Passie Pensioneert Nooit voor Henry Mentink

Wat is mijn grootste passie? Het leven zelf. Het belangrijkste project: jezelf ontdekken en dat is uitermate boeiend. Elke dag denken dat je het nu weet en tegelijkertijd ook weten dat er nog veel te ontdekken valt.

Wat is mijn idee van ultiem geluk? Er is maar één plek waar je geluk kunt vinden en dat in jezelf. Geluk is van niets of niemand afhankelijk. Dan raak je het geluk ook niet kwijt als die persoon of dat iets wegvalt.

Wat is mijn grootste angst? Jeetje – weet ik fff niet. Wel denk ik aan de van oorsprong dierlijke angsten. Ik ga in een slaapkamer ook niet met het hoofd naar de uitgang liggen.

Waar houd ik het meest van aan mijn werk? Fantasierijk bezig zijn met het ontwerpen en in de praktijk brengen van mijn dromen. Ruimte geven aan het toeval. Inspirerende gesprekken voeren met onverwachte gasten in het Veerhuis.

Wat is mijn minst aantrekkelijke eigenschap? Positief en ideaal eigenwijs zijn.

Wat is mijn grootste valkuil? Aardig willen zijn.

Wanneer zou ik liegen? Als de waarheid in het midden ligt dan lieg je altijd. Als ik uitga van mijn waarheid dan lieg ik nooit.

Welk rolmodel heeft de grootste invloed op mij gehad? De mensen die dingen in mij wakker hebben gemaakt zijn: John F Kennedy, Martin.L King, Pieter Kooistra, Willem de Ridder en Falco Tarassaco (oprichter Damanhur, nabij Turijn).

Waar houd ik het minst van aan mijn werk? Het woordje werk. Werk en prive zijn één. De niet leuke dingen zijn uitnodigingen tot reflecties/leren en daar kun je van houden.

Waar en wanneer was ik het meest gelukkig met mijn werk? Ik wil het graag omdraaien: werken vanuit het gelukkig zijn. En dan zijn mijn vier lieve kinderen en inmiddels vijf kleinkinderen ook onderdeel van het speelveld.

Wat zegt de uitspraak ‘Passie Pensioneert Nooit’ mij? Toen ik 60 werd heb ik twee wensen uitgesproken: 1. Ik ga een tweede jeugd beginnen en 2. Ik ben op de helft van mijn leven. De tweede jeugd begon al snel. Het startpunt was een ontmoeting met een Spaanse dame die van mij en het Veerhuis gedroomd bleek te hebben – zelfs het uitgetekend had. Mooi is het dan ook om nu te kunnen werken en genieten en spelen in het Veerhuis.

Wat zou ik aan mezelf willen veranderen? Nog dichter bij mijn ware zelf komen.

Wat is mijn grootste professionele prestatie? Het opzetten van de eerste professionele wereldwinkel en eerste deelauto bedrijf (Mywheels). In 1996 hoofdprijs winnaar (fl. 20.000,- en een kunstwerk) bij Provincie NH met het idee “Air Miles voor afval”.

Welk beroep zou ik hebben in een volgend leven? Kasteelheer in het kasteel dat ik nu wil bouwen – zie onder

Wat is de plek waar ik de beste ideeën krijg, in mijn stad? Meestal in de auto op de snelweg. Wat ook goed werkt is wandelen en dan je aandacht op de horizon richten.

Wat is mijn favoriete plek om te eten en te drinken, in mijn stad? Mijn eigen huis. In dit geval het Veerhuis te Varik. Neem contact op en kom maar eens gezellig langs.

Wie is mijn grootste fan/sponsor/partner in crime? Ik zou uit eerbetoon mijn overleden lief Heleen willen noemen. En niet alleen eerbetoon – het was ook zo.

Ik dank Herman Wijffels en Ervin Laszlo voor hun steun aan het Veerhuis project.

Met wie zou ik in de toekomst graag willen werken? Patch Adams (de eerste cliniclown) lijkt mij een feest om mee te werken. Hij heeft diepe indruk op me gemaakt toen ik hem in Hoofddorp ontmoet en gesproken heb. Zijn biografische film is ongeëvenaard.

Naar welk project, in de nabije toekomst, kijk ik uit? Ik heb al jaren het bouwen van een kasteel op mijn verlanglijst staan. Achter het Veerhuis ligt het fundament van een vervlogen kasteel. Zullen we dat dan maar doen? Gevoed door inspiratie vanuit Damanhur.

Welk rolmodel zou ik graag willen ontmoeten en spreken? Ik heb Mona Polacca (Hopi Indiaan) al ontmoet, maar ik zou alle 13 indigenous grandmothers wel willen ontmoeten en spreken. Zij bevatten nog de oerkennis van hoe het leven werkt.

Ga ik pensioneren van dit werk en leven waar ik van houd? Het idee om met pensioen te gaan heb ik afgeschaft toen ik in 1990 voor mijzelf begon. Ik wil gewoon leuke dingen doen en onderscheid tussen werk en privé zie ik dan ook niet.

Hoe kun jij contact met mij opnemen? Via de mail op info@veerhuis.nl of via Facebook danwel LinkedIn. De site is http://www.veerhuis.nl. For English see: http://bit.ly/2dClguz

Nieuwsgierig geworden naar het Veerhuis?

We hebben een brochure gemaakt voor het Veerhuis, zie hier de digitale versie:http://www.veerhuis.nl/wp-content/uploads/2016/09/Veerhuis-pages-V4-webversie.pdf
In een recent filmpje van de Waterschappen komt het Veerhuis ook goed in beeld: https://www.youtube.com/watch?v=UZkT65EnDv8&feature=youtu.be&t=4m30s
En . .  alles samengevat in een 3 minuten tekenfilm: https://www.youtube.com/watch?v=m0vAX3JSfp0
Leave a Reply

