Passie Pensioneert Nooit voor Dirk Haster

Wat is mijn grootste passie in mijn werk?

Mijn grootste passie is vertellen met beelden. Waar een enkel beeld duizend woorden kan zijn, en een enkele foto een heel verhaal vertelt. Het bedenken en het maken van een nieuwe beeldtaal waarmee ik de kijkers kan bereiken. Als filmer en fotograaf heb ik te maken met beelden die iedereen wel kent, door dat beeld net iets anders te maken vertel ik de kijker een nieuw verhaal, een persoonlijke visie die het beeld nog mooier en nog spannender kan maken

Wat is mijn idee van ultiem geluk? Ultiem geluk heb ik, wanneer ik slaag de kijker te raken, en wanneer mijn toevoeging een eigen wereld schept, en vanzelf wanneer de kijker mijn wereld herkent.

Wat is mijn grootste angst? Met het klimmen der jaren ben ik mijn angsten kwijtgeraakt en valt het mij zelfs moeilijk om mij te realiseren wanneer en waarvoor ik ooit bang geweest ben. Ja, dat bij het opleveren, de foto, de film of de video de bedoelde emoties niet zou oproepen.

Waar houd ik het meest van aan mijn werk? Ik houd van de uitdaging, ieder nieuw verhaal, elke nieuwe opdracht is een nieuwe uitdaging. Hoe ga ik deze keer het antwoord geven, voor welke methode ga ik ditmaal kiezen, en met welke mensen krijg ik deze keer te maken: als mijn opdrachtgevers, en als mijn modellen voor de camera.

Wat is mijn minst aantrekkelijke eigenschap? Mijn minst aantrekkelijke eigenschap is dat ik soms te snel met mijn ideeën ben. Het is voor anderen dan ook lastig om me te volgen, of met mij samen te werken.

Wat is mijn grootste valkuil? Tevreden zijn met mijn werk

Wanneer zou ik liegen? Liegen heeft een negatieve connotatie. In mijn werk vertel ik een ander verhaal, is dat een leugen? Ik zou ook kunnen zeggen: Ik lieg telkens de waarheid.

Welke personen in mijn professie bewonder ik het meeste? Dat zijn er zeer velen, omdat mijn beroep grote breedte heeft. In film zijn dat regisseurs als Stanley Kubrick om zijn opzienbarende gevoel voor detail; Martin Scorcese om zijn visionaire beeldverhalen/films; Quentin Tarantino om zijn bizarre situaties, creaties. .

Waar houd ik het minst van aan mijn werk? De boekhouding die erbij komt kijken.

Waar en wanneer was ik het meest gelukkig in mijn werk? Wanneer “de trein loopt”, voor elk film- of fotoproject is de voorbereiding essentieel. Een goede voorbereiding is de helft van het succes van een project. Wanneer de productie in gang is gezet, “loopt de trein”.

Wat zegt de uitspraak “passie pensioneert nooit” mij? Passie is als vuur en water, het vuur zit in je en moet voortdurend ontbranden, het water blijft vloeibaar en zoekt altijd naar de kleinste gaatjes.

Wat zou ik aan mezelf willen veranderen? . Ik zou zes armen en zes benen willen hebben.

Wat is mijn grootste professionele prestatie tot nu toe? De allergrootste moet nog komen, eind dit jaar. Grote prestaties tot nu toe waren het boek dat ik samen met twee dames maakte, ik deed de fotografie voor Haarlemse Huiskamers, over café’s, mensen en hun verhalen. Het Goochelkabinet: een Touch Screen presentatie die ik maakte voor het Teyler’s Museum in Haarlem; 17 korte filmpjes die het Goochelkabinet in bedrijf lieten zien en die op een Touch Screen monitor met de vinger benaderbaar waren. Filmfabriek Hollandia, de opkomst en ondergang van Nederlands eerste Filmfabriek. De Filmfabriek legde zich toe op de continue productie van films.

Wat is mijn meest waardevolle bezitting? Mezelf en het geluk dat mijn gezinnetje me geeft, maar dat bezit ik niet.

Wat is mijn meest markante karakteristiek? Mijn aanpassingsvermogen, ik gedij in elke omstandigheid.

Wat is de plek waar ik de beste ideeën krijg buitenshuis, in mijn stad? In mijn bed, voor het slapen gaan. Wanneer ik wakker wordt is het idee rond.

