Passie Pensioneert Nooit voor Menno Vos

Wat is mijn grootste passie? Abstract schilderen. Al 40 jaar politieman en dan ineens ontdek je op 56-jarige leeftijd de schilderkunst. Hoe mooi kan het zijn! Iets creëren, vanuit al je kwetsbaarheid. Passie vinden in je hobby, waarvan je niet wist dat het überhaupt in je zat. Erkenning en waardering van anderen krijgen, die dat nooit van je hadden verwacht!

Wat is mijn idee van ultiem geluk? Het mooiste van het mooiste maken! Samen met je partner dit geluk delen en met elkaar hierop je toekomst invullen. Dromen proberen waar te maken en geen genoegen nemen met concessies. Vooral uitgaan van je eigen kracht en die van je partner!

Wat is mijn grootste angst? Ik heb niet echt angst, hoewel het geluk me nu toelacht en internationale aandacht oplevert. Blijft dat zo …. en kan ik dat wel steeds waarmaken? Ik weet het niet, maar ik ga voor het geluk van nu! Mooie kunst maken blijft magie en tot nu toe ben ik daartoe in staat.

Waar houd ik het meest van aan mijn werk? Ik ben in staat om gevarieerd werk te leveren, dat anderen tot nadenken zet en illusies oproept. Mijn schilderijen zijn kleurrijke verbeeldingen die ik in mijn leven, mijn reizen en mijn werk heb opgedaan. De kracht van die verbeelding wil ik met anderen delen.

Wat is mijn minst aantrekkelijke eigenschap? Ik kan ongeduldig zijn en laat me soms leiden door mijn gemoedstoestand. Bij het schilderen neem je jezelf mee en dat kun je niet uitsluiten. Dat zie je ook terug in mijn schilderijen!

Wat is mijn grootste valkuil? Gevoelsmatig zou ik zeggen overmoedig worden, maar dat is niet aan de orde. Ik gebruik mijn kwaliteiten, maar erken mijn zwakheden. Ik probeer uitvoering te geven aan mijn passie, maar dat kent een grens.

Wanneer zou ik liegen? Ik zou dat nooit doen! Ik ben wie ik ben en wat ik kan en daar moet je het maar mee doen. Ik kan niet anders.

Welk rolmodel heeft de grootste invloed op mij gehad? Een echt rolmodel heb ik niet. Een goede vriend van mij heeft ooit, toen hij mijn schilderijen zag, de naam van Richard Smeets genoemd, die ongeveer 20 jaar terug in de USA furore heeft gemaakt. Ik kende hem niet, maar herkende wel in zijn werk mijn werk. USA was voor mij toen niet aan de orde, maar nu wel. Een geweldige ervaring zeker als je leest wat hem toen is overkomen!

Waar houd ik het minst van aan het werk? Schilderen is fantastisch, maar er komen inmiddels heel veel dingen bij kijken (bekendheid creëren, netwerk opbouwen, contacten onderhouden, meedoen aan exposities, een goede administratie voeren, ondernemer zijn etcera) die veel tijd vergen. Naast een fulltime baan, valt dat niet mee. Het moet wat mij betreft toch wel over schilderen gaan en daarin mooie dingen maken.

Waar en wanneer was ik het meest gelukkig met mijn werk? Bij het creëren ervan. Soms moet ik aan het werk wennen, maar tot nu toe ben ik steeds trots op wat ik vervaardigd heb. De plotselinge aandacht vanuit New York eind vorig jaar, wat inmiddels tot meerdere internationale contracten heeft geleid, vergeet ik natuurlijk nooit meer!

Wat zegt de uitspraak ´Passie Pensioneert Nooit´ mij? Ga voor je eigen geluk, maak er in het leven iets moois van en daarbij is leeftijd niet belangrijk. Sta positief in het leven! Je kunt daarin zelf het verschil maken en doe dat dan ook!

Wat zou ik aan mezelf willen veranderen? Niets. Ik ben wie ik ben, met al mijn kwaliteiten en gebreken. Ik ben eraan gewend.

Welk beroep zou ik hebben in een volgend leven? In ieder geval weer een mensgericht beroep. Er zijn voor de zwakkere in de samenleving spreekt mij erg aan. Daar wil ik mij voor inzetten!

Wat is mijn grootste professionele prestatie? Eigenlijk moet die nog komen! Tot nu toe ben ik erg blij en trots op het mogen exposeren over meerdere jaren in New York, te beginnen met een expositie van 8 t/m 30 november 2016.

Wat is de plek waar ik de beste ideeën krijg, in mijn stad? Thuis in gesprekken met mijn partner en in galerie PS20 / mijn atelier, in gesprekken met mijn vrienden van het Kunstcollectief PS20, waar ik deel van uitmaak.

Wat is mijn favoriete plek om te eten en te drinken, in mijn stad? Don Quichotte, een restaurant waar we al 16 jaar komen. Altijd lekker eten en gezellig! Je bent en voelt je welkom en daarin is in al die jaren niets veranderd, ook niet nadat ik kunstenaar ben geworden.

Wie is mijn grootste fan/sponsor/partner in crime?

Mijn partner Roely. Zij is mijn liefde, mijn maatje en steun en toeverlaat. Als ik haar niet had, dan had de kunst mij niet zo ver gebracht. Haar steun en vertrouwen geeft mij inspiratie om maar steeds weer nieuwe en nog mooiere werken proberen te maken.

Met wie zou ik in de toekomst graag willen werken? Ik heb geen voorkeur, aangezien je van iedereen kunt leren. Ik raak steeds meer bekend in de kunstenaarswereld en kom daar aardige en bijzondere kunstenaars tegen die fantastisch werk maken. Mensen die puur zijn en gaan voor hun passie, ook al zijn in een aantal gevallen de (financiële) mogelijkheden beperkt. Ik heb grote waardering voor hen!

Naar welk project, in de nabije toekomst, kijk ik uit? Een expositie in Europa. Momenteel word ik op beurzen vertegenwoordigd in Parijs, Wenen, Florence en Monaco. Dat gaat mogelijk leiden tot enige vorm van bekendheid en hopelijk leidt dat dan tot een (solo)expositie.

Welk rolmodel zou ik graag willen ontmoeten en spreken? Begin 2015 heb ik in Australië Colin Perini ontmoet, waarvan ik toen niet wist dat hij zo’n groot kunstenaar was en is. Hij exposeert permanent in 26 landen en heeft inmiddels al meer dan 4000 werken verkocht. Hoewel hij figuratieve kunst maakt en ik abstract, heb ik tijdens die ontmoeting, die misschien maar drie kwartier heeft geduurd, heel veel geleerd. Zijn wijze woorden en tips, nadat hij van mij enkele schilderijen had gezien, hebben een enorme boost aan mijn kijk op schilderen gegeven. Richting en visie in mijn ontwikkeling als kunstschilder!

Ga ik pensioneren van dit werk en leven waar ik van houd? Nee, waarom zou ik! Ik heb geweldig werk en een mooie schilderpassie. Op termijn zal het werkzame leven overgaan en zal ik mij volledig kunnen wijden aan het schilderen. Hobby wordt dan hoofdtaak, terwijl dat nu nog andersom is. Wanneer dat gaat gebeuren, weet ik nog niet. De (recente) toekomst met al haar ontwikkelingen, zal dat uitwijzen.

Hoe kun je contact met me opnemen? Via mijn site: http://www.mennovospaintings.nl kun je me altijd bereiken!

Leave a Reply

