Passie Pensioneert Nooit voor Rosanne Hogewoning

Wat is mijn grootste passie in mijn werk? Het Creëren. En of dat nu het vorm geven aan een personage is of het maken van een script dat maakt niet uit. Het gaat erom dat je een aanwijzing hebt of een idee en met een beetje magie wordt het echt iets of iemand. Jezelf verliezen en helemaal iemand anders worden of als een verhaal af is, met een begin en een eind en een verhaallijn die je nooit had kunnen voorspellen.

Wat is mijn idee van ultiem geluk? Ik ga voor “gelukkige momenten” als idee van hoe ultiem geluk eruitziet. Als ik vreselijk moet lachen onder het schrijven van het boek dat ik met een vriendin schrijf. Of als ik ooit een idee had voor een musical en zoveel tijd later sluiten we de voorstelling af met een staande ovatie. Dat iedereen mij dus ook het vertrouwen gaf door mee te doen aan de productie. Ja dat doet me wel wat. Of samen met mijn dochter op een terras zitten in de zon en kletsen over van alles en nog wat.

Wat is mijn grootste angst? Ik ben niet zo’n bang type maar ergens zit er vast wel iets verstopt. Vaak droom ik heel vervelend vlak voor een voorstelling. Bijvoorbeeld dat ik het theater niet kan vinden of dat ik in het theater ben maar het podium niet kan vinden.

Waar houd ik het meest van aan mijn werk? “I love it when a plan comes together” zoals Hannibal van the A team ook al vond. Als ik een project opzet met allerlei partners en deelnemers zoals de muziekvereniging, de zorgcentra en scholen en het heeft een fantastisch eindresultaat. Dat is toch genieten!

Wat is mijn minst aantrekkelijke eigenschap? Ik ben wel wat verstrooid. Dan laat ik mijn tas weer ergens achter of zie ik in mijn agenda “afspraak” staan maar dan heb ik er niet bijgezet met wie of waar…

Wat is mijn grootste valkuil? Ik vind heel veel dingen heel erg leuk om te doen. Dus dat kan wel eens tot gevolg hebben dat ik veel te veel tegelijk aan het doen ben en dan heb ik het een beetje druk.

Wanneer zou ik liegen? Liegen doe ik niet zo snel. Ik kan nu ook even niet bedenken waar ik over zou moeten liegen. Wel maak ik de waarheid graag mooi. In plaats van “we hebben nog maar 3 repetities” zeg ik liever “we hebben nog bijna een hele maand”.

Welke personen in mijn professie, die nu leven, bewonder ik het meeste? Ik heb heel veel bewondering voor Linda de Mol. Ze doet zoveel uiteenlopende dingen en die doet ze allemaal ook nog eens heel goed en ze heeft natuurlijk geniale ideeën voor programma’s en films.

Waar houd ik het minst van aan mijn werk? Waar ik het minst van houd, daar houd ik waarschijnlijk ook het meest van. Het is onregelmatig en onvoorspelbaar. Het kan zomaar gebeuren dat je ineens heel veel tekst moet instuderen omdat je een opname hebt de volgende dag of dat je 2 musical optredens op 1 dag moet geven, die dag ook nog naar een casting moet, terwijl je daarnaast nog een nieuw stuk aan het maken bent…

Waar en wanneer was ik het meest gelukkig met mijn werk? Ik geniet van zoveel momenten.. Als het doek sluit en we feliciteren elkaar, als er een grapje goed valt en het publiek hard lacht, als spelers vol trots hun applaus in ontvangst nemen, kinderen die blij zijn met hun rol, als ik op de set sta of zelf een mooi compliment over mijn spel ontvang, noem maar op.

Wat zegt de uitspraak ‘Passie Pensioneert Nooit’ mij? Passie is levenslang. Het zit in je wortels. Je komt er gelukkig nooit meer vanaf!

Wat zou ik aan mezelf willen veranderen? Ik wilde qua uiterlijk wel op 38 zijn blijven hangen. Dus als dat kan? Verder zou ik graag anderen wat meer uit willen laten praten. Vaak ben ik in mijn hoofd al 2 stappen verder en weet ik waar het naartoe gaat maar voor een ander is dat natuurlijk hartstikke irritant.

Wat is mijn grootste professionele prestatie tot nu toe? Ik kan niet kiezen. Bij alles wat ik doe geef ik me 100% en vind ik net zo belangrijk. Of dat nu regisseren bij de plaatselijke toneelgroep, een eigen productie maken of een rol spelen in een tv programma is.

