Passie Pensioneert Nooit voor Ellen Hoving

Wat is mijn grootste passie in mijn werk? Afgelopen april studeerde ik af, behaalde ik mijn Bachelor of Science en ben ik een ‘echte’ grafisch ontwerper. Wanneer er een briefing op tafel komt te liggen, is er in feite nog niets gecreëerd. Er zijn nog geen concrete ideeën en een doel moet nog worden gesteld. Er is alle ruimte om van niets iets te maken. Het spannende en leuke is dat niemand van te voren weet hoe dat iets er precies uit gaat zien, waar het te zien zal zijn en wie het gaat zien, want er zijn zoveel mogelijkheden! Het terugkijken op het proces en het eindresultaat als een succes ervaren, daar ligt de passie.

Wat is mijn idee van ultiem geluk? Mijn idee van ultiem geluk is een leven te leiden waarbij het voelt alsof alles vanzelf gaat, maar dat wanneer ik erop terugkijk, ik donders goed weet dat ik dit aan mezelf te danken heb. Terugkijken en me realiseren dat ik heb gekozen en gewerkt voor mijn geluk.

Wat is mijn grootste angst? Nooit, maar dan ook nooit wil ik uitontwikkeld zijn. Er valt nog zoveel te leren en te doen. Er komt geen dag waarop ik zeg ‘dit is het dan’. Er komt geen dag waarop ik weet hoe de rest van mijn leven eruit zal zien.

Waar houd ik het meest van aan mijn werk? De combinatie tussen creativiteit en punctualiteit. Wat betreft het ontwerpen heb ik over het algemeen onwijs veel vrijheid, omdat er wordt vertrouwd op mijn kunde. Tijdens het van niets iets maken bevind ik mij in fases van ‘Ik heb geen idee wat ik aan het doen ben.’ tot ‘Ja! Dit is vet!’. Als het gaat om klantencontact wordt er veel van mijn punctualiteit gevraagd. Deadlines halen, verwachtingen over en weer communiceren, ongevraagde maar welkome service bieden, etc. Dat is peanuts als je 5 projecten draait, maar er draaien +50!

Wat is mijn minst aantrekkelijke eigenschap? Het stemt me goed dat ik over dit antwoord behoorlijk lang moest nadenken. Het is niet dat ik zoveel onaantrekkelijke eigenschappen heb dat ik niet kan kiezen, ik moet goed nadenken om er überhaupt één te verzinnen. Ik ben een over denker, misschien is dát wel mijn minst aantrekkelijke eigenschap. Zorgen om niets, teveel willen plannen, vaak opzoek naar bevestiging en aannames doen die nergens over gaan.

Wat is mijn grootste valkuil? Veel dingen vind ik vanzelfsprekend, van welvarend zijn tot goed presteren. Van het hebben van fatsoen tot het op tijd komen op een afspraak. Het gaat me vást eens gebeuren dat ik mezelf teleurstel en het gebeurt al vaak genoeg dat anderen mij teleurstellen.

Wanneer zou ik liegen? Op vele vlakken doe ik het hartstikke goed, maar ik zou liegen als ik er eigenlijk niet van baal dat het me maar niet lukt om gezond te leven. Waar halen mensen in hemelsnaam de inspiratie vandaan om te sporten en ook nog een gezond te eten? Ik houd zo van snacks en zo niet van dat gezweet en gehijg. Ik heb mezelf gezegd mij niet in broekmaat 40 te willen hijsen. Zodra het zover komt, dán ga ik sporten. Denk ik.

Welke personen in mijn professie, die nu leven, bewonder ik het meeste? Grafische helden of heldinnen, die heb ik eigenlijk niet. Ik scroll door mijn tijdlijn op Instagram en zie de mooiste ontwerpen, maar dan druk ik op like, sla het op in mijn hoofd en ga weer verder. Wel stuitte ik laatst op illustratrice Henn Kim en ben ik verliefd geworden op alles wat ze ooit maakte. Grof, ontroerend én grappig, dat vind ik knap!

Waar houd ik het minst van aan mijn werk? De blokkades, dat het eens níet lukt. Dat er in mijn hoofd zoveel moois zit, maar dat het er niet uit komt. En dat ik dat dan moet toegeven en het project moet overdragen aan een collega en dat het hem/haar dan wel lukt.

Waar en wanneer was ik het meest gelukkig met mijn werk? Dat is niet zo lang geleden. Vorig jaar draaide ik een supergroot project voor een groot deel zelfstandig, maar was ik nog stagiaire. Dit jaar draaide ik het project opnieuw (want het was een groot succes), als projectleider, als grafisch ontwerper, als werknemer. Een schouderklopje had ik wel verdiend.

