Ben een Creatieve Onderhandelaar

Ben creatief in onderhandelen.

  • Denk eerst.   Sommige van de persoonlijkheidskenmerken die ons creatieve helden maken werken tegen ons als het gaat om onderhandelen. Groot plaatje mensen die geen interesse hebben in details, korte aandachtsspanne, over – emotioneel zijn, spreken zonder te denken, impulsiviteit.
  • Anderen inschakelen.  Ik heb gezien dat wanneer anderen voor mij onderhandelen het de beste manier is om een geweldige deal te krijgen. Natuurlijk krijgen zij een deel, maar zij verdienen zich bijna altijd weer terug door meer voor jou te krijgen dan jij voor jezelf had gekregen. Zij zijn experts in deze manier van oorlogsvoering terwijl jij een creatieve held bent. Zij zijn geinformeerd over wat anderen krijgen en zij blijven neutraal en on emotioneel. Zij worden gedreven om het bedrag dat jij kunt krijgen te verhogen zodat zij meer verdienen

*    Jij wilt win/win overeenkomsten.  Jij doet het goed. Zij doen het goed. Dan is er               minder druk, minder schuld en geen vervelende gevoelens. Irriteer ze niet tijdens de           onderhandeling, omdat je nog moet samenwerken nadat de deal gedaan is.

*   Heb een doel en ken jouw ‘onderaan de streep’  voor je erin stapt

*   Houd ruimte om naar beneden te onderhandelen 

     *   Reken niet meer op jobs die je niet echt wilt of waarvan je weet dat het een              hoop gedoe wordt 

     *   Bundel zaken om een betere deal te krijgen

*   Laat hen wachten.  Verkoop hen de benefits voordat je het over prijs hebt. Zij                    kunnen jou een aanbod doen dat hoger is dan jij verwachtte. Veronderstel niet, raad            niet wat zij willen en bereid zijn om te betalen.

*   Wanneer zij jou laten wachten verlies jij  jouw voordeel.                                                Twijfel sluipt binnen. Zij spelen in op die onzekerheid. Ontspan.

*  Wanneer zij zeggen dat de prijs te hoog is, hoef jij het niet per se te                          verlagen. Als zij het zich niet kunnen veroorloven kun je verwijzen naar iemand die            voor minder wil werken.

*   Voorwaarden.  Misschien kun je de voorwaarden voor jouw deal (meer geld upfront          of een beter royalty percentage) verbeteren in ruil voor minder geld in totaal. Je kunt            ook betere promotionele ondersteuning krijgen, jouw kosten betaald krijgen,                          aandelenopties krijgen of jouw naam prominenter zien verschijnen. Er zijn ook                    kwesties rond rechten die je eventueel moet uitwerken.

*  Creatief financieren.  Wanneer een klant zegt dat hij/zij jou niet kan betalen vraag            hen of zij een groot bedrijf zo ver kunnen krijgen om te betalen in hun plaats.

*  Verplaats je in hun schoenen.  Wat zouden zij willen horen, hebben of nodig                    hebben? Zij zijn bang dat jij NEE zult zeggen.

*  De meest krachtige onderhandelingstool (naast een agent die voor jou onderhandelt )        is het hebben van Weg Loop Macht. De mogelijkheid om op te staan en te vertrekken.

*  Als je een succes verleden hebt kun je veel bepalen.

  •  Word niet emotioneel.  Het is niet persoonlijk (voor hen zeker). Het is waar dat de meeste beslissingen (aan beide kanten van de onderhandelingstafel) emotioneel zijn en wij ze later rationaliseren. Maar als je emotie (angst, woede, hebzucht en andere emoties) in de weg laat zitten van rationeel denken, verlies je jouw voordeel.

Wil je verder reizen met de Held in Geld in Londen? Klik dan hier 

Advertisements