Passie Pensioneert Nooit voor Ruud Vos

Wat is mijn grootste passie in mijn werk?

Het voelt nooit lekker om een eerste vraag egoïstisch te beantwoorden, maar here goes: nieuwe kennis opdoen. Als ik al ergens enthousiast van raak, dan is het van iets te weten komen wat ik eerder nog niet wist. Of een invalshoek leren kennen waar ik zelf nog nooit over had nagedacht.

Mijn eigen werk beschrijf ik over het algemeen als ‘professioneel filmliefhebber’. Dus ik schrijf over films, ik houd inleidingen en leid nagesprekken, en ik maak sinds kort mijn eigen podcast: Duimpjeworstelen. Daarin praat ik elke keer met een andere gast over een film waar we van mening verschillen. Wil ik al die dingen voor mijn eigen gevoel op mijn best uitvoeren, dan moet ik een hoop kennis opdoen. Gelukkig doe ik weinig liever: elke dag speur ik naar filmweetjes en -nieuwtjes en luister ik naar podcasts en kijk ik video-essays. Als ik ergens nooit mee wil ophouden, dan is het nieuwe informatie opzuigen.

Wat is mijn idee van ultiem geluk?

Is het heel raar om hierop te antwoorden dan ik niet zo veel waarde hecht aan geluk? Volgens mij is de beste definitie ‘een lang aanhoudende periode van welbehagen’. Dat klinkt als een reeks van genotsmomenten, misschien aangevuld met een idee van diepere betekenis. Misschien ben ik er te nihilistisch voor om dat soort gedachten te koesteren. Maar vooral denk ik dat de pieken minder waarde hebben zonder de dalen. Die moet je ook omarmen. Ik kan best genieten van sombere gevoelens, of om het met een mooi woord te zeggen: melancholie. Begrijp me niet verkeerd. Ik ben geen junkie van verdriet. Maar natuurlijk voelt het extra heerlijk om, na een periode van onzekerheid of tegenslag, een moment te ervaren waarop iets heel erg goed lukt. In mijn geval is dat dus ik iets heb gemaakt, verteld of geschreven wat resoneert bij mensen. En waarschijnlijk had ik niet zo veel zinnen nodig om tot die conclusie te komen.

Wat is mijn grootste angst?

Sinds ik een documentaire heb gezien van Terry Pratchett over de ziekte van Alzheimer, is er niets wat me meer beangstigt dan het idee dat mijn eigen brein tegen me gaat werken. Het is een ziekte waardoor je steeds meer stukjes van jezelf verliest. Doodeng vind ik dat. Ik ben nu al verstrooid, dus het op tijd herkennen van symptomen – zodat je het aftakelingsproces goed kunt vertragen – is bij mij ook extra moeilijk.

Waar houd ik het meest van aan mijn werk?

Hierboven heb ik het al gehad over kennis opdoen en connecties maken door middel van mijn werk, en dat zijn zeker hoogtepunten. Maar wat ik het allerliefst ervaar is dat ik mezelf soms kan verliezen in de films en de teksten die ik kijk en bestudeer. Natuurlijk, ik consumeer graag met een analytisch oog. Maar de eerste keer probeer ik vooral te consumeren, mezelf onder te dompelen in de wereld die is geschapen, en stiekem ook een beetje te doen of die speciaal voor mij is gecreëerd. De illusie van een privé-onderonsje met het werk, zou je kunnen zeggen.

Wat is mijn minst aantrekkelijke eigenschap?

Waarschijnlijk mijn zwartgallige en cynische kant. Ik doe iets te graag mijn best om intelligent over te komen, en dat vertaalt zich soms naar een sarcasme die de ontvangende partij niet per se verdient. Mijn vriendin noemt me weleens een filmsnob. Natuurlijk vind ik het leuk om daarmee te spelen en het te zien als een geuzennaam. Maar als ik mensen het idee geef dat ze iets tof vinden wat ze eigenlijk niet leuk zouden mogen vinden, doe ik iets verkeerd. En als ik stand-upcomedy doe, merk ik: dit is niet hoe ik overkom op andere mensen. Het strookt niet met mijn eerste indruk, dus als ik het dieper probeer uit te bouwen, haken mensen heel snel af. Ik kan dezelfde ideeën verpakken op een veel meer open en vriendelijke manier, dan werkt het wel.

