Passie Pensioneert Nooit voor Robert van der Kleij

Wat is de grootste passie in mijn werk?

Mijn grootste passie zit in het werk zelf. Ik onderzoek en probeer mezelf te verassen.

Ook lesgeven in mijn vak doe ik graag. Door samen te werken met studenten leer ik zelf ook.

Wat is mijn idee van ultiem geluk?

Op momenten dat je daar niet over nadenkt is geluk onmerkbaar aanwezig.

Wat is mijn grootste angst?

Mijn grootste angst is het hebben van angst.

Waar houd ik het meest van aan mijn werk?

Uitwerken van ideeën, zowel het ontwerp als de technische kant.

Wat is mijn minst aantrekkelijke eigenschap?

Als ik werk ben ik een periode op mezelf en moeilijk bereikbaar voor anderen.

Wat is mijn grootste valkuil?

Ik heb soms het idee dat er veertien dagen in een week zitten.

Wanneer zou ik liegen?

De vraag impliceert dat er momenten zijn dat een mens zou liegen. Ik weet niet of dat zo is.

De waarheid is een moeilijk begrip.

Welke personen in mijn professie,die nu leven,bewonder ik het meest?

Guus Hellegers. Een beeldhouwer waar ik van kan leren. Zowel van zijn werk maar ook als persoon.

Waar houd ik het minst van in mijn werk?

De zakelijke kant. (zoals de meeste mensen denk ik)

Waar en wanneer was ik het meest gelukkig in mijn werk?

Op momenten dat ik waardering krijg van mensen die er voor mij toe doen.

Wat zegt de uitspraak “passie pensioneert nooit” mij?

Niets. Daar ben ik niet mee bezig. Het is een droevig gegeven dat we na duizenden jaren beschaving nog steeds niet in staat zijn om “arbeid” zodanig te maken dat iedereen gewoon door wil werken.

Wat zou ik aan mezelf willen veranderen?

Niets. Niet dat ik perfect ben maar het is wat het is.

Wat is mijn grootste professionele prestatie tot nu toe?

Geen idee. Mijn laatste werk vind ik altijd het beste. In 2002 heb ik al mijn collegea-bronsgieters uit europa uitgenodigd in mijn gieterij om nieuwe giettechnieken te bespreken. Er kwamen,verspreid over twee dagen,200 vakbroeders in mijn gieterij. De organisatie daarvan vond ik een prestatie.

Waar zou ik het liefst willen leven en werken?

Cuba. Mooie mensen, mooi klimaat. Heb Cubanen ontmoet maar ben er nooit geweest. Ruben Gonzalez (pianist van de Buena Vista Social Club)vertelde me dat hij, vanaf dat hij kon schrijven, elke dag in zijn dagboek schreef. Op drie dagen na. Toen ik vroeg waarom drie dagen niet antwoordde hij, : ‘Toen gebeurde er niets ‘ .

Wat is mijn meest waardevolle bezitting?

Ik hecht geen waarde aan bezittingen.

Wat is de plek waar ik de beste ideeën krijg? Buitenshuis,in mijn stad?

Ik heb het hier vaak over met anderen. Er zijn collegae die een moment of plek hebben waar ze ideeën krijgen. Ik heb dat niet, kan op elk moment en op elke plek.

Wat is mijn favoriete plek om te eten en te drinken buitenshuis in mijn stad?

Ik heb geen favoriet. Ik kook graag en goed.

Welke boeken hebben mijn leven beïnvloed en hoe?

Veel. Beïnvloeding gebeurt ook ongemerkt. In die zin is dit een moeilijke vraag. Denk dat het lezen van de Tao me het meest heeft beïnvloed. Daardoor ontdekte ik dat ik eigenlijk Taoïst ben zonder het te zijn.

Wie zijn mijn favoriete schrijvers ?

Zhuang Zi, Maarten Biesheuvel, Hermans, Amoz Oz, Knausgard, Kees van Kooten, Roger Scruton Toon Tellegen. Dit is een willekeurige opsomming ( onwillekeurig bedoeld ) en de lijst is natuurlijk eindeloos lang.

“You only die once”. Welke muziek wil ik beluisteren op mijn laatste dag ?

Ik weet niet zeker of ik maar één keer dood ga maar als dat zo is moet ik op die dag een moeilijke keuze maken. Het zal een mix worden van Tom Waits, Bach, Fauré en Leon Redbone…… Nou ja, zoiets.

Wie is mijn held of heldin in fictie ? Wie zijn mijn helden of heldinnen real life ?

De echte helden bevinden zich tussen het ‘gewone’ volk. Misschien woont er bij mij om de hoek een held die ik niet ken.

Wat zegt de uitspraak ‘de financiële vrijheid om te creëeren”Mij ?

Niet zoveel. IK denk dat iedereen de financiële vrijheid zou willen hebben om te doen wat hij of zij wil.

Ik geloof niet dat onbeperkte vrijheid iets extra’s oplevert. Tegelijkertijd geloof ik ook niet in de liberale gedachte dat kunstenaars moeten lijden.

Welke rol speelt kunst in mijn leven en werk ?

Leven is een kunst op zich. En omgekeerd. Vanaf de lagere school ben ik met kunst bezig. In Amsterdam ,waar ik op de lagere school zat, bezochten we elke week een museum of het concert gebouw. Ik zie het als een verarming dat dit niet meer gebeurt.

Wie is mijn grootste fan/sponsor/ partner in crime?

Geen idee

Met wie zou ik in 2017 graag willen werken ?

Ik zou graag met mensen uit andere disciplines samen werken. Theater of literatuur.

Naar welk project in 2017 kijk ik uit?

Niet iets specifieks.

Welke mensen in mijn professie zou ik graag willen ontmoeten in 2017 ?

Ik ontmoet veel mensen in mijn professie. Er is niet een persoon waar ik bij deze vraag aan denk.

Wie zou ik graag uitgenodigd zien om hun passie pensioneert nooit verhaal te          vertellen ?

Elmar Kuiper

Waar kun je mij of mijn werk zien of ontmoeten in 2017 ?

Mijn eerstvolgende tentoonstelling is in galerie Doet in Leeuwarden. Daarna Paradepaadje enz.

Hoe kun je kontact met mij opnemen ? Op mijn website http://www.robvanderkleij.nl staan mijn gegevens

Leave a Reply

