Passie Pensioneert Nooit voor Paul Dolhain

Wat is mijn grootste passie in mijn werk? Het steeds weer opnieuw op zoek mogen gaan naar een nieuw verhaal. Waarbij ik vaak lekker buiten de lijntjes mag kleuren.

Wat is mijn idee van ultiem geluk? Met een goed glas wijn en een sigaret, onderuit gezakt in een ligstoel aan het strand in Zeeland. Zonnetje erbij. Wat meeuwen en gekabbel van de zee. Op de achtergrond ‘Saybia’ uit de speakers. Telefoon uit.

Wat is mijn grootste angst? Een wankele trapladder met mij erop, zonder houvast. Fucking eng.

Waar houd ik het meest van aan mijn werk? De vrijheid om te kunnen schrijven.

Wat is mijn minst aantrekkelijke eigenschap? Ik ben eigenwijs zeggen mensen wel eens. Zelf ben ik het daar natuurlijk helemaal niet mee eens.

Wat is mijn grootste valkuil? Dat ga ik natuurlijk niet verklappen.

Wanneer zou ik liegen? Als ik ontzettend zou moeten poepen, maar dan echt heel erg nodig. En er is een enorme rij bij de toiletten. En dat ik dan net aan de beurt ben en dan blijkt dat je 50 cent moet betalen bij een toiletjuffrouw, maar die heb ik niet bij me. Dan zou ik echt wel liegen. Zij liegen ook meestal dat ze het toilet schoonmaken enzo.

Welke personen in mijn professie, die nu leven, bewonder ik het meeste? Die mensen die hun hart volgen en doen waar ze goed in zijn. En Jantje Smit natuurlijk. Die weet net als ik ook nog steeds niet wat hij nou eigenlijk wilt met zijn leven.

Waar houd ik het minst van aan mijn werk? Komkommerweken.

Waar en wanneer was ik het meest gelukkig met mijn werk? Thuis. Vorige week dinsdag rond 16.57u.

Wat zegt de uitspraak ‘Passie Pensioneert Nooit’ mij? Ik ga waarschijnlijk geen pensioen meer meemaken. En dat heeft passie nog nooit gedaan. Kortom… blijf de passie volgen!

Wat zou ik aan mezelf willen veranderen? Mijn lengte. Ik ben iets te klein voor mijn gewicht.

Wat is mijn grootste professionele prestatie tot nu toe? Die moet nog komen… De lat heeft geen vaste hoogte.

Waar zou ik het liefst willen leven en werken? Ik zit prima in Zuid-Limburg. Maar Zeeland trekt me.

Wat is mijn meest waardevolle bezitting? Mijn leesbril.

Wat is mijn meest markante karakteristiek? Die verdomde pens.

Wat is de plek waar ik de beste ideeën krijg buitenshuis, in mijn stad? Theater Heerlen. Absoluut.

Wat is mijn favoriete plek om te eten en te drinken buitenshuis, in mijn stad? Ligt er aan waar ik zin in heb. In Heerlen is er voor ieder wat wils. Café Fuerte Real, Hey Heële,
Pelt, Hazus Smaak & Vermaak, Mijnstreek. En nog een paar restaurants maar die wilden me niet betalen om hun naam hier te laten plaatsen.

Welke boeken hebben mijn leven beïnvloed en hoe? Boeken die mensen beïnvloeden? Dat klinkt in deze tijd heel eng. Daar zijn veel oorlogen door ontstaan, en komt veel ellende uit voort. Lees maar gewoon: De Schaduw van de Wind en Het spel van de Engel. Beiden van Zafón. Meesterlijk.

Wie zijn mijn favoriete schrijvers? Carlos Ruis Zafón. Herman Koch. Eddie Vedder. Frans Pollux.

‘You Only Die Once’. Welke muziek wil ik beluisteren op mijn laatste dag? Voor mijn ‘crematielijstje’ kunt u zich wenden tot Jan Widdershoven. Die heeft daar een mooi lijstje
van. Een tip van de sluier: “Eddie Vedder – Society”.

Wie is mijn held of heldin in fictie? Stewie Griffin.

Wie zijn mijn helden en heldinnen in real life? Mijn oma en Jeroen Soons. Ze zijn allang dood, haha. Maar ik heb toch nog steeds een gevoel dat ik iets aan ze moet bewijzen. Puur omdat ze nog zo dicht bij me staan.

Welke film zou ik jou aanbevelen ooit in jouw leven te zien? Into The Wild.

Wat zegt de uitspraak ‘De Financiële Vrijheid om te Creëren” mij? Zegt me helemaal niks!

Welke rol speelt kunst in mijn leven en werk? Al mijn vrienden zijn kunstenaar. De een kookt. De ander schildert. Weer een ander maakt muziek. Er zijn er die schrijven. Sommige vertellen heel mooi. Anderen creëren geluk. De kunst zit hem in het respect. Kunst is een uiting van iemands gevoel. Dat is dus altijd mooi. Ook al spreekt het
misschien niet aan. Het is altijd mooi!

Wie is mijn grootste fan/sponsor/partner in crime? Fan? Ik heb er 2, mijn lieve petenkindjes. Ik ben op mijn beurt weer hun sponsor.

Met wie zou ik in 2017 graag willen werken? Servé Hermans, maar dat hoeft niet per sé dit jaar te zijn. Ik heb geduld. Dat zelfde geldt voor Raymond Clement. En ook dat heeft tijd.

Naar welk project, in 2017, kijk ik uit? De Oudejaarsconference is toch wel een dingetje. Dat sluit het jaar af. Daar zit zo ontzettend veel werk en plezier in.

Welke mensen in mijn professie zou ik graag willen ontmoeten in 2017? Ik ga eerst eens uitzoeken wat mijn professie nou eigenlijk precies is. Ik weet ook nog steeds niet
wat ik later worden wil. Geef ik daarna antwoord op de vraag.

Waar kun jij mij en mijn werk zien of ontmoeten in 2017? Schrijfsels: In ViaHeerlen. In Enne. Op InParkstad.nl. En op L1-radio.Muziek: Op het WMC 13 juli, Op ‘t Preuvenemint, in Theater Heerlen op 22 september. Voor een overzicht: http://www.pauldolhain.com

Wie zie ik graag uitgenodigd om hun Passie Pensioneert Nooit verhaal te vertellen?Ruud Kleinen, Jan Widdershoven en Jack Vinders.

Hoe kun jij contact met mij opnemen?
http://www.pauldolhain.com

Leave a Reply

