Passie Pensioneert Nooit voor Ruben Hoeke

Wat is mijn grootste passie in mijn werk? Als in de muziek alles samenkomt en kippenvel veroorzaakt bij zowel de makers als het, al dan niet aanwezige, publiek. Muziek blijft toch een niet te grijpen aparte dimensie.

Wat is mijn idee van ultiem geluk? Als ik mijn kinderen gelukkig en blij zie.

Wat is mijn grootste angst? Dat ik mijn grootse angst openbaar zou maken.

Waar houd ik het meest van aan mijn werk? Nieuwe mensen ontmoeten, reizen, de nachtelijke uren, muziek maken en met vrienden plezier heb.

Wat is mijn minst aantrekkelijke eigenschap? Over het algemeen denk ik dat ik in mijn beroep ‘pretty easy going’ ben. Ik kan me echter wel verbijten als de muziek niet zo klinkt zoals ik zou willen en dat ik dat soms moeilijk of op onhandige wijze naar anderen verwoordt. In de privésfeer vrees ik dat ik niet echt een super sociaal dier ben. Ben nooit echt het type geweest om feestjes af te struinen en mee te lopen met de rest.

Wat is mijn grootste valkuil? Dingen laten ‘aanmodderen’ en daar te lang niks van durven zeggen omwille van de lieve vrede. Totdat ik er genoeg van heb en dan, voor sommigen als donderslag bij heldere Hemel, een streep trek. Maar… Naarmate ik ouder word leer ik bij. 😊

Wanneer zou ik liegen? Als ik zou zeggen dat ik mijn gitaar volledig beheers. Het fijne aan een instrument bespelen vind ik dat je altijd nog kan bijleren. Het kan altijd beter. Je bent er nooit. En dat hoeft ook niet.

Welke personen in mijn professie, die nu leven, bewonder ik het meeste? In mijn werkgebied heb ik bewondering voor vele muzikanten. Echter bewonder ik doorgaans in eerste instantie eerst de persoon dan ‘de muzikant’ in kwestie. Als ik er een paar zou moeten noemen; Jan Akkerman, Eddie van Halen, Slash. Eigen stijl, eigen feel.

Waar houd ik het minst van aan mijn werk? Praatjesmakers. Mensen die van alles beloven maar als puntje bij paaltje komt niks waarmaken. Tevens kan ik slecht tegen ‘muzikanten’ die zichzelf in de eerste plaats helemaal het einde vinden terwijl ze feitelijk gezien geen deuk in een pakje boter kunnen duwen. Helaas lopen er in de ‘muziekscene’ maar al te veel van dat soort mensen rond. Aan de andere kant vind je dat soort types ook in andere kringen, niet alleen in de muziek. Naarmate ik ouder word, haal ik de ‘slangen’ en ‘bad guys’ er eerder tussenuit.

Waar en wanneer was ik het meest gelukkig met mijn werk? Op het podium voel ik me doorgaans het meest thuis in mijn eigen vel.

Wat zegt de uitspraak ‘Passie Pensioneert Nooit’ mij? Een pensioen heeft me nooit wat gezegd. Sterker nog; ik heb geeneens een pensioen. Wat betreft passie; dat is niet echt een keuze. Muziek maken is voor mij een ‘life force’.

Wat zou ik aan mezelf willen veranderen? Soms denk ik weleens dat ik ‘harder’ zou/had moeten zijn. Mensen krijgen bij mij dikwijls een derde, vierde, vijfde kans. Tot vervelends aan toe. Dit tot afgrijzen van mijn vrouw, die vaak eerder door heeft dat iemand niet ok is. Ik neem moeilijk afscheid van mensen en wordt liever belazert dan dat ik zelf iemand belazer. Ach ja… Ben er toch mooi 40 mee geworden.

Wat is mijn grootste professionele prestatie tot nu toe? Dat ik altijd de muziek heb kunnen maken waar ik 100% achter sta en nooit heb gebogen voor commercie of wat dan ook.

Waar zou ik het liefst willen leven en werken? In Nederland. Als dat niet meer zou kunnen zou ik naar Ierland vertrekken wat ik ook als ‘thuis’ ervaar.

Wat is mijn meest waardevolle bezitting? Mijn kinderen, 100%.

Wat is mijn meest markante karakteristiek? Vrij eigenwijs qua muzikale opvatting en doorgaans werk ik het liefst stroomopwaarts. Aard van het beestje denk ik.

