Passie Pensioneert Nooit voor Steven Honders

Wat is mijn grootste passie in mijn werk? Het creëren van games die mensen bijblijven. Waar ze zichzelf in kunnen verliezen, of waardoor ze de wereld anders gaan zien.

Wat is mijn idee van ultiem geluk? Een positieve stempel op de wereld kunnen drukken door middel van je werk en daarmee een relatief zorgeloos leven kunnen leiden.

Wat is mijn grootste angst? Het klinkt misschien heel arrogant, maar mijn grootste angst is niks na te laten voor de wereld tegen de tijd dat ik dood ga.

Waar houd ik het meest van aan mijn werk? Het spelen met ideeën en concepten om te zien wat de uitwerking van bepaalde keuzes is op spelers.

Wat is mijn minst aantrekkelijke eigenschap? Ik ben enorm koppig en heb de neiging mensen te overschreeuwen om mijn zin te krijgen.

Wat is mijn grootste valkuil? Mijn kritische blik verliezen bij teveel positieve feedback.

Wanneer zou ik liegen? Als de waarheid onnodig pijn of problemen veroorzaakt en niet van belang is op korte of lange termijn.

Welke personen in mijn professie, die nu leven, bewonder ik het meeste?Thatgamecompany (geen persoon, maar een game studio) omdat ze iedere keer weer adembenemende ervaringen van hun games weten te maken. En David O’reilly, omdat zijn games de meest idiote concepten zijn die de grenzen opzoeken van het medium en een hele nieuwe kijk op het leven en games geven.

Waar houd ik het minst van aan mijn werk? Naast de administratie van het runnen van een eigen bedrijf, de tijd die het kost om een idee genoeg uit te werken. Ik ben iemand die direct wilt uitproberen en resultaat wilt zien. Maar het duurt een tijd voordat een prototype van een game zover is dat mensen het daadwerkelijk kunnen uitproberen.

Waar en wanneer was ik het meest gelukkig met mijn werk? Het moment dat mensen voor het eerst Lumini speelden (de volledige game). Zien dat mensen plezier beleven aan iets waar je hard aan gewerkt hebt.

Wat zegt de uitspraak ‘Passie Pensioneert Nooit’ mij? Niet kunnen stoppen met je werk, er altijd mee bezig zijn, met nieuwe ideeën en uitwerkingen. Als je werk je niet loslaat nadat je werkdag ten einde is, dan heb je of de meest verschrikkelijke of de meest mooie baan van de wereld.

Wat zou ik aan mezelf willen veranderen? Ik zou willen dat ik voor mezelf meer realistische doelen kon neerzetten. Ik heb de neiging te gaan voor het onhaalbare, voor doelen waar ik zelf geen invloed op heb. Vaak resulteert dit in angst om iets af te maken of teleurstelling ondanks dat iets relatief succesvol is, puur omdat het niet aan mijn voorstelling voldoet.

Wat is mijn grootste professionele prestatie tot nu toe? Een volledig spel van begin tot eind ontwikkeld en uitgebracht te hebben.

Waar zou ik het liefst willen leven en werken? Ik ben een stadsmens, als het er maar druk is, veel te doen is en altijd wat te zien is. Wat gek is, want ik ben erg snel afgeleid als ik werk, maar als er helemaal geen rumoer is, dan ‘schakel ik uit’ (bij gebrek aan een betere omschrijving).

Wat is mijn meest waardevolle bezitting? Mijn laptop, zonder mijn laptop kan ik mijn werk niet doen.

Wat is mijn meest markante karakteristiek? Ik maak ontzettend veel flauwe grappen en opmerkingen.

Wat is de plek waar ik de beste ideeën krijg buitenshuis, in mijn stad? Het centrum, of eigenlijk gewoon elke plek waar veel mensen zijn. Mensen doen altijd opvallende en rare dingen, als je maar goed oplet. Menselijk gedrag brengt me het meest op ideeën voor nieuwe games.

Wat is mijn favoriete plek om te eten en te drinken buitenshuis, in mijn stad? Shabu Shabu als ik zin heb in Sushi, India Palace als ik zin heb in pittig eten en Da Vinci als ik zin heb in Pizza. Als ik zin heb in een biertje op een terras zit ik het liefst bij Finnegan’s.

