Passie Pensioneert Nooit voor Caren van Herwaarden

Wat is mijn grootste passie in mijn werk?

Mijn beroep is beeldend kunstenaar, ik maak werken op papier met allerlei technieken. In mijn werk staat De Mens centraal, met al zijn lichte en duistere kanten. Wij leven in een lichaam; een laboratorium vol kennis, herinneringen en ervaring. Ik wil met mijn kunst op zintuiglijke wijze deze kennis activeren, de kijker op haar/zijn menselijkheid aanspreken. Ik zou willen dat mensen elkaar vaker aanraken.

Wat is mijn idee van ultiem geluk?

De geur van hooi, pas gemaaid gras, zee, appeltaart en paarden.

Wat is mijn grootste angst?

Ik heb angst om deze op papier te zetten

Waar houd ik het meest van aan mijn werk?

Ik houd van de intimiteit van mijn atelier, een eigen wereld waar alles mag en kan. Het is een veilige plek waar een geruststellende chaos heerst. Het atelier hangt vol kleine schetsen en objecten die voor mij betekenis hebben, ze brengen me op ideeën of weer terug naar de essentie. Dat ik tijdens het werken naar muziek, lezingen en interviews kan luisteren is een voorrecht, er zijn niet veel beroepen waarbij dat kan.

Wat is mijn minst aantrekkelijke eigenschap?

Ik kan erg kritisch zijn.

Wat is mijn grootste valkuil?

Uitstellen.

Wanneer zou ik liegen?

Om iemand of mezelf te redden

Welke personen in mijn professie, die nu leven, bewonder ik het meeste?

William Kentridge, Shelah Keeley, Anthony Gormley, Marlene Dumas, Bill Viola, Ronald Noorman. En Peter van Straaten wil ik toch noemen, ondanks zijn overlijden dit jaar. En Joseph Beuyss.

Waar houd ik het minst van aan mijn werk?

De afhankelijkheid van galeries of mensen in de kunstwereld. De Nieuwe Kleren van de Keizer, de afgunst en willekeur.

Waar en wanneer was ik het meest gelukkig met mijn werk?

In mijn atelier, als ik bijna gedachteloos aan het werk ben en vooral nìet aan kunst denk.

Wat zegt de uitspraak ‘Passie Pensioneert Nooit’ mij?

Het klinkt me zo vanzelfsprekend in de oren, omdat ik werk heb wat ik het liefste doe. Als ik in mijn atelier aan het werk ben en om me heen kijk, besef ik heel vaak hoe bevoorrecht ik ben. Daarom hoop ik dat ik heel lang door zal kunnen gaan met mijn werk en nooit pensioneer. Maar ik kijk wel uit naar de dag dat de AOW op mijn rekening binnenkomt.

Wat zou ik aan mezelf willen veranderen?

Imperfectie is een vitaal onderdeel van ieder kunstwerk en van ieder mens, dat is één van de inzichten die ik door de jaren heen verwierf. Je moet er wel mee proberen te leven en anderen ook.

Wat is mijn grootste professionele prestatie tot nu toe?

Misschien is mijn grootste prestatie dat ik, ondanks tegenslagen, dóór ben gegaan en in mezelf blijf geloven.

Waar zou ik het liefst willen leven en werken?

Ik werk beurtelings in mijn atelier in Amsterdam en mijn atelier in Den Bosch, dat is soms wel wat schipperen maar ook een voorrecht. Ik houd er van om regelmatig voor een bepaalde periode op een onbekende plek te werken, vaak in het buitenland op een artist in residence plek.

Wat is mijn meest waardevolle bezitting?

Een Djakapis-schild uit Papoa New Guinee.

Wat is mijn meest markante karakteristiek?

Ik heb veel energie, kan moeilijk stoppen.

Wat is de plek waar ik de beste ideeën krijg buitenshuis, in mijn stad?

Ik krijg ideeën als ik kunst van anderen zie, dus in musea of in een atelier van een collega. Als ik buiten in de natuur ben, word ik stil en bescheiden, daar kan geen kunst tegenop.

Wat is mijn favoriete plek om te eten en te drinken buitenshuis, in mijn stad?

Sinds een paar jaar ben ik van het centrum van Amsterdam naar het buitengebied van Liempde, bij Den Bosch verhuisd, een grotere tegenstelling is niet denkbaar. Ik weet niet goed welke stad ‘mijn stad’ is. Maar in Den Bosch, waar ik een atelier heb, eet je heerlijk bij Van Aken en bij Citrus.