Wat is mijn grootste valkuil?

O jee, ik hoop niet dat potentiële opdrachtgevers dit gaan lezen. Ik ben heel slecht in commercieel denken. Wie zegt dat ik de beste persoon ben voor een bepaalde klus? Ik laat liever mijn werk voor me spreken, dan dat ik een verkooppraatje ga ophangen over hoe goed ik ben. En ook ben ik heel slecht in onderhandelen over prijzen. Dat zijn geen handige eigenschappen voor een zzp’er, en dat is toch de rol die ik moet aannemen om het werk uit te kunnen voeren dat ik het liefste doe.

Wanneer zou ik liegen?

Ik probeer het in het dagelijks leven te beperken tot wanneer het onderdeel is van een spelletje, maar dat lukt natuurlijk nooit. Het eerlijke antwoord is waarschijnlijk: continu. Als ik het onnodig vindt om iemands gevoelens te kwetsen, verzwijg ik dingen. Dat is een creatieve vorm van liegen. Stel, ik interview een regisseur over een film die ik niet goed vind. Wat heeft hij of zij eraan om dat van me te weten? De ervaring van het publiek moet leidend zijn op zulke momenten. Maar ik vertel ook verhalen op podium, dus dan is liegen in de strikte zin onvermijdelijk. Geen goed verhaal is exact zo gebeurd als het verteld wordt, de kunst is om zo mooi mogelijk te liegen. Misschien lieg ik nu wel?

Welke personen in mijn professie, die nu leven, bewonder ik het meeste?

Voor elk vakgebied waar ik van proef heb ik wel een ander antwoord, dus ik probeer het te beperken tot één persoon per deelgebied. Eens zien.

Mijn favoriete schrijver is Neil Gaiman; hij beheerst meerdere disciplines en verweeft bestaande verhalen, stijlmiddelen en ideeën met zijn eigen unieke stem. Van alle filmrecensenten kan ik nu het meeste genieten van Mark Kermode, op momenten dat hij terugkomt op eerdere recensies en achteraf gezien erkent dat hij ernaast heeft gezeten. Een fantastische eigenschap. Als het op podcasten aankomt, laat ik me graag inspiraren door Adam Buxton. Zijn interviews voelen altijd erg natuurlijk en als een gesprek onder vrienden. Qua comedy is Stewart Lee dan weer mijn grote held; elke keer als ik zijn stijl wel denk te kennen, komt hij toch weer met een verrassing.

Waar houd ik het minst van aan mijn werk?

Iets niet in de hand hebben en niet in de hand kunnen hebben. Soms worden er voor een filmvoorstelling niet zo heel veel kaartjes verkocht, en heel af en toe wordt zelfs de voorstelling geannuleerd. Tough shit. Op feestdagen blijft de teller van het aantal nieuwe luisteraars van mijn podcast heel erg laag steken. Niks aan te doen. Soms probeer ik grappen te vertellen aan een publiek dat echt niet zit te wachten op stand-up in de kroeg waar zij met hun vrienden willen babbelen. Tja. Het zijn allemaal frustrerende dingen, die je zo gauw mogelijk los moet laten. Maar makkelijk is dat niet.

Waar en wanneer was ik het meest gelukkig met mijn werk?

Hier en nu. Als ik dat op een moment niet meer kan zeggen, vind ik ook dat ik er beter mee kan stoppen en iets anders moet zoeken. Vaak genoeg heb ik een euforisch moment, en dat is elke keer heel fijn. Maar op de lange termijn is het vooral heerlijk om te blijven ploeteren.

Wat zegt de uitspraak ‘Passie Pensioneert Nooit’ mij?

