Passie Pensioneert Nooit voor Eddy Roos

Wat is mijn grootste passie? In de rust van mijn atelier tekenen, beeldhouwen en met dansers werken aan een voorstelling.

Wat is mijn idee van ultiem geluk? Vergeten wie ik ben en opgaan in de muziek tijdens het tekenen met een danser. De dansfilms die ik gemaakt heb zien ronddraaien in een grote zaal met dansers in een uitvoering van mijn choreografie tijdens mijn solotentoonstelling met dansvoorstelling in het Drents Museum.

Wat is mijn grootste angst? Niet alle stadia van je leven intens te beleven en te leren.

Waar houd ik het meest van aan mijn werk? Dat je een plek of moment kunt creëren die mensen ontroert.

Wat is mijn minst aantrekkelijke eigenschap? Geen concessies doen aan mijn werk.

Wat is mijn grootste valkuil? Teveel op me nemen.

Wanneer zou ik liegen? Als ik anderen schaad door de waarheid te spreken.

Welk rolmodel heeft de grootste invloed op mij gehad? Mijn leraar Prof. P. Grégoire (beeldhouwer) aan de Rijksacademie in Amsterdam.

Waar houd ik het minst van aan mijn werk? De spanning en tijdsdruk die het mij geeft dat men niet begrijpt dat er voor een goed beeld tijd nodig is om iets te doorleven.

Waar en wanneer was ik het meest gelukkig met mijn werk? Lopend in de tuin van de Borg Verhildersum te Leens. Hier heb ik gewerkt aan de aanleg van de tuin in samenhang met de beelden volgens de gulden snede maatverhouding. Zien dat het gelukt is om de beelden en tuin in de juiste verhoudingen tot elkaar te realiseren, maakt mij gelukkig.

Wat zegt de uitspraak ‘Passie Pensioneert Nooit’ mij? Passie pensioneert nooit omdat een mens in het leven allerlei stadia kent en deze alle van betekenis zijn. In het werk dat Rembrandt en Michelangelo gemaakt hebben in hun laatste stadium staat los van enige vorm van jezelf profileren maar heeft een enorme intensiteit. Dat heeft niets te maken met prestatie.

Wat zou ik aan mezelf willen veranderen? Heel veel, maar je leert in dit vak jezelf met je eigen beperkingen te accepteren.

Welk beroep zou ik hebben in een volgend leven? Componist

Wat is mijn grootste professionele prestatie? De beelden die ik voor de beeldentuin van de Borg Verhildersum te Leens heb gerealiseerd. En de beelden ‘Spanje Monument’ (Amsterdam) en ‘Luchtdanseres’ (Rotterdam, bij metro Delfshaven). Maar ik zie het niet als een prestatie maar mogelijkheden die je krijgt door je professionaliteit.

Wat is de plek waar ik de beste ideeën krijg, in mijn stad? In mijn ateliers. In Amsterdam is het het werken met dansers op muziek dat me inspireert, bij de waddenzee de stilte.

Wat is mijn favoriete plek om te eten en te drinken, in mijn stad? Thuis met vrienden.

Wie is mijn grootste fan/sponsor/partner in crime? De heer en mevrouw Groeneveld; zij hebben veel gedaan om mij te ondersteunen bij de realisatie van het beeldenproject Borg Verhildersum. Zij waren grote kunstkenners en verzamelaars en hebben hun collectie, waaronder ook werken van mij, aan het Singer Museum geschonken.

Met wie zou ik in de toekomst graag willen werken? Met de provincie Groningen om het project Beeldentuin Borg Verhildersum af te ronden. En daarna rustig voor mezelf werken.. Zo verder gaan met mijn onderzoek en werken aan beelden en tekeningen van emoties van de dans.

Naar welk project, in de nabije toekomst, kijk ik uit? Het voltooien van het laatste beeld voor de Borg Verhildersum en mijn Museum Eddy Roos goed achterlaten.

Welk rolmodel zou ik graag willen ontmoeten en spreken? Politici, waarvan de meesten helaas zo weinig om cultuur geven nu. Als je naar de geschiedenis kijkt zie je dat cultuur het waardevolle is dat overblijft. In het verleden hebben leiders, politici en andere belangrijke hoogstaande figuren (zoals bijv. De Medici) kunst, cultuur en wetenschap ondersteund en mogelijk gemaakt. Ik hoop dat ook de politici van nu dit weer in gaan zien en beseffen dat zij een verantwoordelijkheid hebben om de cultuur in stand te houden en deze niet af te breken.

Ga ik pensioneren van dit werk en leven waar ik van houd? Enige vrienden die dit dachten zag ik snel aftakelen en zijn vroeg gestorven om mij heen. Dus nee, ik geloof dat je beter sociaal kunt blijven functioneren en dat de maatschappij ook die ervaring nodig heeft.

Hoe kun je contact met me opnemen? http://www.eddyroos.com http://www.masterclasseseddyroos.wordpress.com

Facebook, eddyroos49@gmail.com

Leave a Reply