Wat is de plek waar ik de beste ideeën krijg buitenshuis, in mijn stad? In mijn hoofd, waar ik ook ben.

Wat is mijn favoriete plek om te eten en te drinken buitenshuis, in mijn stad? Buitenshuis? Geen idee… Eten heeft nooit echt mijn interesse gehad. Dat is me met de paplepel ingegoten vrees ik. Ik zie eten doorgaans meer als noodzakelijke brandstof. Beetje primitieve zienswijze wellicht, maar ok… Zo zit ik blijkbaar in elkaar. Ik eet overigens het liefst thuis.

Welke boeken hebben mijn leven beïnvloed en hoe? Martin Gray; In naam van al de mijnen. Als je denkt dat het leven soms zwaar is; lees dan dit boek eens. Maar ook; De autobiografie van Slash. Daar staan wel heel wat rake uitspraken in waar ik mezelf wel mee kan identificeren.

Wie zijn mijn favoriete schrijvers? Als een boek me boeit maakt het me niet uit wie het heeft geschreven. Ik ben wel altijd fan geweest van Alfred E. Neuman. 😊 ‘You Only Die Once’.

Welke muziek wil ik beluisteren op mijn laatste dag? ‘You only live Twice’ (James Bond theme) of ‘Nine Lives’ van Aerosmith. 😉

Wie is mijn held of heldin in fictie? Spongebob.

Wie zijn mijn helden en heldinnen in real life? The white Helmets en verder iedereen die zich met hart en ziel inzet tegen ‘het systeem’.

Welke film zou ik jou aanbevelen ooit in jouw leven te zien? Historisch gezien: Schindler’s List. Muzikaal en qua humor: The Blues Brothers.

Wat zegt de uitspraak ‘De Financiële Vrijheid om te Creëren” mij? Niks. Ik heb niks met geld. Nooit gehad en zal dat ook nooit hebben. ‘Money can’t buy me Love’ zong Lennon, toch? En hij had gelijk wat mij betreft.

Welke rol speelt kunst in mijn leven en werk? De complete rol. Zoals eerder gezegd; muziek is voor mij een ‘life force’. Zonder muziek, zou ik het niet weten. Wat is het leven überhaupt zonder muziek?

Wie is mijn grootste fan/sponsor/partner in crime? Mijn gitaar denk ik.

Met wie zou ik in 2017 graag willen werken? Ik sta altijd open voor muzikale samenwerkingen zolang het maar muzikaal gezien wat toevoegd. Wie? Geen idee… Er zijn zoveel geweldige spelers.

Naar welk project, in 2017, kijk ik uit? Meerdere projecten. Mijn a.s. ‘RH 25 years on tour’ jubileum die eind augustus van start gaat met de RHB, de geweldige optredens met Jan Akkerman, een cd opnemen met oude opnames van mijn vader, gitaarworkshops, JURA en alles wat verder op mijn pad komt.

Welke mensen in mijn professie zou ik graag willen ontmoeten in 2017? Ik zou weleens een bluesplaat met Anouk willen maken. Beetje in de Etta James stijl ofzo.

Waar kun jij mij en mijn werk zien of ontmoeten in 2017? Zoals de afgelopen (bijna) 25 jaar door heel Nederland en soms daarbuiten.

Wie zie ik graag uitgenodigd om hun Passie Pensioneert Nooit verhaal te vertellen? Marten Haak. Vertrouweling, muziekfreak en een van mijn beste vrienden.

Hoe kun jij contact met mij opnemen? Via mijn website: http://www.rubenhoeke.com

Dit is een bericht van Passie Pensioneert Nooit founder Peter de Kuster

Maak een Proefrit in jouw Droomjob en Creëer een Leven en Werk waar Jij van Houdt en Nooit van Wil Pensioneren. 

mip8

Ja, jij kunt een gooi doen naar jouw droomjob zonder jouw huidige job, levensstijl of onderneming te riskeren. In Proefrit in jouw Droomjob zul je ontdekken hoe het ontmoeten van een mentor die jouw droomjob heeft, van een gesprek tot een uurtje tot daadwerkelijk een paar dagen samenwerken met de mentor jou zal inspireren om jouw eigen verhaal te versterken over jezelf en jouw creatieve droomjob die jij altijd wilde. Het kan de eerste stap zijn om die droomjob waar te maken

midnight-in-paris-007

Revolutionair en praktisch, deze hands – on  class ontworpen door Peter de Kuster – de oprichter van Passie Pensioneert Nooit zal bijdragen dat jij met jouw passie jouw geld verdient wanneer je leert om:

