Passie Pensioneert Nooit voor Gert Jan Kleinpaste

Dromer en idealist “Passie pensioneert nooit”; de uitspraak kwam onverwacht op mijn pad en triggert mij. Ik ben nu 56 en zit nog boordevol energie. Maar werk komt nog nauwelijks op mijn pad. De misvatting heerst dat senioren zich wel vrijwillig zullen inzetten en dat bij “onze generatie” de schoorsteen gratis rookt.

Wat is mijn grootste passie? Ik ben voortdurend aan het pionieren en wil bouwen aan een samenleving die uitgaat van menselijke waarden en niet van geld. Mijn Twitterbio meldt: “Met ideeen verbind je mensen; met geld verdeel je mensen.”

Wat is mijn idee van ultiem geluk? Met mijn echtgenote genieten van een mooie opera of samen in een museum naar een prachtig schilderij kijken.

Wat is mijn grootste angst? Het uiteenvallen van Europa en de mogelijkhied van een Derde Wereldoorlog. De wereld is op drift geraakt en onze Europese leiders tonen geen leiderschap. Het zijn boekhouders die in geld denken en niet in termen van solidariteit en menswaardigheid.

Waar houd ik het meest van aan mijn werk? Ik hou er van om nieuwe dingen op te zetten en manifestaties of bijeenkomsten te organiseren.

Wat is mijn minst aantrekkelijke eigenschap? Ik kan slecht omgaan met teleurstellingen en gooi soms bij tegenslag echt de kont tegen de krib.

Wat is mijn grootste valkuil? Ik vertrouw te gemakkelijk op de goede bedoelingen van andere mensen.

Wanneer zou ik liegen? Nooit!

Welk rolmodel heeft de grootste invloed op mij gehad? Dat is een lastige. Ik bewonder Marten Luther King, Mahatma Ghandi, Malala. Maar ook Obama en Trudeau. Voor deze keuze gesteld denk ik: Boeddha. Een prins die in weelde kon leven, maar er voor koos al het aardse bezit achter zich te laten en zich in te zetten voor de mensheid.

Waar houd ik het minst van in mijn werk? Administratie en routine.

Waar en wanneer was ik het meest gelukkig met mijn werk? Ik denk met veel plezier terug aan alle management-trainingen die ik heb verzorgd en aan het begeleiden van “strategische sessies” waar bedrijven de koers voor de komende jaren wilden uitzetten. Als je mij voor dit soort sessies inschakelt, ontstaat er een echt inspirerend en creatief proces.

Wat zegt de uitspraak ‘Passie Pensioneert Nooit’ mij? Als de passie verdwijnt, verdwijnt de levenslust. Dat gaat mij niet gebeuren. Ik blijf actief en ik blijf bruisen van de ideeen. Leeftijd is irrelevant. Het gaat om een vitale geest.

Wat zou ik aan mezelf willen veranderen? Ik zou wat meer vrede willen hebben met die dingen in de maatschappij die ik onmogelijk kan beinvloeden of veranderen.

Wat is mijn grootste professionele prestatie? Ik organiseerde ooit een themadag waar de kennisoverdracht van oudere medewerkers naar de nieuwe generatie centraal stond. Daarvoor bouwde ik een kantoor van drie verdiepingen om in een gigantisch doolhof, waarin de nieuwe/jonge medewerk(st)ers op zoek gingen naar “gave grijze goeroe’s” die hen dan hun verhaal vertelden.

Welk beroep zou ik hebben in een volgend leven? Champagneboer

Wat is de plek waar ik de beste ideeën krijg, in mijn stad? Ik woon nu twee jaar in Dordrecht en loop drie keer per dag met mijn honden door de binnenstad of in het Wantijpark. Mijn favoriete plek is “t Groothoofd” met uitzicht over het drierivierenpunt. Die plek is altijd mooi en altijd anders. Ik voel me er gelukkig en de ideeen ontstaan er als vanzelf.

Wat is mijn favoriete plek om te eten en te drinken, in mijn stad? Restaurant Copenhagen is een prettige plek om te gaan eten. Op het bankje voor Stadscafe Rijke & Zn. drink ik graag een Belgisch biertje.

Wie is mijn grootste fan/sponsor/partner in crime? Jacqueline, mijn echtgenote. Het is voor ons beiden ons tweede huwelijk. Zonder haar was ik allang reddeloos verloren geweest. Zij geeft mij energie, steunt mij onvoorwaardelijk en stimuleert mij om tegenslagen te overwinnen, mij te herpakken en gewoon steeds opnieuw door te gaan.

Met wie zou ik in de toekomst graag willen werken? Ik zou heel graag met Simon Sinek en Ricardo Semler aan tafel zitten om over leiderschap en arbeid in de 21ste eeuw te praten en daaruit een mooi project laten ontstaan.

Naar welk project, in de nabije toekomst, kijk ik uit? Ik probeer een expertmeeting van de grond te krijgen op 20 januari 2017 in Seats2Meet in Utrecht. Een buitenparlementaire bijeenkomst die volkomen onafhankelijk is van politieke partijen. Waar over positieve en creatieve oplossingen voor ons land wordt nagedacht. Op het gebied van zorg, onderwijs, duurzaamheid, nieuwe economie, basisinkomen, lokale voedselproductie in een korte keten en waar een manifest uit ontstaat met heel goede ideeen voor ons land.

Welk rolmodel zou ik graag willen ontmoeten en spreken? Ik ben niet Katholiek, maar ik zou dolgraag de huidige Paus ontmoeten. Die man inspireert mij enorm met zijn aandacht en inzet voor armoede en voor mensen die het heel moeilijk hebben. Als die ontmoeting niet lukt, zou ik Herman Finkers graag spreken. Zijn optimisme inspireert ook enorm.

Ga ik pensioneren van dit werk en leven waar ik van houd? Ik wil actief blijven zolang het kan. Stoppen is geen optie!

Leave a Reply

