angst om te veranderen te overwinnen
  • Een ontslag of andere onvrijwillige verandering in de kans van jouw leven te veranderen
  • Een droomjob te ontwerpen die nog niet bestaat
  • Een geleidelijke, veilige overgang te managen van jouw huidige job of onderneming naar jouw droomjob
  • Financiële risico’s te minimaliseren wanneer je met jouw nieuwe moedige leven start

ejfelkor_parizsban

“The secret of success is making your vocation your vacation – Mark Twain”

Door alle generaties heen hebben mensen al een Proefrit in hun Droomjob gemaakt. Bij architecten, kunstenaars, schrijvers, designers, reclamemensen, koks en acteurs bijvoorbeeld is het de normaalste zaak van de wereld. Wel is het iets dat vooral bij de start van een loopbaan wordt gedaan. Terwijl je het altijd kunt doen om je beeld bij wat je doet en wilt doen met je passie voor je werk aan te scherpen door zij aan zij te werken met iemand die jouw rolmodel is.

Ik ben jaren geleden begonnen iedereen die op zoek was naar een praktische invulling voor hun droomjob te adviseren een Proefrit in jouw Droomjob te maken. 1, 2, 3 dagen echt werken met iemand die jouw droomjob heeft. Of gesprekken van een paar uur met hen. Bijna iedereen die een Proefrit maakte is daaruit gekomen met nieuwe energie, een helder verhaal en vastberadener dan ooit om hun droomjob waar te maken. Ze hebben boeiende projecten binnengehaald, een opleiding gestart of op andere manieren hun droomjob verder gebracht. Na jaren van fantaseren heeft de Proefrit in een paar dagen hen de kracht gegeven om in actie te komen.

Deels was het een leereffect – de concrete kennis die zij hebben gekregen over de onderneming van hun dromen. Deels was het de mentor die hun hand vasthield, hun zelfvertrouwen een boost gaf en hen hulp bood. Deels waren het de contacten die zij maakten, die het maken van de volgende stappen eenvoudiger maakten.

Maar het belangrijkste van allemaal, naast deze praktische zaken, was iets anders. De Proefrit in jouw Droomonderneming ontwaakte en gaf energie aan iets diep in henzelf, een gedeelte dat voorheen sluimerde en dat, eenmaal wakker geworden, weigerde om genegeerd te worden. Weet dat je als je een droomonderneming overweegt dat het niet alleen gaat over hoe jij jouw uren op het werk besteedt. Het gaat over het verbinden van jouw werk – leven met jouw diepste gevoel over jezelf. Het gaat erom werk te hebben dat je met passie doet, dat je energie geeft in plaats van uitput, waar je van voelt dat het van betekenis is.

WAAROM DEELNEMEN AAN PASSIE PENSIONEERT NOOIT? 

1.  Om een proefrit in jouw droomjob te maken voor je jezelf committeert

2. Om een mentor te vinden

3.  Om de ins en outs van een onderneming te leren kennen

4.  Om contacten in de bedrijfstak te leggen

5.  Jouw zelfvertrouwen te verhogen

6.  Om een passie te exploreren

7.  Om jouw nieuwsgierigheid te bevredigen over ‘ the road not taken’

8.  Om mogelijke loopbanen te testen wanneer je nog niet weet wat je wilt

9.  Om een ongebruikelijke, opwindende reis te maken

10. Om iets nieuws uit te proberen en jezelf op nieuwe manieren uit te dagen

11. Om een nieuw verhaal te krijgen over jouw huidige onderneming, job, lifestyle en toekomst

12. Om verbinding te krijgen met iets dat in jou sluimert.

Wil je weten hoe de Proefrit in jouw Droomjob werkt? Klik op één van de links hieronder.

Hoe het werkt voor deelnemers

Hoe het werkt voor mentoren

Hoe het werkt voor werkgevers

 

 

Leave a comment