Welke boeken hebben mijn leven beïnvloed en hoe? Steve Jobs (de biografie). Steve Jobs was een enorm onplezierig en flawed persoon, maar hij begreep als geen ander wat mensen wilden hebben en hoe je dat moest maken. Ik heb daar voornamelijk van geleerd dat je soms gewoon je gut feeling moet volgen, ook al conflicteert dat met wat mensen zeggen dat ze willen zien/hebben/verwachten.

Wie zijn mijn favoriete schrijvers? Ik ben een enorme fantasy nerd. Mijn favoriete schrijvers zijn Raymond E. Feist en Terry Pratchett.

‘You Only Die Once’. Welke muziek wil ik beluisteren op mijn laatste dag? Iets hards, aggresiefs en vol energie. Iets van Heaven shall burn of The Browning ofzo.

Wie is mijn held of heldin in fictie? Monkey D. Luffy van One Piece (animeserie). Een doel voor ogen hebben en nooit opgeven, maar nooit ten koste van andere mensen.

Wie zijn mijn helden en heldinnen in real life? Johan Cruyff. Ik ben opgegroeid met voetbal en met Ajax al is Cruyff de voetballer van voor mijn tijd. Ik heb een ding voor mensen die een rotsvast geloof hebben in hun eigen visie en kritiek kunnen negeren als het in gaat tegen waar ze in geloven. Romantici met een scherp randje en dat was Johan Cruyff absoluut.

Welke film zou ik jou aanbevelen ooit in jouw leven te zien? Interstellar.

Wat zegt de uitspraak ‘De Financiële Vrijheid om te Creëren” mij? Geld genoeg hebben om te kunnen maken wat je wilt, zolang je wilt? Dus geen rekening hoeven houden met deadlines die draaien om efficiëntie.

Welke rol speelt kunst in mijn leven en werk? Kunst is nieuwe ideeën en perspectieven op de wereld en het leven. Als je niet in staat bent van perspectief te kunnen veranderen, of als je geen nieuwe dingen meer wilt of kunt ontdekken, dan maak je niks nieuws meer. Als je in herhaling valt dan kan je beter stoppen, want een kopie word toch nooit beter dan het origineel.

Wie is mijn grootste fan/sponsor/partner in crime? Grootste fan is mijn vriendin, die bij elk nieuw idee altijd even enthousiast is en zelf met ideeën komt en altijd bereid is de laatste build van een game te spelen. Mijn partner in crime is Niels Koopmans, waarmee ik al vanaf het tweede jaar op de HKU de meest idiote games maak.

Met wie zou ik in 2017 graag willen werken? Niet een specifiek iemand. Ik wil altijd samenwerken met iemand die enthousiast is en met nieuwe of gekke ideeën komt.

Naar welk project, in 2017, kijk ik uit? Tribal&Error van Grotman games. En groep die een jaar onder ons zaten op de HKU en nu al een aantal jaar bezig zijn aan een game over communicatie en taal in de prehistorie. Een hele interessante puzzel game met een nieuwe kijk op gebruik en ontwikkeling van taal. Alleen is het nog maar de vraag of het af komt in 2017 heb ik begrepen.

Welke mensen in mijn professie zou ik graag willen ontmoeten in 2017 Iedereen al is dat niet mogelijk. Ik ben altijd nieuwsgierig naar hoe andere game designers werken en denken. Of ze nou beroemd en succesvol zijn of niet.

Waar kun jij mij en mijn werk zien of ontmoeten in 2017? Je kan Lumini kopen op Steam (en dan natuurlijk laten weten wat je er van vind). Verder werk ik vanuit huis, dus het zou kunnen zijn dat je me ziet rondlopen in Apeldoorn.

Wie zie ik graag uitgenodigd om hun Passie Pensioneert Nooit verhaal te vertellen?Gijs Driesenaar, een audio designer en music composer die ook de muziek en audio voor Lumini heeft gemaakt. Een van de grootste muzikale talenten die ik ken.

Hoe kun jij contact met mij opnemen?

Je kan een mailtje sturen naar steven[at]speelbaars.com, of me volgen op Twitter (@Ithunn). Als je contact met Speelbaars zoekt dan kan je een kijkje nemen op http://speelbaars.com.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s