Wat is mijn favoriete plek om te eten en te drinken buitenshuis, in mijn stad? Dat verschilt per stad en plaats waar ik ben. Over het algemeen zijn dat wat rommelige restaurants, of cafeetjes, waar van alles gebeurt.

Welke boeken hebben mijn leven beinvloed en hoe? Nabokov ’s Lolita, vooral door Nabokov ‘s, gecomprimeerde manier van schrijven. Het Lolita-drama is een bekend verhaal, maar de wijze waarop hij dat beschrijft is geniaal. Alle boeken van Gabriel Garcia Marquez, de meester van het magisch realisme. Alle boeken van Paul Bowles, de tantaliserende werkelijkheid van de verloren reiziger.

You only die once. Welke muziek wil ik beluisteren op mijn laatste dag? Ik heb geen directe keuze, ik ben dol op muziek, Bob Dylan, Roy Orbison, en natuurlijk ook klassiek. Alles van Bach, als het maar geen Albinoni is of het requiem van Mozart.

Wie is mijn held of heldin in fictie? Ik ben opgegroeid met de Donald Duck, maar ook de creaties van Hergé, De avonturen van Kuifje (Tintin).

Wie zijn mijn helden en heldinnen in real life? Humphrey Bogart, Michelle Obama Helden en heldinnen hebben een zekere reikwijdte, wanneer je teveel van ze weet, gaat de held verloren.

Welke film zou ik jou aanbevelen ooit in jouw leven te zien? . Magnolia, de film begint met het buitengewone toeval van een zelfmoordenaar die van het dak springt en twee ouderen die op datzelfde moment ruzie hebben. Zij schiet hem neer. Ze raken niet elkaar, de kogel die zij schiet raakt de zelfmoordenaar, die juist dan het raam passeert en daarmee gedood wordt. Dit onwaarschijnlijke toeval loopt als een ‘storyline’ door de hele film, niet wij bepalen ons lot en wie wij zijn, maar de wereld om ons heen doet dat.

Wat zegt de uitspraak om financiële vrijheid te creëren mij?,

Het is een doel waarnaar je altijd streeft, en het soms bereikt. Dat je handelen niet word aangestuurd door de opdrachtgever, maar dat je vrij bent in het kiezen van je onderwerp.

Welke rol speelt kunst in mijn leven en werk? Kunst is een grote inspiratie, te zien hoe andere kunstenaars antwoord hebben gegeven op de eeuwige vraag: wat laat je zien, wat laat je weg.

Wie is mijn grootste fan en sponsor/partner in crime? Dat zou ik ook wel willen weten.

Met wie zou ik in 2017 willen samenwerken? Ik ben niet zo’n samenwerker.

Naar welk project kijk ik in 2017 uit? .

Dit jaar zal mijn boek klaar zijn en kan ik mij weer concentreren op foto- en filmprojecten. Ik weet dat het dicht in mijn omgeving zal zijn: Het uitvergrootten van het alledaagse.

Welke mensen in mijn professie zou ik graag willen ontmoeten. Iedereen in mijn beroep, maar vooral de Japanse fotografe: Mika Ninegawa, en de Zuid Koreaanse kunstenares: Eunyoung Lee

Waar kun je mij en mijn werk zien of ontmoeten in 2017? Op mijn website: http://www.dhaster.com, en waarschijnlijk in september van dit jaar in Galerie Rob de Vries, Spaarnwouderstraat 47 2011 AB Haarlem in mijn huis/werkplaats in Thailand, provincie Udon Thani, Moo 3, nummer 57, Ku Kaeo, pc 41130, tel: +66.(0)987366431

Wie zie ik graag uitgenodigd om ook hun verhaal te vertellen, Jolanda Prinsen, glaskunstenares en ruimtelijk vormgeefster, woont en werkt in Nederland, Michael Rieu, beeldhouwer en schilder, is Nederlander van origine, maar woont en werkt in Noorwegen, Eunyoung Lee, schilder en ruimtelijk vormgeefster, is Zuid Koreaanse van origine, maar woont en werkt in Nederland.

Hoe kun je contact met mij opnemen? Via mijn website http://www.dhaster.com en via mijn emailadres: dirk@dhaster.com of telefoon: +66(0)987366431 of gewoon langskomen op mijn huisadres: Moo 37, Sampahan Ku Kaeo, provincie Udon Thani, Thailand. (Wel graag telefonisch een afspraak maken)

Leave a Reply

