Passie Pensioneert Nooit voor Saskia Vugts

Verhaal is overal in het leven. Misschien is jouw verhaal dat jij verantwoordelijk bent voor het geluk en de levens van dozijnen mensen om jou heen en jij de niet gewaardeerde held bent. Wanneer jij volledige focus hebt op 1 subplot, jouw onderneming, dan is misschien jouw verhaal dat jij graag de belangrijkste projecten in jouw onderneming wilt uitvoeren en je jezelf toch op een belangrijke manier belemmerd voelt.

selfie-atelier

Lees hier de hele questionnaire van Saskia Vugts

Misschien is jouw verhaal dat jij moet blijven jagen ook al lijk je al een hoop te hebben (zelfs te veel) omdat het punt is om meer te krijgen, geld, prestige, macht, controle, attentie. Misschien is jouw verhaal dat jij en jouw kinderen geen verbinding hebben. Of dat jouw verhaal in essentie een afwijzing is van een ander verhaal en alles wat je doet gefilterd wordt door die afwijzing.

Verhaal is overal. Jouw lichaam vertelt een verhaal. De lach of frons in jouw gezicht, jouw schouders achteruit vol zelfvertrouwen of hangend van wanhoop. De levendigheid of vermoeidheid in jouw blik, de passie in jouw ogen of de lege blik, jouw fitheid, de scherpte van jouw overall presentatie. Zij zijn allemaal deel van jouw verhaal dat zichtbaar is voor iedereen. We oordelen op uiterlijk niet omdat we geprogrammeerd zijn om snel te oordelen maar omdat het uiterlijk vaak verrassend accurate indicaties geeft over wat er van binnen gebeurt. Wat is jouw verhaal over jouw fysieke voorkomen? Werkt het echt voor jou? Kun je ermee komen waar jij wilt op de korte termijn? Wat over tien jaren vanaf nu? Wat over dertig jaar?

Je hebt een verhaal over jouw onderneming, hoewel jouw versie enorm kan verschillen van die van jouw klant of zakenpartners. Je hebt een verhaal over de mensen waarmee je werkt, hun talenten, doelen, gevoelens. Je hebt een verhaal over jouw familie. Alles dat onze energie consumeert kan een verhaal zijn, ook al noemen wij het niet altijd een verhaal. Er is het verhaal over jouw belangrijkste relaties. Het verhaal over jou en onmogelijke dromen. Het verhaal van jou, de leider. Het verhaal van jou als vriend. Sommige van die verhalen werken en sommigen falen.

Tragische verhalen worden gekarakteriseerd door een dieet van foutief denken en heeft uiteindelijk op de lange termijn negatieve consequenties. Deze onzichtbare echter onafwendbare progressie lijkt veel op wat er gebeurt met aderen die dichtslippen door een hoog vet, hoog cholesterol dieet. In het lichaam is het gevolg van zo’n dieet het verharden van de aderen. In jouw brein is het gevolg van tragisch verhalen vertellen het verharden van de categorieen, vernauwen van de mogelijkheden en verkalking van de perceptie. Beide paden leiden tot een tragedie, vaak stilletjes.

Het cumulatieve effect van onze beschadigende verhalen zullen tragische consequenties hebben op onze gezondheid, passie, performance en geluk. Omdat we de schade van ons tragische verhalen vertellen niet kunnen vaststellen, negeren we het. Op een dag worden we wakker en zijn we cynisch, negatief en boos geworden. Dat is wie wij nu zijn. Hoewel we het nooit zagen aankomen is dat nu ons echte verhaal.

We genieten van het privilege om een held te zijn, de schrijver van het verhaal dat wij met ons leven schrijven, toch bezitten wij een geweldig vermogen om onszelf alleen een bijrol in het ‘storytelling’ proces te geven, terwijl wij de hoofdrol, de dominante rol geven aan de markten, de concurrent, de overheid, onze familie, toeval, DNA. Onze verhalen kloppend krijgen als ondernemer gebeurt niet zonder ons inzicht dat de meest kostbare schat die wij als mensen bezitten onze energie is. 