Wat zegt de uitspraak ‘Passie Pensioneert Nooit’ mij? Dat je nooit stopt met doen wat je leuk vindt. Ben ik over 55 jaar nog grafisch ontwerper? Waarschijnlijk niet, want ik kijk stiekem uit naar verre reizen met een oude Amerikaan onder mijn kont. Maar ik zal altijd om me heen blijven kijken met een open, creatieve blik. Ik zal altijd geïnspireerd willen blijven worden en anderen willen inspireren.

Wat zou ik aan mezelf willen veranderen? Een voorstander van overal ongegeneerd je mening eruit spuwen, dat ben ik absoluut niet. Er zijn zoveel situaties waarin werkelijk niemand iets heeft aan ongevraagde kritiek. Maar ik, ik laat me af en toe te veel tegenhouden in het geven van mijn mening. Zelfs als ik hem genuanceerd, vriendelijk en terecht kan geven, houd ik hem toch voor mezelf. Waarom? Misschien doet mijn mening er wel niet zo toe.

Wat is mijn grootste professionele prestatie tot nu toe? Momenteel ben ik erg trots op hoe soepel alles gaat. MBO Vormgeving-diploma: check. Bachelor of Science: check. Baan als grafisch ontwerper: check! Is dat een professionele prestatie? Ik vind van wel, omdat ik maar blijf groeien!

Waar zou ik het liefst willen leven en werken? Toevallig ben ik net verhuisd naar Amsterdam en dat bevalt goed! Tot voor kort woonde ik in Groningen, misschien wel de mooiste en gezelligste stad van Nederland. Dat ik naar Amsterdam ben gegaan heeft alles te maken met mijn angst voor sleur. Ik wilde iets nieuws, weer iets meemaken en Amsterdam heeft altijd al mijn nieuwsgierigheid gewekt.

Wat is mijn meest waardevolle bezitting? Niet lang geleden droomde ik dat mijn huis in brand stond. Het eerst wat ik redde was mijn vinylverzameling en mijn MacBook Pro. Materialistisch dat ik ben, geloof ik ook echt dat dat mijn waardevolste bezittingen zijn. Muziek, internet en eten, wat meer heeft een mens nodig?

Wat is mijn meest markante karakteristiek? Als er iets is waar ik geen deel van wil uitmaken, is dat wel eenheidsworst. Lijken op iemand(en), makkelijk te plaatsen en voorspelbaar zijn. Vaak probeer ik (iets) excentriekere te kleding of makeup te dragen. Ik word wel eens gelabeld als hipster. Wat dat precies is, weet ik niet. Volgens mij zijn het hele leuke, open, creatieve mensen die open staan voor allerlei levensstijlen en niet bang zijn voor dingen die ‘anders’ zijn.

Wat is de plek waar ik de beste ideeën krijg buitenshuis, in mijn stad? Op straat, vaak in de winkelstraat. Zij het door de mensen die er doorheen lopen of door de winkeletalages. Nergens vind je meer diversiteit wat betreft stijlen in kleding en vormgeving!

Wat is mijn favoriete plek om te eten en te drinken buitenshuis, in mijn stad? Is het toegestaan om Groningse tips te geven, ondanks dat ik ben verhuisd naar onze hoofdstad? Voor de beste nacho’s ga je naar Grand Café Hooghoudt aan de Grote Markt, voor de beste kip naar O’Malleys in de Oosterstraat en voor de fijnste huiskamersfeer naar Het Concerthuis. In Amsterdam wil ik graag eens kijken bij Graceland, een oldschool steakhouse waar rock-a-billybands live spelen!

Welke boeken hebben mijn leven beïnvloed en hoe? Niet zijn boek, maar wat hij vertelde in een workshop heeft me ontzettend geïnspireerd. Bouke de Boer – mental coach en bedreven in het NLP – leerde mij te kiezen voor mijn eigen geluk. Hij leerde me dat ik alleen verantwoordelijk ben voor mijn gevoel. Niemand anders beslist hoe ik reageer op en deal met bepaalde gebeurtenissen. Je hebt altijd de keuze: ga ik bij de pakken neer zitten of zet ik door?

Wie zijn mijn favoriete schrijvers? Tim Hofman is een presentator die ik de afgelopen tijd ontzettend ben gaan bewonderen. Hij maakt grappige, intelligente en belangrijke programma’s en neemt standpunten in op een manier die de jongere doelgroep aanspreekt. Als klap op de vuurpijl dicht hij ook nog eens op een grappige en intelligente manier en wel in ‘Gedichten van de broer van Roos’.