Mijn opa is niet super oud geworden, maar in zijn 77 jaar heeft hij nauwelijks stilgezeten. Hij was actief bij allerlei verenigingen in Gemert, bleef toneelspelen tot in zijn laatste jaren en was er voor zijn familie. Oma is 91 en heeft alles gedaan wat ze lichamelijk aankon, zolang ze dat nog kon. Kleren maken voor de carnavalsvereniging, zingen in het kerkkoor, heel veel kilometers fietsen. En nog zo veel meer. Als ik deze uitspraak lees, moet ik aan hen denken. En dan wil ik ook nooit stoppen met werken.

Wat zou ik aan mezelf willen veranderen?

Geen idee. Misschien wel niets. Zonder mijn zwaktes ben ik niet wie ik ben, en hoewel ik daar graag aan werk wil ik ze niet in één knip wegtoveren.

Wat is mijn grootste professionele prestatie tot nu toe?

De dato, op 8 juni 2019, is dat waarschijnlijk mijn video-interview met de Amerikaanse horrorproducent Jason Blum, van productiehuis Blumhouse, voor FilmTotaal. Ik kreeg 8 minuten om hem aan de tand te voelen en ik ben trots op het resultaat. Als ik terugkijk, vind ik het ook bijzonder dat ik het twee jaar lang de toewijding heb gehad om elke week – maar dan ook echt élke week – een bioscoopprogramma te maken voor de lokale tv. Cinimma kostte me gemiddeld 20 uur per uitzending. En dat in een vrijwilligersfunctie.

Waar zou ik het liefst willen leven en werken?

Ja. Lastig. Ik hou van de stad, waar cultuur meestal op een steenworp afstand te vinden is. Daarnaast ben ik vrij anglofiel aangelegd. In 2009 heb ik met veel plezier tien weken doorgebracht in Londen. Als dat nou ook betaalbaar was…

Wat is mijn meest waardevolle bezitting?

Alles is vervangbaar. En nog vergankelijk ook. Natuurlijk heb ik veel voorwerpen waar mooie herinneringen bij heb, maar de herinneringen doen me meer dan die voorwerpen zelf. Maar het is de bedoeling dat je kiest, hè? In dat geval zeg ik: mijn ondergoed. Lekker praktisch.

Wat is mijn meest markante karakteristiek?

Mijn voorkeur voor dingen die afwijken van de norm. Als kind had ik al een fascinatie voor monocles, eenwielers en wandelstokken. Simpelweg omdat je ze niet zo vaak ziet. Ze zijn bijzonder, karakteristiek, excentriek zelfs. Dat maakt het leven leuker. Misschien weiger ik daarom ook nu om mijn snoetje glad te scheren, ondanks mijn baarduitval. Ik kies ervoor om me uniek te voelen.

Wat is de plek waar ik de beste ideeën krijg buitenshuis, in mijn stad?

Op plekken waar alcohol geserveerd wordt, en waar ik met meer mensen samen ben. Dat kan van alles zijn: een feestje, de kroeg of op een festival. Vaak neem ik dan stiekem halverwege een gesprek mijn telefoon uit mijn broekzak om een aantekening te maken. Het helpt ook dat je dan een publiek hebt om meteen bij te testen of het inderdaad wel zo’n goed idee is.

Wat is mijn favoriete plek om te eten en te drinken buitenshuis, in mijn stad?

Drinken doe ik graag op plekken waar een pubquiz gaande is, of specifieker nog: een filmquiz. Maar de laatste maanden kom ik daar te weinig aan toe, dus doe ik mijn borrelwerk ook op andere plekken tussendoor. Wat eten betreft heb ik niet zo’n hoge eisen. Indiaas kan ik de laatste tijd goed waarderen, en dan graag lekker pittig.

Welke boeken hebben mijn leven beïnvloed en hoe?

Welke niet? Om lekker diep te graven; de reeks van de Disney Wereldboekenclub hebben mijn nieuwsgierigheid als kind heel erg aangewakkerd. Van die dunne boekjes, waarin Donald Duck naar Londen ging en Mickey Mouse naar China, met een hoop info over de plaatselijke cultuur. Die verorberde ik. En dankzij de reeks boeken van Indiana Jones die in Gemert in de bieb lagen ben ik misschien wel geschiedenis gaan studeren.

