Passie Pensioneert Nooit voor Peer Retera

Wat is mijn grootste passie? Humor. Overal en ten alle tijden toepasbaar. In mijn bedrijfsanimaties, die vaak inhoudelijk vaak serieus zijn, pas ik toch altijd humor toe. Het relativeert het leven. Bij de crematie van mijn vader, begon ik de dienst met een mop…over de dood. Maar ik heb ook concretere passies: Rugby (vanaf 1974, 1978 Jong Oranje), reizen (Van Noord- tot Zuidpool (zie foto) en van USA tot New Zealand, koken (en opeten) Fotografie (van professional terug naar amateur), Astronomie.

Wat is mijn idee van ultiem geluk? Om zo zorgen-vrij te leven als het maar kan. Ik wil dat iedere dag een feestje is, een zo leuk mogelijke dag maken. Natuurlijk kan dat niet altijd. De shit komt vanzelf. Maar die probeer ik zo snel mogelijk op te lossen om door te gaan met een mooie dag.

Wat is mijn grootste angst? Beperkingen van ouderdom. Vooral als deze beperkingen mijn werk gaan beinvloeden

Waar houd ik het meest van aan mijn werk? Het creëren. Er is niets en ik maak iets. Daarbij inventief te zijn. Nieuwe richtingen, processen of inzichten bedenken.

Wat is mijn minst aantrekkelijke eigenschap? Nonchalance

Wat is mijn grootste valkuil? Te veel passies op mijn vork.

Wanneer zou ik liegen? Ik denk dat we allemaal wel eens liegen ‘leugentje om bestwil’. Maar hoe ouder ik word, hoe minder dat ik lieg.

Welk rolmodel heeft de grootste invloed op mij gehad? Mijn ouders. Beiden waren zeer creatief: Pa tekende zijn hele leven cartoons en mijn moeder was een begenadigd schilderes.

Waar houd ik het minst van aan mijn werk? Achter slecht betalende klanten aan te moeten zitten. Aan fakers, aan voordeur- en telefoonzeuren.

Waar en wanneer was ik het meest gelukkig met mijn werk? 1 juni 1996. Ik nam toen ontslag bij de gemeente Eindhoven en vanaf dat moment kwam het op mijzelf aan. Mijn zaak bestond toen al 5 jaar maar toen kon ik er ziel en zaligheid inleggen.

Wat zegt de uitspraak ‘Passie Pensioneert Nooit’ mij? De reden dat ik nu 25 jaar mijn eigen bedrijf heb en nooit meer wil stoppen met werken. Van je hobby werk maken is een andere manier van energiegebruik. Mijn omgeving vraagt wel eens wanneer ik stop. Mijn enige antwoord is: wanneer ik mijn laatste adem uitblaas en ik met mijn oog langzaam over mijn tekenpen zak.

Wat zou ik aan mezelf willen veranderen? Niet iets dat met naam en toenaam te benoemen is. Maar onder het mom van ‘Ken Uzelve’ schaaf ik dagelijks aan mij zelf. Voor de buitenwereld vaak niet direct merkbaar.

Wat is mijn grootste professionele prestatie? Een opdracht die op dit moment (okt 2016) actueel is: Een whiteboard Animatie maken voor de RFU in London, de grootste rugbybond ter wereld en welke vanaf volgens jaar door vrijwel iedere rugbytrainer en -coach bekeken gaat worden.

Welk beroep zou ik hebben in een volgend leven? Hetzelfde als nu of anders stand up comedian.

Wat is de plek waar ik de beste ideeën krijg, in mijn stad? Ik krijg overal ideeen, niet specifiek een plek in de stad (Eindhoven) Opvallend is dat ik vaak in de sauna of op vakantie ideeen heb. Dan staan je hersenen even in een andere stand en is er meteen ruimte voor nieuwe dingen.

Wat is mijn favoriete plek om te eten en te drinken, in mijn stad? Mijn eigen keukentje

Wie is mijn grootste fan/sponsor/partner in crime? Ik denk mijn wijlen vader. Hij was onderwijzer en gebruikte zijn eigen cartoons om zijn lesstof te ondersteunen. Een paar jaar geleden heeft hij een speech opgedragen aan mij tijdens een familiefeest waarin hij zijn waardering voor mij uitte. (Nog steeds kippenvel) Hij had veel bewondering voor het feit dat ik mij het tekenen zelf had aangeleerd en er uiteindelijk van kon leven. Blij dat ik die speech gefilmd heb.

Met wie zou ik in de toekomst graag willen werken? Met niemand. Ben mbt tot werken nogal een individueel ingestelde mens. Dat heeft zijn beperkingen maar het geeft me vooral alle vrijheid.

Naar welk project, in de nabije toekomst, kijk ik uit? De opdracht die ik twee weken geleden heb gekregen: voor Omroep Brabant 10 animaties maken tbv een nieuwe informatieve serie voor 2017.

Welk rolmodel zou ik graag willen ontmoeten en spreken? Chris Meledandri, de bedenker van de Minions, de coolste cartoonfiguurtjes sinds Snoopy.

Ga ik pensioneren van dit werk en leven waar ik van houd? Kan er mij niets bij voorstellen! 

Hoe kun jij contact met mij opnemen?

www.reterastudios.nl

Leave a Reply

