Passie Pensioneert Nooit voor Petra van Vliet

Wat is mijn grootste passie in mijn werk? Ik heb vaak het gevoel dat ik aan het spelen ben, dat ik alles mag doen en alles kan zeggen op het moment dat ik aan het fotograferen ben of een training geef. Ik hou van spelen en plezier maken dus voor de mij de ideale situatie. En dat ik anderen daar dan ook nog in meekrijg is een cadeautje!

Wat is mijn idee van ultiem geluk? Ultiem geluk is voor mij wanneer al mijn zintuigen positief geprikkeld worden. Heerlijke smaken en geuren. Natuurgeluiden of stilte, mooie beelden, de zon op mijn huid, de wind door mijn haar. Ultiem geluk is voor mij simpel geluk. Je moet dit wel allemaal kunnen zien, voelen en ervaren, er niet aan voorbij lopen. Wanneer je er niet aan voorbij gaat door de drukte van alledag is geluk altijd binnen handbereik.

Wat is mijn grootste angst? Dat een aantal chronische ziekten die ik had weer terug komen en op die manier de kwaliteit van mijn leven en werk hevig aantasten.

Waar houd ik het meest van aan mijn werk? De vrijheid. Elk idee kan ik zonder overleg de wereld in slingeren. Ik kan werken wanneer en hoelang ik wil en kan ja en nee zeggen puur omdat ik het wel of niet wil.

Wat is mijn minst aantrekkelijke eigenschap? Ik ben heel eigenwijs en kan om die reden niet zomaar met iedereen samenwerken. Ik weet te goed wat ik wil. Kan daarin vrij bot zijn.

Wat is mijn grootste valkuil? Teveel zelf willen doen. Ik heb jarenlang echt alles zelf gedaan waardoor ik 7 dagen in de week werkte. Het heeft lang geduurd maar het gaat steeds beter. Ik besteed dingen uit en werk niet meer elke dag (meestal dan, haha)

Wanneer zou ik liegen? Met keihard liegen heb ik veel moeite. Ik ben er niet goed in en volgens mij voelt iedereen het wanneer ik niet de waarheid spreek. Ik ben zelf altijd op zoek naar de waarheid in alles en vind om die reden dan ook dat ik het niet kan maken om te liegen. Ik zou alleen liegen wanneer het echt een zaak van leven of dood is of wanneer ik iemand anders onnodig zou kwetsen. Ik houd soms wel dingen achter. Wanneer ik fotografeer dan richt ik me op het mooie van iemand. De minder positieve dingen verzwijg ik dan. Is dat ook liegen?

Welke personen in mijn professie, die nu leven, bewonder ik het meeste? Dat is nu al 5 minuten over het antwoord nadenk zegt al genoeg denk ik. Ik houd me eigenlijk niet bezig met anderen in mijn beroepsgroep. Niet omdat het me aan interesse ontbreekt maar het komt er gewoon niet van om me ermee bezig te houden. Ik ben ook wel een enorme eenling en let niet zo erg op wat anderen doen. Als ik dan toch iets moet noemen dan zijn het mijn cursisten. Al die mensen die zonder enige kennis van fotografie binnen een aantal weken de meest fantastische foto’s maken. Daar ben ik trots op. Naar hun foto’s kijk ik dagelijks omdat ik het moet beoordelen.

Waar houd ik het minst van aan mijn werk? Administratie.

Waar en wanneer was ik het meest gelukkig met mijn werk? Elke keer wanneer ik op waanzinnig mooie plekken kom om daar te mogen werken. De mooiste herinneringen aan Hong Kong, Parijs en Rome.

Wat zegt de uitspraak ‘Passie Pensioneert Nooit’ mij? Het zegt voor mij eigenlijk precies hoe het voor mij is. Ik kan me niet voorstellen dat mijn passie ooit dooft en dat ik wanneer ik 65 ben niet meer werk. Ik ga denk ik altijd door met een vorm van werken. Als het geen fotografie meer is dan zal ik het nog meer lesgeven zijn en schrijven.

Wat zou ik aan mezelf willen veranderen? Dat ik beter ben in plannen. Ik doe echt alles op het allerlaatste moment.

Wat is mijn grootste professionele prestatie tot nu toe? Ik vind dit een lastige vraag. Iets wat klein lijkt kan nl groots zijn en andersom. Ik ben oprecht trots op het feit dat ik mijn kennis en ervaring kan overbrengen op anderen. Ik doe dit in de vorm van een opleiding die ik geef aan coaches en hulpverleners. En veel van de cursisten kunnen echt na de opleiding wat ik ook kan. Ook is de online training die ik geef een groot succes. Ook daarin kan ik de dingen overbrengen. Toen ik als ondernemer begon had ik er geen idee van dat ik goed was in lesgeven, in dingen overbrengen. Maar het blijkt een groot talent van me en ik ben er trots op.

Waar zou ik het liefst willen leven en werken? Ik heb sinds een paar maanden mijn ultieme plek gevonden. Na 16 jaar in Amsterdam te hebben geleefd woon ik nu in Zutphen. In de prachtige middeleeuwse binnenstad in een pand met eigen bedrijfsruimte. Voor mij op dit moment de ideale plek om te leven en werken. Maar ik zal altijd op andere locaties willen werken. Naast Zutphen is mijn tweede thuis Italië. Ik ga er vaak naartoe, vooral om te genieten maar ook om te schrijven. Of ik er ooit wil wonen weet ik niet. Ik zie ook de keerzijde daarvan. Maar deels zou ik er zeker willen wonen.

