Passie Pensioneert Nooit voor Jan Tervoort

Wat is mijn grootste passie in mijn werk als kunstenaar? Werken maken waarvan ik ga dansen! Waar ik slapeloze nachten van krijg. Die me bezig houden, waarvan ik meer wil weten. Ik ben op zoek naar die potentie. Telkens weer zonder erin te blijven hangen. Het moet voor mij telkens nieuw zijn. Wat is er mooier dan een nieuw wit vlak!!!

Wat is mijn idee van ultiem geluk? Een reizende expositie die langs alle betekenisvolle musea in de wereld gaat. Ik wil een overzicht geven van alle werken die ik tot nu toe maakte om te zien en te laten zien wat mijn zoektocht is. Dat ik begon met meer dan 10.000 tekeningen op A4 omdat ik niets liever deed dan dat. Ik had toen niet kunnen bedenken waar ik nu sta.

Wat is mijn grootste angst? Ik heb niet echt een grootste angst. Misschien voor de dood. Niet de dood zelf maar dat hij te vroeg komt. Ik wil nog zoveel te doen, er is nog zoveel te ontdekken. Ik ben natuurlijk wel eens bang of ongeduldig of depressief. Dat brengt het werk met zich mee. Dat hoort er een beetje bij. Dat realiseer ik me niet altijd even goed.

Waar houd ik het meest van in mijn werk? Ik heb 10 jaar een dm-bureau gehad. Daar komt de stress van dead-lines. Maar oh wat hield ik van het creatieve proces; het uitdenken van concepten die hout snijden. Heerlijk! In de kunsten heb je tijd nodig. Je bent er eigenlijk nooit. Als je weet dat je minimaal 8 tot 10 jaar nodig hebt om iets te kunnen maken wat hout snijdt dan weet je veel. Ik houd het meest van de momenten dat ik een oud werk terug zie. Dan kan ik me soms echt verbazen hoeveel ik daarvan hou.

Wat is mijn minst aantrekkelijke eigenschap? Ik denk vaak dat ik alles beter weet dan wie ook.  Haha

Wat is mijn grootste valkuil? Denken dat anderen zien wat ik zie.

Wanneer zou ik liegen? Dingen mooier maken dan dat ze zijn doe ik voortdurend. Echt liegen? Ja ook wel. Net als boos zijn of onredelijk zijn. De waarheid is wel heel belangrijk voor me. Misschien wel het belangrijkst van alles. Toch heb ik niets tegen liegen. Als het moet dan moet ‘t. Ik hou niet van zeuren.

Welke persoon in mijn professie, die nu leeft, bewonder ik het meest? Ik ben niet echt een fan van iemand. Ik hou eigenlijk van iedereen. Ik heb mensen leren kennen die me tot dan toe niets zeiden. Ik ben ze gaan bewonderen toen ze hun hart openden. Mij deelgenoot maakten. Daar ben ik ze dankbaar voor. Die bewondering blijft maar de contacten verwateren meestal.

Waar houd ik het minst van in mijn werk? Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik een internationale kunst agent heb die mijn werk verkoopt. Het opbouwen van een expositie is geen sinecure. Alles naast het kunstenaarschap kan me gestolen worden. Organisatie en administratie horen er helaas bij.

Waar en wanneer was ik meest gelukkig met mijn werk?Ik ben heel vaak gelukkig met mijn werk. Bijna elke dag. Ik was heel gelukkig met mijn atelier op Bali. Hoe dingen daar tot stand kwamen. Ik voelde me daar een soort van Damien Hirst die zijn ideeën door anderen liet realiseren. Doordat ik op dit moment met veel dingen tegelijkertijd bezig ben schakel ik anderen in om daarbij te helpen. Daar word ik heel blij van.

Wat zegt de uitspraak Passie Pensioneert Nooit mij? Dat je moet doen waar je zin in hebt! Dat je moet zoeken naar datgene wat goed bij je past. Dat betekent niet het kiezen van de makkelijkste weg maar het op weg gaan.

Wat zou ik aan mezelf willen veranderen? Niets!

Wat is mijn grootste professionele prestatie tot nu toe? Ik heb lang gedacht dat prestatie in de kunsten als vanzelfsprekend gekoppeld is aan waardering. Ik ben genomineerd als kunstenaar van de maand bij Saatchi Gallery Worldwide en werd tweede. M’n werk zou getoond worden aan de koningin maar op het laatste moment ging dat i.v.m. veiligheid niet door. M’n werk zit in belangrijke collecties van mensen die ik niet eens ken. Ik was deelnemer aan het Amsterdam Light Festival met een solo expositie in het Amstel Hotel. Ik leef al bijna 20 jaar van mijn werk. Mijn grootste prestatie is dat ik doe wat doe. Met fucking veel plezier.

Waar zou ik het liefst willen leven en werken? In het atelier van Breitner!

Wat is mijn meest waardevolle bezitting? Een horloge van het merk Nina Jeanin in een gelimiteerde oplage dat ik 30 jaar terug kocht toen ik mijn eerste grote opdracht kreeg.

Wat is mijn meest markante karakteristiek? Dansen met kippevel.

Wat is de plek waar ik de beste ideëen krijg buitenshuis in mijn stad? Rare vraag.

Wat is mijn favoriete plek om te eten of te drinken? PLEKK in Amsterdam.

Welke boeken hebben mijn leven beïnvloed en hoe? De bijbel.

Wie zijn mijn favoriete schrijvers? Leon Uris en Konsalik.

Welke muziek wil ik beluisteren op mijn laatste dag? Sweet Child in Time

Wie is mijn held of heldin in fictie? Archie

Wat zegt de uitspraak De Financiële Vrijheid om te Creëren mij? Dat je geld nodig hebt.

Wie is mijn grootste partner in crime? Karen, mijn vrouw.

Met wie zou ik in 2017 graag willen samenwerken? Ik werk met meerdere mensen samen. Dat zijn mensen die uitblinken in wat ze doen. In de toekomst moeten dat er nog veel meer worden. De regie voeren is dan misschien wel het enige wat ik nog doe. Ik ben nu 62 dus dat komt goed uit!! hahaha

Naar welk project in 2017 kijk ik uit? Ik heb een manier gevonden om met polyurthaan natuurlijke lijnen te maken daar zijn enkele bedrijven in geïnteresseerd geraakt. Ook pas ik ze toe in mijn nieuwe werk. Ik ben benieuwd hoe dat gaat uitpakken en wat daaruit voort komt.

Welke mensen in mijn professie zou ik graag willen ontmoeten in 2017. Gerhard Richter.

Waar kun je mijn werk zien in 2017? Op internationale beurzen bij Ronen Gallery, bij een aantal galeries in Den Haag en Amsterdam en in mijn atelier aan het Galgeriet 2 in Monnickendam. Ik ben op zoek naar een nieuw atelier.

Wie zie ik graag uitgenodigd om haar of zijn Passie Pensioneert Nooit verhaal te vertellen? M’n broer Marcel of mijn zus Willi Tervoort.

Hoe kun je met mij contact opnemen? Even bellen met 06 109 127 25.

 

Leave a Reply

