Passie Pensioneert Nooit bij Henk van Zuiden

Wat is mijn grootste passie? Gedichten schrijven. Dat kan ik overal doen. Maar het uitwerken doe ik het liefst op éen van mijn favoriete plekken in een autovrij Zwitsers dorp, met mijn husky in de kamer, en (meesttijds klassieke) muziek op de achtergrond.

Wat is mijn idee van ultiem geluk? Vrede, en het uitbannen van mensen- en dierenleed. En heel dicht bij mijzelf: met melieve en hond wandelen op een stille berg, verrast worden door een koe die je pad kruist en aangehaald wil worden, een koningsblauwe gentiaan zien en muziek horen dat uit een openstaand raam tuimelt.

Wat is mijn grootste angst? Dat er straks geen Palestijn meer in door Israëls bezette gebieden woont. Onbegrijpelijk dat de wereld de oorlogsmisdaden van zionist Netanyahu oogluikend toestaat. Maar ja, dat ‘doen we’ ook bij Syrië…  Betreft het angst over mijn werk, dan ben ik na het lezen van een geschreven gedicht soms wel eens bang dat ik onbewust een regel of wat treffende woorden van een andere dichter overgenomen heb.

Waar houd ik het meest van aan mijn werk? Haha, van een gedicht dat voltooid is. En uiteraard ben ik steeds weer opnieuw blij met een nieuwe bundel.

Wat is mijn minst aantrekkelijke eigenschap? Dat ik geen ochtendmens ben. Iemand die bij me in de buurt is en veel begint te praten, heeft geen gezellige man tegenover zich.

Wat is mijn grootste valkuil? Tijd. Met plannen meen ik een goede schatting te maken, maar meestal ontbreekt er op een gegeven moment tijd waardoor ik in de knel kom met andere al dan niet noodzakelijke bezigheden of afspraken.

Wanneer zou ik liegen? Ik denk dat er gradaties in de slechtheid van het liegen zijn. Klein liegen, bijvoorbeeld om bestwil, of om iets heel pijnlijks te voorkomen, dat doet denk ik iedereen wel eens. Groot, zwaar liegen, dat zou ik doen wanneer ik daarmee een leven red.

Welk rolmodel heeft de grootste invloed op mij gehad? Dat is niet éen rolmodel. Dat zijn er meerdere. Wat betreft poëzie zijn dat bijvoorbeeld Hans Lodeizen, Willem Hussem en Ida Gerhardt. Wat betreft het leven, onbetwist mijn moeder, vrouw van twaalf kinderen. Eenvoudige (niet te verwarren met simpele!) vrouw met veel wijsheid, empathie en zoveel aan haar kinderen doorgegeven, geleerd.

Waar houd ik het minst van aan mijn werk? Proefdruk nakijken. Maar doe dat wel zo zorgvuldig mogelijk en meerdere malen. Want heel soms zie je een taalfout of typefout telkens weer over het hoofd.

Waar en wanneer was ik het meest gelukkig met mijn werk? Bij het verschijnen van mijn debuut (1983). En een aantal jaren terug werd een gedicht dat in het Leids Universitair Medisch Centrum kwam te hangen, op muziek gezet. Een schitterende compositie voor koor en orkest.

Wat zegt de uitspraak ‘Passie Pensioneert Nooit’ mij? Daar ben ik het mee eens. Ik kan mij niet voorstellen dat ik stop met dichten om een andere reden dan hoge ouderdom, of door dementie of geestesziekte. Hoewel.., enkele jaren terug had ik een hersentumor. Die zat tegen mijn taal- en spraakhersengedeelte aan. Ik ben wel wat bang geweest dat die operatie mijn doen en/of denken zou veranderen. Dat gebeurde gelukkig niet.

Wat zou ik aan mezelf willen veranderen? Ik ben behoorlijk tevreden hoe of ik ben. Een andere schrijfwijze of dergelijke, daar heb ik geen behoefte aan. Gaat het om uiterlijk, dan zou ik, ondanks dat ik geen jonge gozer meer ben, graag mooie benen willen hebben. Vroeger heb ik Engelse ziekte gehad waardoor het net lijkt alsof onder mijn knieën benen zijn gezet van een ander. Heel lelijk!

Wat is mijn grootste professionele prestatie? Ik denk dat dat de bundels zijn die ik samen maakte met beeldende kunstenaars. En, mijn debuut, daarvan werden 1700 exemplaren verkocht, dat was een fraai aantal.

Welk beroep zou ik hebben in een volgend leven? Musicus, cello of piano.

Wat is de plek waar ik de beste ideeën krijg, in mijn stad? Dat kan overal zijn, onderweg naar een winkel, op weg naar het station. Maar ook in de duinen of wandelend in een park, of wachtend op een tram.

Wat is mijn favoriete plek om te eten en te drinken, in mijn stad? De allerlekkerste verse muntthee (met zakje groene thee erbij) drink ik het liefst bij De Posthoorn op het Voorhout, Den Haag. Wat eten betreft zou ik enkele restaurants kunnen noemen (Italiaans en Indonesisch), maar het Libanees restaurant Amier op de Korte Poten in Den Haag is toch wel mijn favoriet. Ideale keuken voor ook dierloze gerechten!

Wie is mijn grootste fan/sponsor/partner in crime? Dat is mijn levensgezel, altijd heel kritisch (heel goed!) en ondersteunend.

Met wie zou ik in de toekomst graag willen werken? Uitgeverij Hoenderbossche Verzen en beeldend kunstenaar Rob de Graaf. Enne, dit gaat ook gebeuren. Deze uitgeverij met kunstzinnig de meest zorgvol gemaakte boeken gaat mijn nieuwe bundel publiceren. Rob de Graaf zal enkele etsjes of zeefdrukken bij mijn gedichten maken. Heel blij mee.

Naar welk project, in de nabije toekomst, kijk ik uit? Antwoord lees je in vorige vraag. En, eerste helft volgend jaar wil ik een benefietavond met musici en dichters organiseren, de plannen zijn heel serieus. De opbrengst gaat naar een project educatie en gezondheidszorg voor kinderen in de Gazastrook.

Welk rolmodel zou ik graag willen ontmoeten en spreken? De fantastische dirigent Yannick Nézet-Séguin. Sinds mijn zeventiende bezoek ik klassieke concerten. Veel dirigenten hebben indruk op mij gemaakt. Maar nog nooit iemand zoals deze dirigent. Hij ìs muziek, hij grijpt je bij de kladden en laat je niet meer los totdat de laatste noot heeft geklonken. Elk concert met hem is een sensatie, in de goede zin des woords.

Ga ik pensioneren van dit werk en leven waar ik van houd? Ik heb al de pensioengerechtigde (…) leeftijd. Maar poëzie hoort net zo veel en levensnodig bij me als ademen, eten en drinken. Met dit alles stop ik pas wanneer ik sterf.

Hoe kun jij contact met mij opnemen? Via email: bloemlezer@gmail.com

Leave a Reply

