Passie Pensioneert Nooit voor Jos van den Elzen

Wat is mijn grootste passie? Ik houd van reizen. Reizen hebben ook mijn toekomst bepaald. In Perpignan ontmoette ik een Colombiaanse goudsmid, die me uitnodigde. Bij hem heb ik mijn passie voor mijn huidige ambacht ontdekt.

Wat is mijn idee van ultiem geluk? In Colombia heb ik me voor de eerste keer in het werk verloren. Dat heb ik vandaag nog steeds. Dan ben ik zo gefocust op mijn werk dat ik het gevoel voor tijd en ruimte kwijt ben. Ook voel ik me echt gelukkig als een klant geraakt is door het ontwerp van ik voor hem gemaakt.

Wat is mijn grootste angst? Ik ben niet zo’n angstig persoon, ik heb angst altijd een slechte raadgever gevonden en geleerd daar overheen te stappen. Mijn angsten gaan soms over zaken waar ik geen enkele grip op heb, bijvoorbeeld dat mijn naasten iets overkomt.

Waar houd ik het meest van aan mijn werk? Als ik iets gemaakt heb dat ik echt mooi vindt. Daar kijk ik meerdere keren per dag naar. Dan geniet ik volop.

Wat is mijn minst aantrekkelijke eigenschap? Ik kan me alleen ergens voor inzetten als ik er zelf voor de volle 100% in geloof. Dat houdt me wel eens tegen om dingen te doen. Aan de andere kant is dat ook mijn grootste kracht.

Wat is mijn grootste valkuil? In de loop der jaren verandert dat. Ik leer nog dagelijks. Vroeger durfde ik niet te geloven dat ik goed genoeg was. Dat is nu niet meer zo, ik durf de competitie aan en kan het gewoon beter. Een valkuil vandaag is dat ik te weinig visie ontwikkel en dus blijf stilstaan als ik niet oplet.

Wanneer zou ik liegen? Liegen vind ik verkopen wat niet klopt. Dat kan ik echt niet, daar heb ik echt last van. Ik vind de voordelen van een leugen niet opwegen tegen de last ervan. Soms vind ik een leugentje om bestwil acceptabel.

Welk rolmodel heeft de grootste invloed op mij gehad? De Colombiaanse goudsmid natuurlijk en de vele mensen ontmoet die ieder voor zich hun invloed hebben. Bij het gilde van goudsmeden zijn er collega’s, die me de inspiratie geven om een visie en een plan te ontwikkelen. Ik moet het wel doen. De valkuil is dat er altijd wat te doen is. Als ik niet oplet zijn er weer maanden voorbij.

Waar houd ik het minst van aan mijn werk? Alles wat niet met het echte vak te maken heeft als administratie en financiële zaken.

Waar en wanneer was ik het meest gelukkig met mijn werk? Als ik met klanten praat en voor hen een mooi sieraad maak. Ik geniet van de gezamenlijke weg, die we gaan om tot hun sieraad te komen. Dat is een emotioneel proces met echte hoogtepunten. Ik zit dan op de top van mijn kunnen als vakman en als mens.

Wat zegt de uitspraak ‘Passie Pensioneert Nooit’ mij? Ik geniet enorm van mijn werk, maar zou wel meer vrijheid willen hebben. Nu is er te weinig tijd om te reizen.

Wat zou ik aan mezelf willen veranderen? Ik ben erg gefocust op het werk dat ik doe. Dat zorgt ervoor dat ik weinig aandacht heb voor het uitdragen van mijn werk. Ik zou graag meer met een plan werken.

Wat is mijn grootste professionele prestatie? De kroon, die ik voor koningin Maxima heb gemaakt voor de inhuldiging. Daar kwam alles samen; een prachtig ontwerp en een effectieve campagne voor om uitverkoren te worden om het ontwerp ook daadwerkelijk te mogen maken.

Wat is de plek waar ik de beste ideeën krijg, in mijn stad? Dat is niet zo moeilijk dat is in mijn atelier als ik met een klant aan het praten ben.

Wat is mijn favoriete plek om te eten en te drinken, in mijn stad? Mijn vrouw kan fantastisch koken en wij hebben beiden een bourgondische instelling; thuis dus!

Wie is mijn grootste fan/sponsor/partner in crime? Binnen het Nederlands Gilde van Goudsmeden vind ik veel respect, erkenning en klankbord/sparringspartners. Dat is nog niet lang zo maar sterk groeiend en ik ervaar dat als enorm waardevol.

Met wie zou ik in de toekomst graag willen werken? Ik zou met anderen kunnen samenwerken maar maak graag het hele sieraad zelf.

Naar welk project, in de nabije toekomst, kijk ik uit? Volgend jaar bestaat mijn bedrijf 25 jaar. Daarvoor wil ik een fantastisch werk maken met bijzondere stenen en dat verder uitwerken met sieraden voor klanten.

Welk rolmodel zou ik graag willen ontmoeten en spreken? Bij het gilde van goudsmeden heeft Alexander van den Hoven workshops gegeven over hoe hij zijn bedrijf succesvol heeft gemaakt. Dat zou ik vaker willen doen om zelf beter te worden en me te ontwikkelen. Ik bewonder René Lalique. Hij heeft prachtig werk gemaakt dat me aan tot het verbeteren van mijn eigen vakmanschap aanzet.

Ga ik pensioneren van dit werk en leven waar ik van houd? Ik zou wel meer vrijheid willen hebben om weer te kunnen reizen/zeilen. Ik zie dat het gilde echt goed gaat. Ik zou het hartstikke mooi vinden om straks mijn kennis en kunde over te dragen aan de volgende generatie goudsmeden door een vraagbaak voor hen te zijn.

Hoe kun je contact met me opnemen?

info@josvandenelzen.nl

http://www.josvandenelzen.nl

Leave a Reply

