Passie Pensioneert Nooit voor Annemiek Groenhout

Wat is mijn grootste passie in mijn werk?

Het bezig zijn met kleur. Kleur is meestal mijn leidraad, mijn uitgangspunt. Ik kom door kleur in een flow die niet te stoppen is ,alsof de kleur de vorm bepaalt, alsof ik word meegenomen in een veelheid van kleur, sfeer en lijn.

Wat is mijn idee van ultiem geluk?

Elk klein moment kan ultiem geluk in zich houden.Weten dat mijn kinderen gelukkig zijn. Een ijsje eten met mijn kleinkinderen , op een terras in de zon, een boswandeling, of zomaar een onverwacht compliment.In mijn werk is dat de constante behoefte aan creëren, mezelf kunnen overgeven aan beelden die zich in mijn hoofd aandienen, en dat zijn er veel, soms té veel.

Wat is mijn grootste angst?

Mijn állergrootste angst is dat mijn kinderen of kleinkinderen, of mijn man iets zou overkomen. Wat mijn werk betreft heb ik maar één angst, dat er iets met mijn ogen of handen zou gebeuren waardoor ik niets meer zou kunnen doen.

Waar houd ik het meest van aan mijn werk?

Kleur. Het ontdekken. Telkens proberen mijn grenzen op te zoeken en als het kan te verleggen. Me laten uitdagen. Telkens opnieuw die spanning ervaren.

Wat is mijn minst aantrekkelijke eigenschap?

Ben een ongelooflijke chaoot, waar ik ben is rommel.

Wat is mijn grootste valkuil?

Té veel tegelijk willen waardoor dingen in het gedrang komen.

Wanneer zou ik liegen?

Niet snel maar als het moet misschien iets niet zeggen om een ander pijn te besparen.

Welke personen in mijn professie, die nu leven, bewonder ik het meeste?

Bewondering is een lastig begrip, liever respect. Mensen die me inspireren , dat mag op elk gebied zijn,niet één iemand speciaal.

Waar houd ik het minst van aan mijn werk?

Mijn materialen schoon maken.

Waar en wanneer was ik het meest gelukkig met mijn werk?

In mijn werk is er altijd een mate van geluk, zelfs als iets totaal mislukt houdt de teleurstelling weer een uitdaging in zich. Het méést gelukkige moment is lang geleden. Ik was vijftien en maakte mijn eerste olieverfschilderijtje. Als ik daaraan terug denk kan ik bijna de verf weer ruiken. Ik weet nog precies hoe het voelde. Ultiem geluk.

Wat zegt de uitspraak ‘Passie Pensioneert Nooit’ mij? 

Dat het een groot geluk is met passie je werk te kunnen doen, dat dit door gaat tot ik écht niet meer kan. Hopelijk zijn mij nog wat jaren gegeven.

Wat zou ik aan mezelf willen veranderen?

Weinig. Dat klinkt erg zelf ingenomen maar zo is het niet bedoelt. Als je boven de zeventig bent heb je geleerd jezelf te accepteren . Wel vind ik het belangrijk nieuwsgierig te blijven ,willen leren, te blijven ontwikkelen.

Wat is mijn grootste professionele prestatie tot nu toe?

Moeilijke vraag.

Waar zou ik het liefst willen leven en werken?

De plek waar ik nu ben ,thuis, in mijn atelier.

Wat is mijn meest waardevolle bezitting?

Mijn kinderen en kleinkinderen.

Mijn talent en mijn gevoeligheid voor kleur , voor mooie dingen,

Verder ben ik niet zo bezitterig. Hecht niet zo aan materiële zaken.

Wat is mijn meest markante karakteristiek?

Mijn trouw en altijd willen delen, mijn kunst, mijn passie, mijn gevoel , mijn mooie momenten van geluk.

Wat is de plek waar ik de beste ideeën krijg buitenshuis, in mijn stad?

In de natuur , de kleuren, maar ook in mijn tuin, door een bloem of knop. Mooie exposities.

Wat is mijn favoriete plek om te eten en te drinken buitenshuis, in mijn stad?

Lekker thuis, samen met kinderen en kleinkinderen , familie of lieve vrienden. Buitenshuis eten vind ik meestal wat schraal. Ik bepaal liever zelf de sfeer’

Wie zijn mijn favoriete schrijvers?

Niet speciaal favoriet , ik vind veel schrijvers goed. Yvonne Keuls, haar humor. Paulien Cornelisse, haar geweldige spelen met taal. De grote wandeling van Frédéric Bastet.Over mensen die hij in zijn leven heeft ontmoet .Prachtig boek.

Welke muziek wil ik beluisteren op mijn laatste dag?

Muziek van Rodrigo Rodrigues. Zijn prachtige gitaarspel ,zo ingetogen, liefdevol bijna.

 

Wie zijn mijn helden en heldinnen in real life?

Ghandi, Mandela, mensen die onvoorwaardelijk ergens voor staan zonder er zelf beter van te worden.Voor mij kan iedereen een held zijn , door zijn levenshouding, door zijn kracht, of zelfs zomaar omdat hij /zij is zoals hij is.

Welke film zou ik jou aanbevelen ooit in jouw leven te zien?

Amour , Het verhaal over een dementerende vrouw die verzorgd wordt door haar echtgenoot. Erg actueel. de film heeft veel indruk op me gemaakt.

Wat zegt de uitspraak ‘De Financiele Vrijheid om te Creëren” mij?

Ik had nooit het plan om van mijn kunst te kunnen leven, het is gewoon zo gelopen. Natuurlijk had ik de luxe dat mijn man voor het brood op de plank zorgde.Dus die zorg was er niet ,ik kon in alle vrijheid werken.

Welke rol speelt kunst in mijn leven en werk?

Ik zou niet zonder kunnen. Dat klinkt erg pathetisch maar zo voelt het. Het is bijna mijn eerste levensbehoefte.

Wie is mijn grootste fan/sponsor/partner in crime?

Niet zo moeilijk ….mijn man. Nam de zakelijke kant voor zijn rekening en hielp en helpt mij waar hij kan.

Met wie zou ik in 2017 graag willen werken?

Met niemand , ik ben een einzelgänger . Zet mij maar alleen in mijn atelier en je hebt geen kind meer aan me.

Naar welk project, in 2017, kijk ik uit?

Naar een expositie met mijn aquarellen in het Klokhuis in Eindhoven.Ik ben nooit naar buiten getreden met mijn aquarellen dus dit is spannend.

Welke mensen in mijn professie zou ik graag willen ontmoeten in 2017?

Niet iemand speciaal. Iedereen die bezig is met mooie dingen van het leven , daar over kan vertellen , me kan inspireren wil ik graag ontmoeten.

Waar kun jij mij en mijn werk zien of ontmoeten in 2017?

Er is zijn nog enkele olieverfschilderijen bij Morren Galeries in Utrecht. Maar eigenlijk ben ik gestopt met exposeren. De druk vind ik niet fijn en neemt veel spontaniteit weg. Ik werk nu alleen voor mezelf. Mensen die belangstelling hebben weten me meestal wel te vinden. Ik sta wel met aquarellen op een beurs in Eindhoven. Verder kun je mijn werk vinden op mijn website: annemiekgroenhout.nl. En op Facebook.

Wie zie ik graag uitgenodigd om hun Passie Pensioneert Nooit verhaal te vertellen?

Ger Stallenberg, Louis Nagelkerke. Beide mensen met een enorme passie en gedrevenheid.

Hoe kun jij contact met mij opnemen?

Via mijn mail : annemiekgroenhout@hotmail.com

Leave a Reply