Het is onze storytelling die de manier bepaalt waarop wij onze energie verzamelen en spenderen. Verhalen bepalen ons lot als ondernemer zakelijk en prive. En het meest belangrijke verhaal dat jij jezelf ooit zult vertellen is het verhaal dat jij jezelf vertelt, over jezelf.

Met de inspiratie die de verhalen van helden en heldinnen je bieden over jouw passie volgen op elke leeftijd gaan wij jouw verhaal exploreren, het verhaal dat jij als beste kent. Participeren in jouw verhaal in plaats van het te observeren op een afstand vergt dat jij jezelf een boeiend, meeslepend verhaal vertelt dat jou stimuleert en uitdaagt en nieuwsgierig blijft houden naar het vervolg. Vertel jijzelf het juiste verhaal, waarbij alleen jij kunt bepalen wat juist is, en de dynamiek van jouw energie, van jouw passie verandert.

Wanneer jij het verhaal leeft dat jij wilt hoeft het niet,  zou het niet, zal het niet een normaal verhaal zijn. Het kan en zal uitzonderlijk zijn. Tenslotte ben jij niet alleen de auteur van jouw verhaal maar ook haar belangrijkste personage, de held of heldin. Helden en heldinnen zijn nooit ‘gewoontjes’.

Uiteindelijk zal jouw verhaal geen tragedie zijn. Noch een komedie of romance of thriller of drama. Het is iets anders. Welk label zou jij het verhaal over jouw leven geven, het meest belangrijke verhaal dat jij ooit zult vertellen? Voor mij klinkt dat als een heldenverhaal.

Einde verhaal.

Het Op Tekenen van Jouw Verhaal 

Met relatief weinig variaties, vertellen 50+ helden en heldinnen verhalen over vijf belangrijke onderwerpen:

  1. Onderneming
  2. Familie
  3. Gezondheid
  4. Vriendschappen
  5. Geluk

Door jezelf kernvragen te stellen over jouw passie voor wat je doet op deze gebieden en hoe jij dit in werkelijkheid omzet, eerlijk te antwoorden, begin je de dynamiek van jouw verhaal te identificeren.

Jouw Verhaal over jouw Onderneming 

Jij hebt een verhaal te vertellen over jouw passie voor jouw werk en wat het voor jou betekent. En omdat meer dan de helft van jouw waakzame leven geconsumeerd wordt aan werken aan jouw onderneming is hoe wij dit verhaal vormgeven cruciaal voor onze kans op passie en geluk.

Hoe karakteriseer jij jouw relatie met jouw werk? Is het een last of een genot? Diepe vervulling of een verslaving?  Wat brengt jou ertoe elke dag op te staan en te gaan werken? Het geld? Is de drijfveer meer prestige, macht, sociale status? Een gevoel van intrinsieke vervulling? De bijdrage die jij levert? Is het een doel op zichzelf of een middel voor iets anders? Ben jij volledig gepassioneerd als je aan het werk bent? Hoeveel van jouw talent en vaardigheid worden volledig aangestoken en meegesleept?

Wat is de dominante toon van jouw verhaal?  Geinspireerd? Uitgedaagd? Teleurgesteld? Gevangen? Overweldigd? Gepassioneerd?

Brengt het verhaal dat jij op dit moment jezelf vertelt over werk jou waar jij wilt in jouw leven? Wanneer jouw verhaal over werk niet werkt, welk verhaal vertel jij jezelf om dit te rechtvaardigen? Zeker gezien de tienduizenden uren die het consumeert?

Stel dat je het geld niet nodig had: Zou jij elke dag blijven doorwerken? Schrijf vijf dingen op over werken aan jouw onderneming die, als geld geen kwestie was, jij meer door zou gaan.