  • Een “Proefrit in jouw Droomjob” voor jezelf in elke creatieve onderneming te maken
  • De vaardigheden op te bouwen en de kennis te vergaren die jij nodig heb om aan jouw nieuwe creatieve onderneming te beginnen
  • De angst om te veranderen te overwinnen
  • Een ontslag of andere onvrijwillige verandering in de kans van jouw leven te veranderen
  • Een droomjob te ontwerpen die nog niet bestaat
  • Een geleidelijke, veilige overgang te managen van jouw huidige job of onderneming naar jouw droomjob
  • Financiële risico’s te minimaliseren wanneer je met jouw nieuwe moedige leven start

ejfelkor_parizsban

“The secret of success is making your vocation your vacation – Mark Twain”

Door alle generaties heen hebben mensen al een Proefrit in hun Droomjob gemaakt. Bij architecten, kunstenaars, schrijvers, designers, reclamemensen, koks en acteurs bijvoorbeeld is het de normaalste zaak van de wereld. Wel is het iets dat vooral bij de start van een loopbaan wordt gedaan. Terwijl je het altijd kunt doen om je beeld bij wat je doet en wilt doen met je passie voor je werk aan te scherpen door zij aan zij te werken met iemand die jouw rolmodel is.

Ik ben jaren geleden begonnen iedereen die op zoek was naar een praktische invulling voor hun droomjob te adviseren een Proefrit in jouw Droomjob te maken. 1, 2, 3 dagen echt werken met iemand die jouw droomjob heeft. Of gesprekken van een paar uur met hen. Bijna iedereen die een Proefrit maakte is daaruit gekomen met nieuwe energie, een helder verhaal en vastberadener dan ooit om hun droomjob waar te maken. Ze hebben boeiende projecten binnengehaald, een opleiding gestart of op andere manieren hun droomjob verder gebracht. Na jaren van fantaseren heeft de Proefrit in een paar dagen hen de kracht gegeven om in actie te komen.

Deels was het een leereffect – de concrete kennis die zij hebben gekregen over de onderneming van hun dromen. Deels was het de mentor die hun hand vasthield, hun zelfvertrouwen een boost gaf en hen hulp bood. Deels waren het de contacten die zij maakten, die het maken van de volgende stappen eenvoudiger maakten.

Maar het belangrijkste van allemaal, naast deze praktische zaken, was iets anders. De Proefrit in jouw Droomonderneming ontwaakte en gaf energie aan iets diep in henzelf, een gedeelte dat voorheen sluimerde en dat, eenmaal wakker geworden, weigerde om genegeerd te worden. Weet dat je als je een droomonderneming overweegt dat het niet alleen gaat over hoe jij jouw uren op het werk besteedt. Het gaat over het verbinden van jouw werk – leven met jouw diepste gevoel over jezelf. Het gaat erom werk te hebben dat je met passie doet, dat je energie geeft in plaats van uitput, waar je van voelt dat het van betekenis is.

WAAROM DEELNEMEN AAN PASSIE PENSIONEERT NOOIT? 

1.  Om een proefrit in jouw droomjob te maken voor je jezelf committeert

2. Om een mentor te vinden

3.  Om de ins en outs van een onderneming te leren kennen

4.  Om contacten in de bedrijfstak te leggen

5.  Jouw zelfvertrouwen te verhogen

6.  Om een passie te exploreren

7.  Om jouw nieuwsgierigheid te bevredigen over ‘ the road not taken’

8.  Om mogelijke loopbanen te testen wanneer je nog niet weet wat je wilt

9.  Om een ongebruikelijke, opwindende reis te maken

10. Om iets nieuws uit te proberen en jezelf op nieuwe manieren uit te dagen

11. Om een nieuw verhaal te krijgen over jouw huidige onderneming, job, lifestyle en toekomst

12. Om verbinding te krijgen met iets dat in jou sluimert.

Wil je weten hoe de Proefrit in jouw Droomjob werkt? Klik op één van de links hieronder.

Hoe het werkt voor deelnemers

Hoe het werkt voor mentoren

Hoe het werkt voor werkgevers

 

 

Leave a comment