Welke boeken hebben mijn leven beïnvloed en hoe?

The Magus van John Fowles las ik rond mijn 17de, deze roman sloeg in als een bom, ik herlas ‘m sindsdien een aantal keer. Het is een boek met een existentialistische grondslag, waarin vrijheid en de noodzaak om te kiezen een belangrijke rol speelt. In diezelfde orde heeft A Man in Full (1998) van Tom Wolfe diepe indruk op me gemaakt, in deze All American Novell vol met slang is de stoïcijnse leer van Epictetus verwerkt. Ik denk daar nog vaak aan, ik heb daar veel van geleerd.

Wie zijn mijn favoriete schrijvers?

Willem-Jan Otten, Menno Wigman, D. Hooijer, Alice Munro, Carol Shields, Cynan Jones, Ian Mc Evan, Amy Bloom.

‘You Only Die Once’. Welke muziek wil ik beluisteren op mijn laatste dag?

J.S. Bach, de aria ‘Sonst hat mein jesu nichts getan’, uit de Mattheus Passion

J.S. Bach, bewerkingen van Henri Dutillieux, gespeeld door Anne Quefèllec

Natural Woman, Aretha Franklin

Wie is mijn held of heldin in fictie?

Reta Winters uit Unless van Carol Shields

Conrad Hensley uit A Man in Full van Tom Wolfe.

Wie zijn mijn helden en heldinnen in real life?

Mijn schoonmoeder Hennie Hendrikson.

Welke film zou ik jou aanbevelen ooit in jouw leven te zien?

Atonement van Jo Wright is een prachtige verfilming van de gelijknamige roman van Ian Mc Evan.

Wat zegt de uitspraak ‘De Financiële Vrijheid om te Creëren” mij?

Mijn eerste basisstipendium Beeldende Kunst heeft mijn werk veel goed gedaan omdat ik meer ontspannen kon werken en in materiaal kon investeren. Verkopen en opdrachten: het is niet zo dat geld en erkenning mijn werk inhoudelijk hebben veranderd, maar ze hebben wel mijn zelfvertrouwen gevoed waardoor ik grotere stappen durfde te nemen.

Welke rol speelt kunst in mijn leven en werk?

Als ik goede kunst zie (in alle disciplines) ben ik blij dat ik tot de menselijke soort behoor, dan besef ik hoe bijzonder mensen zijn. Kunst verzoent me met onze soort.

Wie is mijn grootste fan/sponsor/partner in crime?

Dat is Robertus Augustines Bonifatius Wassenburg.

Met wie zou ik in 2017 graag willen werken?

Ik zou wel met William Kentridge of de choreograaf Sasha Walz willen samenwerken.

Naar welk project, in 2017, kijk ik uit?

Ik ben bezig om samen met Arno Kramer en Gijs Assmann een tentoonstelling te initiëren, dat wordt wel 2018, daar kijk ik naar uit.

Welke mensen in mijn professie zou ik graag willen ontmoeten in 2017. William Kentridge dus.

Waar kun jij mij en mijn werk zien of ontmoeten in 2017?

Twee april opent de tentoonstelling Ik Ben Hier, een pleidooi voor aanwezigheid, bij Galerie Lutz in Delft. Daar exposeer ik samen met Eva Klee tot eind april. Verder in het jaar exposeer ik op een nieuwe tentoonstellingsplek in Grave, bij Nijmegen, geïnitieerd door John Loose, oud-directeur SBK Amsterdam.

Wie zie ik graag uitgenodigd om hun Passie Pensioneert Nooit verhaal te vertellen?

Arno Kramer (beeldend kunstenaar, dichter, curator en tentoonstellingsmaker) is voor mij een schoolvoorbeeld van iemand die op gepassioneerde wijze op zoveel gebieden bijzondere kunst maakt. Daarnaast is Arno een ruimhartige collega die zich kan verheugen in het succes van een ander, dat laatste maak je niet vaak mee.

Hoe kun jij contact met mij opnemen? http://www.cvanherwaarden.com info@cvanherwaarden.nl

06-4970.8182

Boek:

https://www.bol.com/nl/p/blijf-stay/1001004011274000/?suggestionType=typedsearch

Film: Big Day, gefilmde tekening uit 2013: http://www.cvanherwaarden.nl/Video-Big-Day.html

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s