Wie zijn mijn favoriete schrijvers?

Terry Pratchett heb ik al genoemd. De ‘Grote Drie volgens Ruudje Vos’ wordt aangevuld met Neil Gaiman en Douglas Adams. Alle drie Brits, met een goed gevoel voor humor en in staat om een geheel eigenzinnige wereld te scheppen waar ik me graag in onderdompel.

You Only Die Once’. Welke muziek wil ik beluisteren op mijn laatste dag?

Vreemd genoeg gaan sommige van mijn favoriete liedjes over zelfmoord. Suicide is Painless van Johnny Mandel – jawel, het themaliedje van M*A*S*H – is iets speciaals. Maar ook David Bowies Rock ‘n Roll Suicide is een melancholisch meesterwerk. Nee, ik heb zelf geen neigingen. En ik denk de desbetreffende artiesten net zo min.

Wie is mijn held of heldin in fictie?

Ha! Ik houd, zo ontzettend veel ook, van personages die opgehouden zijn om ergens ook maar een fuck om te geven. Neem een Bernard Black uit de comedyserie Black Books, gespeeld door Dylan Moran. Wat een gast. En de titelfiguur uit de Britse sitcom The Fall and Rise of Reginald Perrin, een rol van Leonard Rossiter. Die knakker zet zijn zelfmoord in scène, omdat hij is uitgekeken op zijn saaie leventje. Er is eindelijk ook een sterk vrouwelijk personage om aan dit rijtje toe te voegen: Nadia Vulvokov (Natasha Lyonne). Russian Doll FTW!

Wie zijn mijn helden en heldinnen in real life?

En ik heb al zo veel namen genoemd. Wie heb ik nog niet gehad? Stephen Fry is misschien nog wel een mooie toevoeging. Een buitengewoon scherpe geest, omhuld in een warme persoonlijkheid, die interessante informatie blijft uitzweten waar hij ook komt.

Welke film zou ik jou aanbevelen ooit in jouw leven te zien?

Alle films natuurlijk. Begin bij L’Arrivée d’un train en gare de La Ciotat (1896) en kijk ze allemaal in chronologische volgorde. Maar als echte, persoonlijke aanbeveling zeg ik: Swiss Army Man. Ik kan je verzekeren dat je van je leven nog niet zoiets hebt gezien, en het is een ontzettend grappige film. Met een hart en een boodschap.

Wat zegt de uitspraak ‘De Financiële Vrijheid om te Creëren” mij?

Niks. Je kunt ook creëren zonder financiële vrijheid, maar je moet het vooral gewoon doen. Ja, ik zie ook beren op de weg voordat ik aan projecten begin, en meerdere van mijn ideeën voor filmscripts zijn onder andere nog steeds onuitgewerkt omdat er ook brood op de plank moet komen. Maar ik weet ook dat ik niet alleen daar de schuld aan kan geven. Ik zou er ook voor kunnen kiezen om geen podcast te maken, of om niet naar open mic comedyavonden te gaan. In de onsterfelijke woorden van Shia LeBeouf: “DO IT!”

Welke rol speelt kunst in mijn leven en werk?

Film is kunst. Maar het is volgens de Japanse regisseur Akira Kurosawa ook de enige discipline waarin zowat alle andere kunsten samen komen. Films zijn beeldend, muzikaal, literair, theatraal, poëtisch, ritmisch en noem het maar op. Dus je kunt niet om andere disciplines heen om cinema goed te beoordelen. Het is een collaboratieve kunstvorm waarin elk onderdeel moet kloppen. Dus er valt veel voor te zeggen dat een set designer net zo belangrijk is als een producent, dat een scriptschrijver net zo cruciaal is als de persoon die de figuranten cast.

Wie is mijn grootste fan/sponsor/partner in crime?

