Passie Pensioneert Nooit voor Lisette Schuitemaker

Wat is mijn grootste passie? Bewust zijn.

Wat is mijn idee van ultiem geluk? M’n inherente innerlijke vreugde voelen.

Wat is mijn grootste angst? Het afglijden van de samenleving naar intolerantie – dat we de verschillen groter maken dan de overeenkomsten en elkaar als vijanden gaan zien in plaats van als co-creators van de ene wereld.

Waar houd ik het meest van in mijn werk? In mijn eentje thuis de woorden vinden voor wat ik te zeggen heb over hoe we onszelf als mensen beter kunnen leren kennen. Tegelijkertijd ben ik dol op besprekingen waarin we samen volgende stappen vinden die niemand in haar eentje had kunnen bedenken.

Wat is mijn minst aantrekkelijke eigenschap? Betweterigheid. Als oudste dochter ben ik weleens geneigd te denken dat ik het beter weet dan anderen. Hoewel het leven me steeds laat zien dat het niet zo is, betrap ik mezelf daar toch nog op.

Wat is mijn grootste valkuil? Denken dat ik het alleen moet doen.

Wanneer zou ik liegen? Als ik er iemands leven mee kon redden.

Welk rolmodel heeft de grootste invloed op mij gehad? Eileen Caddy om hoe ze haar zienswijze leefde dat alles een uiting is van het ene goddelijke. Haar motto “All is very, very well” inspireert me dagelijks. Zij was een van de oprichters van de Findhorn Foundation in Schotland waar ik voorzitter van ben.

Waar houd ik het minst van aan mijn werk? De zee van mails.

Waar en wanneer was ik het meest gelukkig met mijn werk? Nu. Dit moment. Elk moment dat ik me bewust ben van hoe het leven via mij creëert en schept.

Wat zegt de uitspraak ‘Passie Pensioneert Nooit’ mij? Leven houdt pas op als het ophoudt. Tot die tijd is het zaak nieuwsgierig te blijven, open, ook voor wat ik in eerste instantie niet begrijp. Verder te vragen, dieper te voelen, steeds weer te verbinden.

Wat zou ik aan mezelf willen veranderen? Vanochtend sprak ik een jonge Zweedse vrouw die me op grond van mijn boek The Eldest Daughter Effect webinars ziet geven aan ondernemende oudste dochters in Kenia. Denken dat ik zoiets niet kan – daar zou ik graag vanaf willen.

Wat is mijn grootste professionele prestatie? Dat ik zo kan schrijven dat mensen worden geraakt – dat loopt door mijn hele loopbaan heen.

Welk beroep zou ik hebben in een volgend leven? Ik wil graag als een Japans jongetje ter aarde komen volgende keer – gewoon om die ervaring eens te hebben. Dan zou ik het mooiste dunste ceramiek willen leren maken in die typisch Japanse esthetiek.

Wat is de plek waar ik de beste ideeën krijg, in mijn stad? Onder de douche.

Wat is mijn favoriete plek om te eten en te drinken, in mijn stad? Café Restaurant Amsterdam aan het Watertorenplein.

Wie is mijn grootste fan/sponsor/partner in crime? Mijn partner, schilder Jos van Merendonk.

Met wie zou ik in de toekomst graag willen werken? Met een co-auteur die net zo nieuwsgierig is als ik naar hoe ons beeld van wat er na de dood gebeurt ons leven kleurt.

Naar welk project, in de nabije toekomst, kijk ik uit? De lancering van The Eldest Daughter Effect in Londen waarbij we met zestig professionele vrouwen gaan onderzoeken hoe onze plek in het gezin ons leiderschap heeft gevormd. Ook: het online komen van mijn TEDx Talk over het effect van je plek in de geboorterij.

Welk rolmodel zou ik graag willen ontmoeten en spreken? Oprah Winfrey.

Ga ik pensioneren van dit werk en leven waar ik van houd? Zolang ik bewust ben, blijf ik meespelen.

Hoe kun jij contact met mij opnemen? lisette@corecompany.nl

http://www.lisetteschuitemaker.nl http://www.eldestdaughtereffect.nl

Leave a Reply

