Passie Pensioneert Nooit voor Guido Bindels

Wat is mijn grootste passie? Er mede voor zorgen dat de omstandigheden in de zorg verbeteren. Met name in de gehandicaptenzorg en de ouderenzorg waar zo enorm veel is wegbezuinigd en mis is. Van empathie een sleutelwoord maken.

Wat is mijn idee van ultiem geluk? Misschien heel basaal, maar: Dat het goed gaat met mijn dierbaren, dat ze gelukkig en gezond zijn. En dat ik daar een rolletje in mag spelen.

Wat is mijn grootste angst? Opeens geveld worden door een ongeneeslijke ziekte, terwijl ik nog zoveel heb te doen.

Waar houd ik het meest van aan mijn werk? Lachende monden en stralende ogen.

Wat is mijn minst aantrekkelijke eigenschap? Dat ik dingen voor anderen invul, mensen niet laat uitpraten, hun zinnen afmaak omdat ik al denk te weten wat er gaat komen.

Wat is mijn grootste valkuil? Dat ik te veel in mijn emoties ga zitten.

Wanneer zou ik liegen? Ik kan niet liegen, krijg meteen een rode kop. Daarom heb ik dat al heel lang geleden opgegeven. Eigenlijk vanaf het moment dat de douane op Schiphol aan me vroeg of ik -met zeven sloffen sigaretten in mijn koffer- iets had aan te geven.

Welk rolmodel heeft de grootste invloed op mij gehad? Mijn onkreukbare, altijd eerlijke, lieve en zorgzame ouders.

Waar houd ik het minst van aan mijn werk? Ellenlange vergaderingen met mensen die zich juist dan willen profileren. Te grote ego’s.

Waar en wanneer was ik het meest gelukkig met mijn werk? Toen Inge, de persoonlijk begeleidster van Brigitte, zei dat mijn boek over mijn dochter op haar werk ogen had geopend en voor meer empathie had gezorgd.

Wat zegt de uitspraak ‘Passie Pensioneert Nooit’ mij? Een echte passie heb je levenslang.

Wat zou ik aan mezelf willen veranderen? Stoppen met mijn grootste verslaving: Roken.

Welk beroep zou ik hebben in een volgend leven? Mantelzorger. Definitie nu: Mensen die ONBETAALD zorgen voor een chronisch zieke, gehandicapte of hulpbehoevende ouder, kind, ander familielid, vriend of buur. Definitie in een volgend leven: Mensen die BETAALD zorgen voor etc. Tja, ben een dromer.

Wat is mijn grootste professionele prestatie? Niet al die grote reportages en verhalen die ik heb gemaakt tijdens mijn ruim 30 jaar als journalist, maar heel klein en dicht bij huis: het schrijven van het boek ‘Brigitte’, over hoe het leven is met een gehandicapt kind. Mijn meest persoonlijke en belangrijkste werk, waarin ik ook mezelf helemaal bloot geef.

Wat is de plek waar ik de beste ideeën krijg, in mijn stad? In mijn eigen bed.

Wat is mijn favoriete plek om te eten en te drinken, in mijn stad? Het terras van Poort van Dordt. Het liefst met een voorjaars- of najaarszonnetje.

Wie is mijn grootste fan/sponsor/partner in crime? Mijn vriendin Patricia, die mij als geen ander aanvoelt en begrijpt.

Met wie zou ik in de toekomst graag willen werken? Met de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport al was het alleen maar om hem of haar met zijn/haar haren erbij te trekken en kennis te laten maken met de echte wereld van de zorg.

Naar welk project, in de nabije toekomst, kijk ik uit? Het verder onder de aandacht brengen van mijn boek ‘Brigitte’ bij politici, zorginstanties, zorgopleidingen en de mensen op de werkvloer. Omdat ik ervan overtuigd ben dat het de mensen niet koud kan laten, dat het voor meer empathie en dus veranderingen kan zorgen.

Welk rolmodel zou ik graag willen ontmoeten en spreken? Mijn vader. Hij is veel te vroeg overleden en ik zou hier op een terras in Dordrecht graag eens met hem willen bijpraten, hem willen vertellen hoe het verder is gegaan met mij en hem om zijn mening vragen.

Ga ik pensioneren van dit werk en leven waar ik van houd? Zorgen zit in mijn bloed, is mijn leven. Dat zal ik dus ook altijd blijven doen. En er is nog zoveel onder de aandacht te brengen. Dus zal ik ook blijven schrijven.

Hoe kun je contact met me opnemen? Via de website: www.guidobindels.nl

Mail: gambindels@hotmail.com

 

Leave a Reply

