Passie Pensioneert Nooit voor Reinoud van Vught

Wat is mijn grootste passie in mijn werk? Ik ben altijd op zoek naar “het iets” tussen de dingen. Ik heb een beeld voor ogen dat ik najaag, maar ik weet: het wordt altijd anders. Ieder schilderij stelt vragen waarvoor een antwoord voor gevonden moet worden. Mijn passie is hier uit te komen.

Wat is mijn idee van ultiem geluk? De eerste keer….. dat is het grootste geluk. De ontdekking van een mooie compleet nieuwe ervaring geeft een groot gevoel van geluk. Geluk wordt sterker ervaren naast ellende. Het contrast is noodzakelijk voor de ervaring ultiem geluk.

Wat is mijn grootste angst? Het onvermijdelijke: alles en iedereen te verliezen.

Waar houd ik het meest van aan mijn werk? Ik denk vanuit het materiaal dus het is de daad zelf. Me daar in te verliezen.

Wat is mijn minst aantrekkelijke eigenschap? Te geduldig zijn. Als ik dat wel zou zijn, zou ik sneller bij mijn doel zijn.

Wat is mijn grootste valkuil? Niet relativeren van mijn enthousiasme.

Wanneer zou ik liegen? Als ik lieg, zie je dat meteen aan mij. Ik heb verre van een pokerface en vanbinnen voelt liegen niet goed.

Welke personen in mijn professie, die nu leven, bewonder ik het meeste? Dat houdt verband met waar ik op enig moment mee bezig ben. Ik kom voorbeelden tegen bij de fase waarin ik zit. Bijvoorbeeld Walton Ford op dit moment.

Waar houd ik het minst van aan mijn werk? Het exposeren en alles wat er bij komt kijken. Klinkt vreemd natuurlijk, maar het maakt me erg onrustig. Je wilt niet weten hoe opgelucht ik vaak ben om na een opening weer thuis te zijn. Mijn hoofd loopt over van indrukken en vluchtige ontmoetingen.

Waar en wanneer was ik het meest gelukkig met mijn werk? Als ik zie dat een beeld werkt en dat het binnenkomt bij mensen. Tja, en als dat op een opening gebeurt is het dat toch waard.

Wat zegt de uitspraak ‘Passie Pensioneert Nooit’ mij? Een kunstenaar heeft niet genoeg tijd in één leven.

Wat zou ik aan mezelf willen veranderen? Van alles maar dat lukt me niet goed.

Wat is mijn grootste professionele prestatie tot nu toe? Het krijgen van mijn eerste stipendium net na de academie in 1984. Niemand kende me, ik schilderde op een zolderatelier in een klooster waar niemand kwam. Alles in de kunst speelde zich ver af in Amsterdam, en ik was zoekende. Het voelde als erkenning uit het niets, maar die me op weg heeft geholpen in de belangrijke startperiode.

Waar zou ik het liefst willen leven en werken? Ik kan me geen betere plek voorstellen dan hier.

Wat is mijn meest waardevolle bezitting? Mijn gezin.

Wat is mijn meest markante karakteristiek? Daar kunnen anderen alleen een antwoord op hebben. Ik zou het niet weten.

Wat is de plek waar ik de beste ideeën krijg buitenshuis, in mijn stad? Ik weet niet of dat wel bestaat ‘inspiratie’. Het is voor mij niet zo dat ik op de fiets zit en dat ik het ineens voor me zie. Het is vooral een kwestie van hard werken, vooral als je het niet weet, en dan komt er wel eens wat te voorschijn.

Wat is mijn favoriete plek om te eten en te drinken buitenshuis, in mijn stad? De Casa

Welke boeken hebben mijn leven beïnvloed en hoe? Stripboeken; urenlang heb ik die nagetekend. Ze leerden me, dat je de werkelijkheid kunt weergeven en kunt manipuleren.

‘You Only Die Once’. Welke muziek wil ik beluisteren op mijn laatste dag? Dan wil ik niets horen vrees ik. Ik heb een voorkeur voor muziek die geschreven is in mineur en daar wordt het op de laatste dag nog treuriger van.

Wie is mijn held of heldin in fictie? Carrie Mathison.

Wie zijn mijn helden en heldinnen in real life? Barack Obama. Claire Danes. Clarence Seedorf. Alle Duchennes.

Welke film zou ik jou aanbevelen ooit in jouw leven te zien? Fantastic Voyage. Met Raquel Welch trouwens.

Wat zegt de uitspraak ‘De Financiële Vrijheid om te Creëren” mij? Die vrijheid is in ieder geval geen garantie voor goed werk.

Welke rol speelt kunst in mijn leven en werk? Alles is verweven.

Wie is mijn grootste fan/sponsor/partner in crime? Ik zou mijn vrouw zeggen maar ze is ook, belangrijker, mijn criticaster.

Met wie zou ik in 2017 graag willen werken? Op het moment wil ik het helemaal zelf uitzoeken.

Naar welk project, in 2017, kijk ik uit? Momenteel werk ik aan verschillende projecten tegelijk die gelijke aandacht vergen. Ik probeer veel te maken en kijk wat waar moet komen hangen. Vaak is dat pas op het laatste moment dus is het lange tijd onduidelijk en onzeker.

Welke mensen in mijn professie zou ik graag willen ontmoeten in 2017? Ik moet diep nadenken wie dat zou moeten zijn. Ik kijk wel wie er op mijn pad komt en ik laat me verrassen.

Waar kun jij mij en mijn werk zien of ontmoeten in 2017? Ter gelegenheid van de 25 jarig jubileum van Museum De Pont heb ik een editie gemaakt die in juni in het museum gepresenteerd wordt. Dan is er in september de eerste Biënnale van Oosterhout waar ik aan deelneem. Een tentoonstelling samen met Jorn van Leeuwen bij galerie van Kranendonk in Den Haag. Bij een galerie in Duitsland in september. En net voorbij: een solo bij Majke Hüsstege in Den Bosch.

Wie zie ik graag uitgenodigd om hun Passie Pensioneert Nooit verhaal te vertellen? Mijn achter-achter nicht, operazangeres Anneleen Bijnen. Iemand die ik vooral ken uit mijn jeugd en ik ben benieuwd hoe ze nu tegen de dingen aankijkt.

Hoe kun jij contact met mij opnemen? Via mijn website http://www.vanvught.com Per e-mail info@vanvught.com Via Facebook https://www.facebook.com/reinoud.vanvught?fref=ts Via Instagram https://www.instagram.com/reinoudvanvught/

Leave a Reply

