Passie Pensioneert Nooit voor Hans Slim

Wat is mijn grootste passie? Het dagelijkse leven, bezig zijn met alles. Dat varieert van schrijven tot ontwerpen en van grasmaaien tot koken en nog veel meer.

Wat is mijn idee van ultiem geluk? Het gevoel op de derde donderdag van oktober, zo rond drie uur. Dan probeer ik altijd te beginnen met een nieuwe roman.

Wat is mijn grootste angst? Het jaarlijks bezoek aan de accountant. Overigens een aardige man. 

Waar houd ik het meest van in mijn werk? Dat is niet zo eenvoudig. Ik bedenk interieurs, studiesystemen, life-style presentaties, televisieprogramma’s, concepten, schrijf romans en nog veel meer.
Wat is mijn minst aantrekkelijk eigenschap? Ben absoluut geen teamwerker. Hoewel de laatste jaren het is iets beter begint te worden.

Wat is mijn grootste valkuil? Nee zeggen. Ik houd van iedereen en wil graag helpen. Dat brengt me soms in de problemen.

Wanneer zou ik liegen? In principe nooit. Heb het niet nodig en heb niets te verbergen.

Welk rolmodel heeft de grootste invloed op me? Op een vage vraag een vaag antwoord. Helaas was ik betrokken bij de chantage van Linda de Mol. Althans ik ontving ook een dreigbrief. Weliswaar had ik er totaal niets mee te maken, maar er was wel een ander eikel punt dat direct met enkele mensen te maken had in de omgeving van John de Mol. Twee verschillende lijntjes lopen parallel en kruisen elkaar soms. Het verwondert me nog steeds dat voor mijn gevoel daardoor alles in de doofpot is gestopt.

Waar houd ik het minst van in mijn werk? Administratie. Snap er niets van en van en ben totaal niet zakelijk.

Waar en wanneer was ik het meest gelukkig in mijn werk? Helaas kan ik dat niet meten met een soort thermometer. Maar als ik bezig met een tekstje en ik hoor Chet Baker door de ruimte dwarrelen dan verlang ik misschien alleen nog naar een Bossche Bol van Jan de Groot.


Wat zegt de uitspraak ‘Passie Pensioneert Nooit’ mij? Daar ben ik nooit mee bezig, ik leef en doe nog precies hetzelfde als dertig jaar geleden. Het enige verschil is dat ik een uurtje extra nachtrust nodig heb.

Wat zou ik aan mezelf willen veranderen? Verander constant. Niet met opzet, maar het ligt aan mijn activiteiten. Niet dat ik het bewust doe, integendeel. Dagelijks wordt mijn weg gewezen door intuïtie.

Wat is mijn grootste professionele prestatie? Och, het probleem is dat ik zoveel heb gedaan dat ik wel tien petten kan opzetten. Dat is ook tegelijk het probleem. Maar misschien ook wonderlijk om tien beroepen te combineren. Het leuke is ook dat het ene circuit niets weet van het andere.

Welk beroep zou ik hebben in een volgend leven? Eigenlijk moest ik een beetje lachen toen ik deze vraag las. In mijn huidig leven heb ik nooit voor één beroep gekozen. Vroeger als ik een lobby van een hotel binnenkwam ging ik achter de vleugel zitten en iedereen dacht dat ik pianist was. Als ik een roman signeer, denkt iedereen dat ik schrijver ben, als ik een TV programma presenteerde dacht iedereen dat ik presentator was. Zo zou ik het weer doen.
 

Wat is de plek waar ik de beste ideeën krijg in mijn stad? Het leuke van mijn woonstek is dat ik eigenlijk aan de rand van Amsterdam woon en centraal in ’t Gooi. Een vaste plek waar ik de beste ideeën heb ik niet zozeer. De hele dag borrelt het. Misschien moet ik één uitzondering maken? Tijdens het maaien van het gras en het bereiden van van kroketten staat de turbo erop. O ja, misschien ook de zwerftochten door Amsterdam.

Wat is mijn favoriete plek om te eten en te eten in mijn stad? Ach ik woon in ’t Gooi, sprookjesachtig Laren loopt naadloos over in Blaricum. En daar eet ik graag bij Moeke Spijkstra aan de stamtafel. De uitbater kondigt de exclusiviteit van deze tafel aan door een bordje te plaatsen: ‘Gereserveerd voor stamgasten’. Tja en dat trekt natuurlijk ondeugende dames en heren. Niet dat ze veel kans maken want de vaste stamtafel gasten hebben hiervoor ongeschreven wetten die feilloos werken. Hoewel voor een rondborstige dame met lange benen weleens een uitzondering wordt gemaakt. 
Zo’n etablissement dat zelfs bekend is tot ver achter Roodeschool. Gewaardeerde heren die het beleid bepalen van ons illuster landje, vergeten dan even alles. Waar de vroegere komiek Toon Hermans succes had met het liedje ‘Zit mijn jasje goed zit mijn dasje goed, vader gaat op stap’, werkt de formule nog steeds in het bekende eetcafé. Vooral op donderdagavond als de late middagzon overgaat in de gezellige anonieme Gooische duisterheid, wordt er graag een paar uurtjes van de A1 afgeweken om onder het mom van een hapje, de aanwezige Gooische vrouwenvoorraad te inspecteren. Een ogenblik weg uit de strenge wereld van de Raad van Bestuur van een International, waar stijfheid troef is. Niet dat er ook maar enig bezwaar tegen die stijfheid bestaat, maar het begrip wordt gewoon even verplaatst. Zeker bij het aanschouwen van zoveel vrouwelijk schoon, althans bij het intieme licht van oude gloeilamppeertjes

Wie is mijn grootse fan/sponsor/partner in crime? Mijn verhalen over Gooische Vrouwen (en ondeugende Gooische Heren) lokt soms enige agressiviteit uit. Niet dat ik het me aantrek, integendeel. Het inspireert om er nog een schepje bovenop te doen.
 
Met wie zou ik in de toekomst graag willen werken?
Die wensen heb ik niet zo, als ik iemand interessant vindt dat zoek ik zelf contact. Maar ik zou nog weleens een musical willen schrijven over de jaren zestig in het wonderlijk Almelooooo. En dan natuurlijk maar met één vrouw: Metje Blaak. We zijn bezig……

Naar welk project in de nabije toekomst, kijk ik uit? Mijn nieuwe boek waar ik de geschiedenis induik. Een nieuw schemergebied.

Welk rolmodel zou ik graag willen ontmoeten? Mijn vader, maar die al lang geleden vertrokken. Hij kon eigenlijk niet lezen, zeker niet schrijven. Toch was hij een wijs man. Nooit verbood hij iets. Wel stimuleerde hij alles.
 
Ga ik pensioneren van dit werk en leven waar ik van houd? Pffffff…… dat lukt niet. Heb nog zoveel plannen dat ik minstens 110 moet worden. Onder voorbehoud van een goede gezondheid.
 
Hoe kun je contact met mij opnemen?
www.hansslim.nl en je weet nog veel meer.
Leave a Reply