Waar zou ik het liefst willen leven en werken? Ooit zou ik wel in een warm land willen wonen. Wel in Europa. Spanje of Italië bijvoorbeeld. Maar dan moet ik daar natuurlijk ook wel weer wat te doen hebben ja.

Wat is mijn meest waardevolle bezitting? Mijn dochter. Okay, bezit is niet de goede term maar je begrijpt wat ik bedoel.

Wat is mijn meest markante karakteristiek? Ik denk dat ik snel met een leuk bedoelde sarcastische opmerking reageer. Die ik dan zelf altijd heeeeel grappig vind…

Wat is de plek waar ik de beste ideeën krijg buitenshuis, in mijn stad? Het is vaak op de plek van de stilte. Niet zozeer een plek op de kaart dus maar een plek in mijzelf. Dat kan dus op ieder moment overal gebeuren. Bijvoorbeeld als ik lig te zonnen op het strand, ergens aan het wachten ben, in de tuin zit, etc.

Wat is mijn favoriete plek om te eten en te drinken buitenshuis, in mijn stad? Bij Best Western of de Leidse Lente in Leiden, op 3 oktober altijd naar de Roze Beurs. Dorpscafé de Gouwe in Oegstgeest of een patatje van het Haasje.

Welke boeken hebben mijn leven beïnvloed en hoe? “Haar moeders dochter” heeft veel indruk op mij gemaakt. Je kijkt door de ogen van generaties moeders en dochters. Je ziet hoe een moeder worstelt met haar verleden en denkt het veel beter dan haar eigen moeder te doen terwijl haar dochter vindt dat ze veel tekort komt en het ook weer heel anders denkt te moeten doen. Zoveel goede intenties hebben deze vrouwen en dat is toch heel mooi ook al pakt het soms wat anders uit.

Wie zijn mijn favoriete schrijvers? Herman Koch, Nick Hornby, Paul Coelho, Frank mcCourt, etc etc.

You Only Die Once’. Welke muziek wil ik beluisteren op mijn laatste dag? Little Star, Madonna. Liefst de acapella versie.

Wie is mijn held of heldin in fictie? Madelief! Je weet wel, van de boeken van Guus Kuijer. De meester las daar uit voor toen ik op de basisschool zat. Toen dacht ik “wat een stoer kind, later als ik een dochter krijg noem ik haar Madelief”. En dat heb ik ook gedaan.

Wie zijn mijn helden en heldinnen in real life? Ik ben fan van Eric van Sauers, Plien en Bianca en ik ga graag naar Veldhuis en Kemper. Dat zijn “podium helden”. Als je het hebt over helden in de zin van roeping en opoffering, dan neem ik mijn petje af voor mensen die in de zorg werken.

Welke film zou ik jou aanbevelen ooit in jouw leven te zien? “La vita è bella”

Wat zegt de uitspraak ‘De Financiële Vrijheid om te Creëren” mij? Dat klinkt als een Utopia. Natuurlijk zou het fantastisch zijn om met een onbeperkt budget tijd, mensen en materialen naar hartenlust te kunnen inzetten. Aan de andere kant geeft het ook een fantastisch gevoel als je het voor elkaar hebt gekregen om met heel weinig middelen iets heel goeds neer te zetten.

Welke rol speelt kunst in mijn leven en werk? Als ik kunst definieer als “creatie” is dat wel een constante factor in mijn leven. Als ik niet aan het creëren ben dan heb ik wel de drang om iets te gaan creëren.

Wie is mijn grootste fan/sponsor/partner in crime? Mijn familie; ouders, dochter en zus en mijn vriendin Esther.

Met wie zou ik in 2017 graag willen werken? Ik werk al met hele leuke mensen in 2017!

Naar welk project, in 2017, kijk ik uit? Ik kijk naar alles uit! Er komen altijd weer leuke dingen op mijn pad. Welke mensen in mijn professie zou ik graag willen ontmoeten in 2017 Een heleboel en iedereen!

Waar kun jij mij en mijn werk zien of ontmoeten in 2017? Op de facebook pagina van De Hollandse Nieuwe of van mijzelf staat regelmatig aangegeven welke optredens er gepland staan. Websites: http://www.rosannehogewoning.com en http://www.dehollandsenieuwe.nl

Hoe kun jij contact met mij opnemen? r.hogewoning@casema.nl of bellen naar 06-25064014

Leave a Reply

