Passie Pensioneert Nooit voor Henriette de Monchy

Wat is mijn grootste passie? Passie vind ik misschien een wat te groot woord, maar ik fotografeer graag.

Wat is mijn idee van ultiem geluk? Een mooi glas sauvignon blanc samen met aangenaam gezelschap.

Wat is mijn grootste angst? Professioneel gezien is mijn grootste angst dat mijn materiaal het laat af weten op een cruciaal moment. Het is mij eens gebeurd dat ik met beschadigde films (zo aangeleverd gekregen) een familie-reportage maakte. Het leverde mij heel veel extra nabewerking op en een beschadigde reputatie. Er kwam, helaas, ook geen excuus van de fabrikant. Goed werkmateriaal is cruciaal voor het resultaat.

Waar houd ik het meest van aan mijn werk? Het ‘vangen’ van iemands karakter in een foto, of het creëren van een sfeer of apart beeld in een foto. In mijn vrije werk vind ik het heerlijk dat ik alles zelf kan bedenken, voorbereiden, zoeken, doen.

Wat is mijn minst aantrekkelijke eigenschap? Mijn minst aantrekkelijke eigenschap is mijn koppigheid, ik ben een behoorlijk beetje eigenwijs. Als met deze twee componenten de boel tóch komt zoals ik dat wilde hebben, dan ben ik heel tevreden.

Wat is mijn grootste valkuil? Mijn grootste valkuil is ongetwijfeld het feit dat ik niet commercieel ben. Mezelf hard opstellen als er offertes moeten worden gemaakt… pfff… moeilijk.

Wanneer zou ik liegen? Wanneer zou ik liegen? Als ik mijn foto’s dermate zou bewerken dat ze de werkelijkheid niet meer weergeven.

Welk rolmodel heeft de grootste invloed op mij gehad? Koos Breukel heeft een grote invloed op mij gehad. De eenvoud in de foto en het vinden van het karakter van de geportretteerde, daarin is hij heel sterk. Ik deed bij hem een Masterclass. Ook Tom Musseeuw doet met natuurlijk licht iets magisch waardoor ik bij hem heel graag workshops volg. Hij voegt steeds kennis toe, wat bijdraagt aan mooie inzichten en dus betere resultaten in mijn fotografie.

Waar houd ik het minst van aan mijn werk? De digitale selectie en nabewerking van mijn foto’s op mijn computer hou ik graag zo beperkt mogelijk. Alhoewel je door de grotere aantallen foto’s wel meer keuze hebt, en zo nodig nog iets kan corrigeren in de belichting of kleurbalans.

Waar en wanneer was ik het meest gelukkig met mijn werk? Dat is niet één moment. Het mooiste van mijn werk is het lekker alleen bezig zijn met mijn camera. De wereld bekijken, inpakken, stelen, en meenemen naar huis.

Wat zegt de uitspraak ‘Passie Pensioneert Nooit’ mij? Is pensioen gerelateerd aan leeftijd?

Wat zou ik aan mezelf willen veranderen? Ik ben geneigd om altijd voor anderen bezig te zijn, en dan mezelf voorbij te lopen.

Wat is mijn grootste professionele prestatie? Mijn grootste professionele prestatie? Als iemand aan een foto ziet dat hij uit mijn camera komt. Mijn kerstkaarten worden door veel mensen als collectors items bewaard. Ook vond ik het mooi dat ik op mijn vijftigste nog werd toegelaten tot de kunstacademie.

Welk beroep zou ik hebben in een volgend leven? Als ik terugkom wordt ik kok, maar ik kom niet meer terug.

Wat is de plek waar ik de beste ideeën krijg, in mijn stad? In mijn stad staat mijn huis, in mijn huis staat mijn bed en in mijn bed spin ik mijn ideeën uit. Daar komen alle dingen samen.

Wat is mijn favoriete plek om te eten en te drinken, in mijn stad? Tratoria Vicini; heerlijke Italiaanse eenvoud. Ik ben geen grote eter en het hoeft ook niet fancy, wél lekker natuurlijk.

Wie is mijn grootste fan/sponsor/partner in crime? Mijn partner in crime is mijn dochter. Als ik twijfel sparren we samen over de selectie van de foto’s.

Met wie zou ik in de toekomst graag willen werken? Ik weet niet met wie ik zou willen werken in de toekomst, op mijn leeftijd draai ik die vraag maar om.

Naar welk project, in de nabije toekomst, kijk ik uit? Nieuwe inspiratie uit de volgende workshop van Tom Musseeuw. Hij heeft een heel aparte stijl en techniek, waar ik graag nog meer over wil leren.

Welk rolmodel zou ik graag willen ontmoeten en spreken? Welk rolmodel ik graag zou willen ontmoeten weet ik niet. Ik probeer bij beeldende kunst altijd karakters en diepere doelen te vinden. Ik vraag me altijd af wat de maker er mee bedoeld. Een ogenschijnlijk eenvoudige foto, kan toch tot allerlei vragen leiden. Dan denk ik bijvoorbeeld aan Cartier Bresson.

Ga ik pensioneren van dit werk en leven waar ik van houd? Pensioneren ga ik nooit, ik ben bovendien zo laat aan fotografie begonnen dat ik nog veel in te halen heb.

Hoe kun jij contact met mij opnemen? Je kunt kijken op mijn website http://www.fotohenriette.nl, of mij bereiken via henriette@fotohenriette.nl of 06-5534 6888

Leave a Reply