Makkelijk: mijn vriendin Anouk. Zij laat me mijn gang gaan, maar stelt ook kritische vragen op de juiste momenten. Hoeveel zin heeft het bijvoorbeeld om steeds maar weer reiskosten te maken met mijn comedyhobby? Ze is mijn beste adviseur, mijn grootste vertrouweling en mijn strengste criticus. En ik kan haar terug ondersteunen in haar werkzaamheden als wetenschapsjournalist. We hebben een soort symbiose.

Met wie zou ik in 2019 graag willen werken?

Barry Atsma is natuurlijk de hoogst haalbare interviewkandidaat voor mijn podcast op Nederlandse bodem. Of anders Frank Lammers! Maar even serieus: als zij zich bij me zouden melden, zou ik dat fantastisch vinden. Ik zie het alleen voorlopig nog niet gebeuren. Dit jaar hoop ik er vooral op om misschien wat samenwerkingen aan te gaan met andere Nederlandse filmpodcasters.

Naar welk project, in 2019, kijk ik uit?

Een aantal weken terug heb ik samen met twee vrienden, Sven en Frederieke, de eerste editie gehad van onze eigen filmquiz in Café Wunderkammer. De kroeg zat volgepakt en de reacties waren buitengewoon positief. Daar gaan we in september weer mee verder, en daar heb ik nu alweer ontzettend veel zin in. I Love the Smell of Filmquiz in the Morning!

Welke mensen in mijn professie zou ik graag willen ontmoeten in 2019?

Liefst wil ik wat meer contact leggen met andere professionele filmjournalisten. Redacteuren bij kranten, of andere belangrijke filmredacties bijvoorbeeld. Misschien moet ik ze eens gaan uitnodigen om een potje te Duimpjeworstelen?

Waar kun jij mij en mijn werk zien of ontmoeten in 2019?

Mijn podcast is via alle gebruikelijke kanalen te vinden: Apple Podcasts, Spotify en andere. Recensies lees je op FilmTotaal.nl en andere filmgerelateerde artikels op Cine.nl en Ugenda.nl. Voor een publiek praten over films en ook met makers doe ik vooral in Arthouse LUX, te Nijmegen. En comedy? Tja, op verschillende open mics door het hele land, Engelstalig én Nederlands. Binnenkort sta ik in Groningen.

Wie zie ik graag uitgenodigd om hun Passie Pensioneert Nooit verhaal te vertellen?

Mijn vriendin, Anouk Broersma, zou een goede kandidaat zijn. Al lang voordat het mij gelukt is, heeft zij als wetenschapsjournalist van haar schrijfpassie haar vak gemaakt. Ik vind ook dat Nena Tijsma en haar vriend Niek Groven goed bezig zijn, twee gepassioneerde jonge filmmakers die samen een bedrijf hebben. Of anders wel Angela Verkuijlen, onze voormalige Nachtburgemeester.

Hoe kun je contact met mij opnemen?

Je mag me mailen via ruudvos[at]gmail.com, maar ik zit ook op de meeste social media. Meneer Google weet mij wel te vinden.

Dit is een bericht van de oprichter van Passie Pensioneert Nooit –  Peter de Kuster 

Wat is Jouw Verhaal?

Ga samen met Peter de Kuster in een ontdekkingsreis in een mooie boekhandel in één van de steden Maastricht, Utrecht, Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Eindhoven, Den Bosch, Breda, Tilburg of Nijmegen. Een reis langs geweldige romans van heden en verleden waarin jij het verhaal gaat verkennen dat jij jezelf vertelt over jezelf en hoe je een leven en werk creëert waar jij van houdt en nooit van wil pensioneren. Samen exploreren wij de manier waarop wij verhalen vertellen over onszelf tegen onszelf over ondernemen, zelf promotie,  tijd management,  geld, familie, geluk, betekenis – en, het meest belangrijke, de manier waarop wij deze verhalen veranderen om ons zakelijke en persoonlijke leven te transformeren.