Wat is mijn meest waardevolle bezitting? Allereerst zijn dat mijn huisdieren. Al weet ik niet of dat echt mijn bezit is. Mijn camera is natuurlijk ook heel belangrijk. En verder is het mijn lach en mijn kijk op de wereld.

Wat is mijn meest markante karakteristiek? Ik ben erg direct, met een lach op mijn gezicht.

Wat is de plek waar ik de beste ideeën krijg buitenshuis, in mijn stad? In mijn eigen middeleeuwse binnenplaatsje met Italiaanse sfeer en tijdens een wandeling met de hond, over de uiterwaarden langs de Ijssel.

Wat is mijn favoriete plek om te eten en te drinken buitenshuis, in mijn stad?Italiaans restaurant Vaticano in Zutphen

Welke boeken hebben mijn leven beïnvloed en hoe? Spirituele psychologie van Steve Rother. Het laat zien vanuit welke levensles je geprogrammeerd bent en dus de dingen doet. Het laat zien waarom de één heel anders op dingen reageert dan de ander. Ook laat het zien waarom bepaalde types steeds weer op je pad komen. Heb het 14 jaar geleden gelezen en trainingen bij hem gevolgd. Voor mij veranderde toen veel in mijn kijk op de wereld en mensen. Ik voel me sindsdien nooit meer slachtoffer van mijn omgeving.

Wie zijn mijn favoriete schrijvers? Khaled Hosseini en Carlos Ruiz Zafon.

‘You Only Die Once’. Welke muziek wil ik beluisteren op mijn laatste dag? Sowieso Italiaanse muziek en dan vooral het nummer Caruso. Al bij de eerste zin krijg ik kippenvel. Het is gevoelig, gepassioneerd en opzwepend. Het voelt als mijn leven.

Wie is mijn held of heldin in fictie? Pippi Langkous

Wie zijn mijn helden en heldinnen in real life? Roberto Benigni, Italiaans acteur. Steve Lukather, zanger en gitarist van Toto. En Manon van den Heuvel, een prachtige jonge vrouw die ondanks haar beperking zoiets moois van leven maakt en een voorbeeld is. Veel bewondering voor haar.

Welke film zou ik jou aanbevelen ooit in jouw leven te zien? Onmogelijke vraag. Het zijn er nl zoveel… Maar als ik dan moet kiezen dan kies ik er twee. De eerste, La vita e bella. Een film waarin humor een groot drama draaglijk maakt. De hoofdrolspeler is mijn held genoemd in de vraag hierboven. En de film Shine met één van mijn favoriete acteurs Geoffrey Rush. Echt een pareltje!

Wat zegt de uitspraak ‘De Financiële Vrijheid om te Creëren” mij? Het zegt me dat ik genoeg financiën heb om de veelvuldige ideeën die in mijn hoofd ontstaan tot uitvoering te kunnen brengen. Al kan dit eigenlijk ook vaak zonder veel financiën. Maar met meer geld wordt het makkelijker. Het zegt me ook dat ik niet heel veel tijd kwijt ben met puur geld verdienen waardoor er voor creatie minder tijd overblijft.

Welke rol speelt kunst in mijn leven en werk? Het klinkt misschien gek voor een fotograaf maar ik ben er niet zo mee bezig. Ik kan enorm genieten van kunst wanneer ik het zie maar het neemt geen grote plaats in mijn leven in. Ik heb een vrij uitgesproken en misschien simpele smaak. Ik moet in stilte kunnen genieten van kunst, het gewoon heel erg mooi vinden. Ben niet zo van het ellenlang praten erover. Ik zie mezelf ook absoluut niet als kunstenaar, daar ben ik veel te praktisch voor.

Wie is mijn grootste fan/sponsor/partner in crime? Dat is mijn vriendin Ellen Massop. Zij weet alles waar ik mee bezig ben, leest kritisch mijn teksten en leeft met alles mee.

Met wie zou ik in 2017 graag willen werken? Met mensen uit Zutphen en omgeving. Toen ik in Amsterdam woonde was ik vrij landelijk gericht. Ik zou op deze nieuwe plek ook graag lokaal meer willen samenwerken.

Naar welk project, in 2017, kijk ik uit? Naar de gevorderden online training die ik nu aan het ontwikkelen ben. Mijn nieuwe werkruimte die in gebruik is genomen. En naar alles wat nog spontaan gaat ontstaan.

Welke stappen zou je extra zetten met jouw onderneming wanneer je een paar miljoen extra had om te investeren in 2017? Dan zou ik een eigen trainingscentrum in zowel Nederland als Italië oprichten. Ik zou daar naast veel meer trainingen ook veel meer voor het goede doel gaan doen.

Waar kun jij mij en mijn werk zien of ontmoeten in 2017? Online op mijn website http://www.powershootacademy.com (die binnenkort vernieuwd gaat worden) en in de heerlijke binnenstad van Zutphen.

Wie zie ik graag uitgenodigd om hun Passie Pensioneert Nooit verhaal te vertellen?Mijn goede vriendin, auteur en geweldig schrijfcoach, Christine Pannebakker.

Hoe kun jij contact met mij opnemen? Via petra@powershootacademy.com

Leave a Reply

