Passie Pensioneert Nooit voor Nico Hoogland

Wat is mijn grootste passie? Mijn grootste passie is het schilderen van het landschap.

Wat is mijn idee van ultiem geluk? Ultiem geluk voor mij zou zijn, een lang gezond leven en de mogelijkheid om tot mijn dood door te kunnen schilderen

Wat is mijn grootste angst? Mijn grootste angst is dat vorenstaande niet meer van toepassing zou zijn.

Waar houd ik het meest van aan mijn werk? De innerlijke rust en dit over te brengen in mijn schilderijen.

Wat is mijn minst aantrekkelijke eigenschap? Ik ben nooit tevreden over mijn werk.

Wat is mijn grootste valkuil? Mijn grootste valkuil is het feit dat ik alles wil weggeven en niet aan materiële waarde hecht.

Wanneer zou ik liegen? Als ik zou zeggen dat ik een passieloos bestaan zou hebben.

Welk rolmodel heeft de grootste invloed op mij gehad? De composities van Jacob van Ruisdael en de penseelvoering en het kleurgebruik van de heren romantici met name B.C. Koekkoek.

Waar houd ik het minst van aan mijn werk? Het aflakken, de eind lak aanbrengen van een schilderij van mij.

Waar en wanneer was ik het meest gelukkig met mijn werk? In het rijkmuseum te Enschede toen ik een schilderij zag van de heren schilders uit de 19e eeuw. Op dat moment vond ik de richting waarin ik wilde gaan schilderen.

Wat zegt de uitspraak ‘Passie Pensioneert Nooit’ mij? Wanneer de passie bij een mens dooft, dooft ook zijn levenslust.

Wat zou ik aan mezelf willen veranderen? Ik zou graag wat langer geconcentreerd kunnen blijven schilderen zonder minder geconcentreerd te zijn of vermoeid.

Welk beroep zou ik hebben in een volgend leven? Natuurlijk kunstschilder.

Wat is mijn grootste professionele prestatie? Het winnen van de derde prijs (brons) bij een schilders wedstrijd in Calcutta in India in 2016.

Wat is de plek waar ik de beste ideeën krijg, in mijn stad? In de groene long van Almelo de Gravenallee.

Wat is mijn favoriete plek om te eten en te drinken, in mijn stad? Grieks restaurant “Kreta” in Almelo.

Wie is mijn grootste fan/sponsor/partner in crime?  Mijn eega Anje.

Met wie zou ik in de toekomst graag willen werken? Ik ben een solist/einzelgänger dus samen werken komt niet voor in mijn denkwereld.

Naar welk project, in de nabije toekomst, kijk ik uit? De huidige expositie bij galerie “Staphorsius” in Westzaan.

Welk rolmodel zou ik graag willen ontmoeten en spreken? Helaas zijn mijn rolmodellen niet meer in leven. (Jacob van Ruisdeal en Barend Cornelis Koekkoek) Van Koekkoek bezit ik een door hem geschreven boek uit 1841 “Herinneringen en mededeelingen van een landschapschilder”. Uiteraard een herdruk.

Ga ik pensioneren van dit werk en leven waar ik van houd? Zeker niet tenzij ik er lichamelijk niet meer toe in staat ben.

Hoe kun je contact met me opnemen?

Middels mijn website nico-hoogland.dds.nl waar ook mijn e-mailadres staat vermeld.

Leave a Reply