08-Mike-Stilkey-Books-used-as-Canvasses-for-Paintings-www-designstack-co

 

Jouw verhaal is jouw leven. Als mensen vertellen wij onszelf verhalen – van succes of falen, van macht of slacht offer dom; verhalen die een uur duren, of een dag, of een heel leven. We hebben verhalen over onszelf, onze onderneming, ons werk, onze klanten, ons geld, onze tijd, onze zelf – promotie, onze familie en relaties, onze gezondheid; over ouder worden, over van betekenis zijn, over wat wij willen en waar we toe in staat zijn om te bereiken. Toch, hoewel onze verhalen diepgaand beïnvloeden hoe anderen ons zien en wij onszelf zien, herkennen weinigen onder ons zelfs dat wij verhalen vertellen, of wat zij zijn, of dat wij ze kunnen veranderen  — en op zijn beurt, ons lot kunnen transformeren.

Onszelf verhalen vertellen biedt structuur en richting wanneer we door de uitdagingen en kansen van het leven navigeren, en helpen ons onze doelen en vaardigheden te interpreteren. Verhalen geven betekenis aan chaos; zij organiseren onze vele divergente ervaringen in een coherente rode draad; zij vormen onze hele realiteit. En veel te veel van onze verhalen zijn disfunctioneel, vragen erom herschreven te worden. Ten eerste stellen wij jou de vraag: “In welke gebieden van mijn leven is het helder dat ik niet mijn doelen kan bereiken met het verhaal dat ik heb?” Peter toont je daarna hoe jij nieuwe, op de realiteit gebaseerde verhalen creëert die jou tot actie inspireren, en jou brengen waar je wilt gaan zowel in jouw onderneming als in jouw persoonlijke leven.

Gedurende decennia heeft Peter de Kuster de macht van jouw verhaal onderzocht om passie en performance te verhogen. Duizenden individuen wereldwijd hebben gekeken of geparticipeerd aan onze verhalen.

Onze capaciteit om verhalen te vertellen is een van onze meest diepgaande gaven. Peter’s benadering om diep engagerende verhalen te creëren geeft jou de middelen om de kracht van story-telling in te zetten en voor altijd jouw creatieve leven en onderneming te veranderen.

Wat kan ik verwachten?

Hier is een outline van het ‘Wat is jouw Verhaal?’ programma. 

VOORBEREIDING: OUDE VERHALEN

  • Wat is jouw Verhaal?
  • Probeer jij wel een Verhaal te Vertellen?
  • Oude Verhalen  (verhalen over jezelf, jouw creatieve werk, jouw klanten, jouw geld, jouw zelf promotie, jouw geluk, jouw gezondheid)
  • Vertel jouw huidige Verhaal
  • Is dit Echt Jouw Verhaal?

DE REIS:  JOUW NIEUWE VERHAAL

  • De Queeste in jouw Verhaal. De Missie in jouw Leven en Werk.
  • De woorden op jouw grafsteen
  • Jouw ultieme queeste, luidkeels
  • De Twaalf Archetypische Queestes
  • Het Ene Geweldige Verhaal
  • Een Queeste is Altijd Onvergetelijk
  • De Quest in Quest-ion
  • De Rode Draad Spannen
  • Valse Queeste, Tragisch Einde
  • De Drie Regels van Story Telling
  • Schrijf Jouw Nieuwe Verhaal

DE TERUGKEER:  VERHAAL IN ACTIE OMZETTEN

  • Jouw Verhaal in Actie Omzetten
  • Het Story Effect
  • Story Rituelen
  • Story Boarding van jouw verhaal
  • Zij Creëren Nog Lang en Gelukkig

De Reisgids

Peter de Kuster

1523581_1382315678688481_338569992_o

Praktische Informatie

Waar?   Wat is jouw Verhaal Coaching wordt aangeboden in Amsterdam, Antwerpen, Utrecht, Eindhoven, Rotterdam, Den Haag, Nijmegen, Den Bosch, Breda, Brussel, Leuven, Tilburg en Maastricht.

Voertaal: Nederlands

Wanneer:  Je kunt voor sessies van twee uur reserveren

Prijs:  € 295 exclusief BTW per sessie

Reserveer door te mailen naar peterdekuster@hotmail.nl of bel naar 06 33661772

 

 

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s