‘You Only Die Once’. Welke muziek wil ik beluisteren op mijn laatste dag? Hier denk ik vaak over na en ik geloof dat ik het wel weet. Je mag drie nummer kiezen, toch? Als eerste wordt ‘I Won’t Let You Go’ van James Morrison gedraaid, daarna ‘The Road Ahead’ van City to City en als laatste (en daarbij moeten de mensen goed luisteren) ‘Gelukkig’ van Stef Bos. Daarin zingt hij: “Ik ben gelukkig, ook al zie ik het niet. Teveel ontevreden met alles, te weinig tevreden met niets.”

Wie is mijn held of heldin in fictie? Een held in fictie? Dat is lastig. Momenteel word ik ontzettend gelukkig van Thomas Shelby, een personage in de serie Peaky Blinders. De ene scene kan ik hem wel schieten en de andere zou ik het liefst met hem willen trouwen; fantastisch.

Wie zijn mijn helden en heldinnen in real life? Dat is makkelijk, want dat zijn mijn broer en zus. Ondanks alles (en dat is nogal wat) hebben we elkaar nooit laten vallen. En dat terwijl we heel makkelijk alle drie een andere kant op hadden kunnen gaan.

Welke film zou ik jou aanbevelen ooit in jouw leven te zien? Als het je muziek niet is, zou ik het zeker niet kijken, maar ik kan genieten van ‘Walk The Line’. Deze film gaat over het begin en verloop van de carrière van Johnny Cash. Ik houd van de tijd waarin het zich afspeelt en vind de vertolkingen van Cash’ liedjes door Joaquin Phoenix en Reese Witherspoon supergoed.

Wat zegt de uitspraak ‘De Financiële Vrijheid om te Creëren” mij? De middelen om te kunnen creëren, heb ik nu. Wat ik nodig heb om dat te blijven doen is ontwikkeling, nieuwe inzichten, inspiratie en misschien wel bijscholing. Weet je dat ik bij creëren helemaal niet aan geld denk? Misschien is het mijn naïviteit, maar het is ook mijn vrijheid.

Welke rol speelt kunst in mijn leven en werk? Kunst is een relatief begrip. Voor de een is het een schilderij of beeldhouwwerk en voor de ander valt ook muziek en theater onder datzelfde begrip. Volgens mij kun je kunst als heel breed beschouwen. Kunst is dat wat gecreëerd is, wordt laten zien en inspireert: van een guerrillacampagne tot aan de kleding die mijn excentrieke kapster draagt. Het is dus overal!

Wie is mijn grootste fan/sponsor/partner in crime? Haha, mijn vader ambieert een zangcarrière voor mij, dus ik zou kunnen zeggen dat hij mijn grootste fan is. Al met al zijn ze best makkelijk op te sommen: mijn vader, moeder, broer, zus en baas. Zij laten het altijd blijken wanneer ze trots zijn op wat ik doe en dat werkt natuurlijk motiverend!

Met wie zou ik in 2017 graag willen werken? Met het team waarmee ik nu werk. We zijn de afgelopen maanden in een behoorlijk tempo gegroeid en het is zo knap hoe we hiermee omgaan. We maken gebruik van elkaars talenten en vullen elkaar aan waar nodig. Aan schouderklopjes, complimenten, flauwe grappen, etentjes en drankjes geen gebrek, dus ik heb niets te klagen.

Naar welk project, in 2017, kijk ik uit? Het is altijd zo vervelend als mensen dit zeggen, maar ik doe het toch: ik mag daar helaas niets over zeggen.

Welke mensen in mijn professie zou ik graag willen ontmoeten in 2017?
Oh, poeh, zoveel! En zoveel waarvan ik het bestaan nog niet weet. Het staat op de planning om weer eens een TedX-avond te bezoeken. Toen ik dit in 2015 bezocht ben ik geïnspireerd door mensen met heel uiteenlopende professies: van een roeier tot ex-junk en van een moeder tot iemand die onderzoek deed naar fruitvliegjesseks. Het zijn allemaal mensen die echt iets te vertellen hebben.

Waar kun jij mij en mijn werk zien of ontmoeten in 2017? In Amsterdam en Groningen, aan mijn bureau, waar ik samen met mijn collega’s van We Are Designerz de mooiste, leukste en meest geniale ontwerpen maak en campagnes ontwikkel.

Wie zie ik graag uitgenodigd om hun Passie Pensioneert Nooit verhaal te vertellen?Benieuwd ben ik naar allerlei verhalen van mensen met allerlei professies, want er is zoveel interessant. Kijk maar eens naar het programma ‘Zomaar een Gast’. BN’ers die onbekende Nederlanders interviewen en weet je wat? Elk van die onbekende Nederlanders heeft een goed verhaal.

Hoe kun jij contact met mij leggen?
Je mag altijd mailen naar info@ellenhoving.nl, maar kunt me ook volgen op Instagram!

Leave a Reply

