Passie Pensioneert Nooit voor Kees Koomen

Wat is mijn grootste passie? Het leven is mijn passie, mijn gezin, mijn werk en hoe alles zich in de loop van de tijd ontwikkeld heeft.

Wat is mijn idee van ultiem geluk? Als werk en sociale banden samen komen: bijvoorbeeld een geslaagde expositie in Berlijn vorig jaar van EX-MÊKH, waar ik deel van uitmaak. Mijn vrouw, zoon en een paar andere vrienden waren daarbij aanwezig en ik maakte ook nog kennis met de achterkleinzoon van een filosoof waar ik dertig jaar geleden in Amerika papers over geschreven heb. Ik wordt daar nu nog steeds door beïnvloed.

Wat is mijn grootste angst? Mijn grootste angst is dat er iets met mijn gezin of met mij gebeurt waardoor een van ons weg valt.

Waar houd ik het meest van aan mijn werk? Waar ik het meest van houd is wanneer ik tot nieuwe inzichten kom en die gebruik om nieuw werk te maken. Soms moet je daarvoor een drempel over. Ik heb een onderzoek gedaan naar het gebruik van video in mijn werk waarin ik veel acties filmde met mijzelf als protagonist. Ik bedacht me dat ik dat ook live kon doen in plaats van het te filmen. Vanaf toen begon ik performances te doen en daar ben ik mee door gegaan.

Wat is mijn minst aantrekkelijke eigenschap? Ongeduld en een soms te directe manier van reageren.

Wat is mijn grootste valkuil? Haast.

Wanneer zou ik liegen? Soms kan je de waarheid liegen als creatieve daad om mensen tot inzicht te brengen. Ik gebruikte eerder in mijn werk een tekst van een 12e eeuwse Joodse mysticus uit Gerona, Meshullam da Piera, die zichzelf kenschetste als “de liegende dichter”.

Welk rolmodel heeft de grootste invloed op mij gehad? Een rolmodel heb ik nooit gehad in de zin van: zo zou ik ook willen zijn. Mensen (of werk van hen) die invloed op me hebben gehad zijn er te veel om op te noemen: Goya, René Daniëls, Ezra Pound, Buñuel, John Dewey.

Waar houd ik het minst van aan mijn werk? Ik ben beeldend kunstenaar. Het boekhouden en zorgen voor exposities en onderhandelen er over zijn dingen die ik niet leuk vind.

Waar en wanneer was ik het meest gelukkig met mijn werk? Als bleek dat mijn werk en de manier waarop ik functioneer waardering op levert. Zoals recent toen ik uitgenodigd werd jaarmeester/hoofdcurator van het Apprentice/Masters Project in Tilburg te worden.

Wat zegt de uitspraak ‘Passie Pensioneert Nooit’ mij? Het bevestigt mijn idee dat het leven geleefd dient te worden!

Wat zou ik aan mezelf willen veranderen? Ik zou wel willen dat ik iets minder dingen leuk vind en wat meer focus zou hebben.

Welk beroep zou ik hebben in een volgend leven? Waarschijnlijk hetzelfde.

Wat is mijn grootste professionele prestatie? Dat ik maatschappelijk functioneer als beeldend kunstenaar.

Wat is de plek waar ik de beste ideeën krijg, in mijn stad? Mijn beste ideeën krijg ik als ik weg ben uit mijn normale omgeving, dus als ik op reis ben.

Wat is mijn favoriete plek om te eten en te drinken, in mijn stad? Thuis, de Bieb, Da Sebastiano

Wie is mijn grootste fan/sponsor/partner in crime? Fans en sponsors zijn de verzamelaars die me volgen en werk van me gekocht hebben. Partners in crime zijn Ellen en Maarten met wie ik onder de naam EX-MÊKH een kunstenaarsplatform ben gestart tien jaar geleden.

Met wie zou ik in de toekomst graag willen werken? Ik zou wel graag weer eens met een goede galerie willen werken, in Nederland of liever nog in het buitenland.

Naar welk project, in de nabije toekomst, kijk ik uit? Een project “under construction”, in mei tijdens Art Athina als de Documenta ook in Athene plaats vindt.

Welk rolmodel zou ik graag willen ontmoeten en spreken? Zoals gezegd heb ik geen rolmodellen, maar ik zou best eens een dagje willen optrekken met William Kentridge of David Lynch.

Ga ik pensioneren van dit werk en leven waar ik van houd? Neen!

Hoe kun je contact met me opnemen? Via mijn website: http://www.keeskoomen.nl

Leave a Reply

