Passie Pensioneert Nooit voor Hans Croiset

Wat is mijn grootste passie in mijn werk?

Dat ik mijn levenlang me bezig kan houden met de ideeën en gedachtes van meestal zeer begaafde schrijvers.

Wat is mijn idee van ultiem geluk?

Dat mijn kinderen gelukkig zijn.

Wat is mijn grootste angst?

Dat er iets met mijn vrouw of met mijn kinderen gebeurt, dat ze op mijn valreep nog een oorlog moeten meemaken.

Waar houd ik het meest van aan mijn werk?

Samenwerken met bevlogen collega’s die ook het onderste uit de kan willen.

Wat is mijn minst aantrekkelijke eigenschap?

Te snel klaar met een zo spits mogelijk geformuleerd antwoord.

Wat is mijn grootste valkuil?

Ongeduld.

Wanneer zou ik liegen?

Wanneer ik daarmee iemand uit de problemen kan redden.

Welke personen in mijn professie, die nu leven, bewonder ik het meeste?

Ivo van Hove, Theu Boermans. Begrijp mij goed, mijn tijd is als artistiek leider voorbij. Maar ooit bekleedde ik hun functie.

Waar houd ik het minst van aan mijn werk?

Tekst leren.

Waar en wanneer was ik het meest gelukkig met mijn werk?

Toen ik bij Toneelgroep de Appel in 1985 de Faust van Goethe regisseerde, met Eric Schneider, Guido de Moor en Will van Kralingen in de hoofdrollen. Het repeteren in die vrijgevochten werksituatie, zonder als regisseur de verantwoordelijkheid voor een bedrijf te hoeven ervaren, was een unieke ervaring die uiteindelijk heeft geleid tot een vrij triomfantelijk onthaal bij publiek en pers.

Wat zegt de uitspraak ‘Passie Pensioneert Nooit’ mij?

Een waarheid als een koe.

Wat zou ik aan mezelf willen veranderen?

Iets wat ik hierboven al probeerde aan te geven, ongeduld.

Wat is mijn grootste professionele prestatie tot nu toe?

Als regisseur die al genoemde Faust en Lucifer en Adam in Ballingschap van Vondel mochten er ook wel wezen.

Waar zou ik het liefst willen leven en werken?

In Nederland, hier voel ik me thuis, hier vind ik mijn inspiratie. Hoe lastig de Kunsten het ook hebben in ons door het calvinisme aangetaste land.

Wat is mijn meest waardevolle bezitting?

Een flinke dosis gezond verstand.

Wat is mijn meest markante karakteristiek?

Doorzettingsvermogen.

Wat is de plek waar ik de beste ideeën krijg buitenshuis, in mijn stad?

Op de fiets, in de weilanden rondom ons huis.

Wat is mijn favoriete plek om te eten en te drinken buitenshuis, in mijn stad?

Heb geen favoriete plekken. Overal waar het gezellig is en de mensen om mij heen niet te gewichtig doen.

Welke boeken hebben mijn leven beïnvloed en hoe?

Schuld en boete. Op zoek naar de verloren tijd. De Toverberg. Leven en Lot.

Als kind las ik het eerste boek en werd er door in de war gebracht: zit de wereld zo in elkaar? Het tweede las ik, evenals het derde in het midden van mijn leven, en beide werken hadden een grote invloed omdat ze de mens in al zijn onzekerheden tot op het bot ontleedden, ik kon leven in de boeken, bewoog me tussen de personen en kon met ze omgaan. Leven en Lot tenslotte omvatte een tijdspanne in mijn kindertijd in de oorlog: dat ik kon spelen met buurjongens terwijl overal op de wereld mijn leeftijdgenootjes neergeschoten werden, en om de bijna tedere wijze waarop de dood in de gaskamer werd beschreven

Wie zijn mijn favoriete schrijvers?

Dat blijkt uit mijn beschrijving hierboven: Dostojevski, Proust en Thomas Mann en Vasili Grossman. Verder sla ik geen boek van Coetzee over. En dan heb ik het niet over mijn favoriete toneelschrijvers die mij mijn hele regisseursleven van de mooiste werkscenario’s hebben voorzien.

‘You Only Die Once’. Welke muziek wil ik beluisteren op mijn laatste dag?

Fragmenten uit het pianoconcert nr 24 van Wolfgang Amadeus Mozart.

Wie is mijn held of heldin in fictie?

Raskolnikov, Hamlet. Koning Lear, Prof Bernardi.

Wie zijn mijn helden en heldinnen in real life?

Agaath Witteman,

Welke film zou ik jou aanbevelen ooit in jouw leven te zien?

Stalker van Tarkovski

Welke rol speelt kunst in mijn leven en werk?

In mijn leven mijn gezin, in mijn werk het Theater

Wie is mijn grootste fan/sponsor/partner in crime?

Agaath Witteman

Met wie zou ik in 2017 graag willen werken?

Johan Simons en Elsie deBrauw

Naar welk project, in 2017, kijk ik uit?

Naar een nieuw nederlands toneelstuk. En naar de publicatie van miijn vierde boek bij uitgeverij Cossee: Ik, Vondel.

Welke mensen in mijn professie zou ik graag willen ontmoeten in 2017

Mijn collega’s.

Waar kun jij mij en mijn werk zien of ontmoeten in 2017?

In alle theaters van het land en in de boekwinkels waar binnenkort mijn vierde boek Ik, Vondel komt te liggen.

Hoe kun jij contact met mij opnemen?

croiset@xs4all.nl

Leave a Reply

