Passie Pensioneert Nooit voor Bernard Jongstra

Wat is mijn grootste passie in mijn werk? Het creëren van sieraden vanuit de verbeelding, steeds weer opnieuw ontdekken, kijken.

Wat is mijn idee van ultiem geluk? Een moment van helemaal niets hoeven, genieten van rust.

Wat is mijn grootste angst? Het verlies van mijn geliefden.

Waar houd ik het meest van aan mijn werk? Dat mensen gelukkig worden van ons werk. We zijn echt in de “happy business” , sieraden heb je namelijk niet nodig. We hebben veel fans die echt een passie voor ons merk Gem Kingdom hebben.

Wat is mijn minst aantrekkelijke eigenschap? Ik kan soms chaotisch en ongeduldig zijn.

Wat is mijn grootste valkuil? Te veel ideeën, en daardoor soms moeilijk te focussen om te kiezen wat uit te voeren. Wanneer zou ik liegen? Liegen voelt echt vreselijk, dat doe ik dus niet graag. Alleen als ik anderen ermee zou beschermen zou ik het doen. Welke personen in mijn professie, die nu leven, bewonder ik het meeste? Bewonderen is niet iets wat ik snel doe, ik respecteer wel ontwerpers, bewondering is er vooral voor kunstenaars en componisten.

Waar houd ik het minst van aan mijn werk? Tijdsdruk, Er is eigenlijk altijd weinig tijd om het werk af te krijgen.

Waar en wanneer was ik het meest gelukkig met mijn werk? Mooie dingen maken is fantastisch, vooral als er andere mensen gelukkig van worden. Toen we begonnen in 1990 hadden we helemaal geen geld om mooie materialen te kopen, we maakten bijna letterlijk van lood goud. Momenteel kunnen we kiezen welke materialen we gebruiken voor onze ontwerpen, dat kunnen kostbare materialen zijn, maar zeker ook minder kostbare, het gaat ons vooral wat het uiteindelijk verbeeld.

Wat zegt de uitspraak ‘Passie Pensioneert Nooit’ mij? Ik zie mijn bezigheid niet als “werk”, En heel erg rijk zal ik er niet van worden, dus pensioneren zal niet gebeuren.

Wat zou ik aan mezelf willen veranderen? Ik zou makkelijker keuzes willen maken. We zijn al een hele lange tijd bezig, ideeën zijn er in overvloed, twijfel is er welke uit te voeren.

Wat is mijn grootste professionele prestatie tot nu toe? Onze overzichtstentoonstelling in het CODA museum vanwege ons 25 jaar bestaan.

Waar zou ik het liefst willen leven en werken? De plek waar we nu ons werk uitvoeren, het Java eiland in Amsterdam.

Wat is mijn meest waardevolle bezitting? Mijn kinderen.

Wat is mijn meest markante karakteristiek? Moeilijk van je zelf te zeggen, nooit opgeven is wel van toepassing denk ik.

Wat is de plek waar ik de beste ideeën krijg buitenshuis, in mijn stad? In de diverse Musea, daar is zoveel te ontdekken. Natuurlijk het Rijksmuseum, maar een klein museum als het tassenmuseum Hendrikje heeft zo’n geweldige historische collectie, echt een aanrader.

Welke boeken hebben mijn leven beïnvloed en hoe? Lezen is niet echt mijn ding, meer heb ik met kijken en luisteren, en dan bedoel ik kunst en muziek.

Wie zijn mijn favoriete schrijvers? Dus dat worden dan kunstenaars uit de gouden eeuw tot surrealistische objecten van Dali. Muziek van Brian Eno tot Antony and the Johnsons

You Only Die Once’. Welke muziek wil ik beluisteren op mijn laatste dag? Thomas Feiner & Anywhen, For Now. Luister hier: http://www.youtube.com/watch?v=TDFa5XdhZaQ

Wie zijn mijn helden en heldinnen in real life? Kunstenaars, ze maken het leven rijker

Welke film zou ik jou aanbevelen ooit in jouw leven te zien? All time favorite is Blade Runner

Wat zegt de uitspraak ‘De Financiële Vrijheid om te Creëren” mij? Dat zou me een enorme rust geven. Want alle tijdsdruk zou verdwijnen. Welke rol speelt kunst in mijn leven en werk? Grote inspiratie, zie hierboven.

Wie is mijn grootste fan/sponsor/partner in crime? Mijn compagnon en mede ontwerper van Gem Kingdom Johanna Titselaar. Met haar hebben we in 1990 Gem Kingdom opgericht.

Met wie zou ik in 2017 graag willen werken? Met het geweldige team dat we nu hebben bij Gem Kingdom. Naar welk project, in 2017, kijk ik uit? De samenwerking met een Chinees cosmetica merk Neroly, daar maken we collector items voor, solid perfume hangers en ointment boxes. http://mp.weixin.qq.com/s/f8uX6bBHeGH10_gJRXxjhg

Waar kun jij mij en mijn werk zien of ontmoeten in 2017? Gem Kingdom is internationaal te zien en te koop in boetieks en warenhuizen, als ook in musea, zoals het Tassenmuseum Hendrikje in Amsterdam, hier is ook een momenteel een tentoonstelling van Gem Kingdom tot 25 juni te zien. Online: http://www.gemkingdom.com http://www.facebook.com/gemkingdomjewelry youtube: https://www.youtube.com/watch?v=Dy1r7EF4CfE

Wie zie ik graag uitgenodigd om hun Passie Pensioneert Nooit verhaal te vertellen?

Beeldend kunstenaar Mattie van der Worm

Hoe kun jij contact met mij opnemen? bernard@gemkingdom.nl 020-4196805

Leave a Reply

