Passie Pensioneert Nooit voor Willem van Rooij

Wat is mijn grootste passie? Mijn werk als art director in de reclame. Het altijd bezig zijn om te creëren en vorm te geven. Het mooiste beroep dat er bestaat, want wie mag er nou elke dag leuke dingen bedenken?

Wat is mijn idee van ultiem geluk? “Happiness is a mild cigar called Hamlet”, een reclameklassieker. Hier kan ik van genieten en gelukkig worden. Van het idee, de uiting maar ook van het moment zelf. Op een zwoele zomeravond genieten van een goed glas en een mooie sigaar.

Wat is mijn grootste angst? Heb je even?

Waar houd ik het meest van in mijn werk? Van de uitdaging elke keer met een creatieve oplossing te komen. Of ie nou verrassend is qua idee, in de uitvoering of qua resultaat. Het mooiste is natuurlijk als de dingen samen komen. Daar kan ik elke keer weer blij van worden.

Wat is mijn minst aantrekkelijke eigenschap? Ongeduld, te eerlijk en te direct zijn. Daar houden de meeste mensen niet van. Zoals mijn moeder altijd zegt: “Willem, je vangt meer vliegen met stroop dan met azijn…”.

Wat is mijn grootste valkuil? Teveel geven, mijn enthousiasme. Ik vlieg overal altijd meteen in. Vind alles leuk en uitdagend. Wil graag overal mijn tanden in zetten. Loop dan teveel op de zaken vooruit. Teveel uren maken die ik niet kan doorberekenen.

Wanneer zou ik liegen? Zelden. Ik ben een slechte leugenaar. Je ziet meteen dat grote kruis op mijn voorhoofd.

Welk rolmodel heeft de grootste invloed op mij gehad? David Ogilvy. Ik ben wel gevormd door deze man in de periode dat ik voor het gelijknamige bureau werkte. Veel van zijn spraakmakende uitspraken gebruik ik nog steeds omdat het sterke inzichten zijn die nog altijd gelden.

Waar houd ik het minst van aan mijn werk? Politiek bedrijven. Ik wil maken, ik wil doen. Niet lobbyen of manipuleren. Of acquisitie plegen! Ik vind het verschrikkelijk om te leuren en te zeuren. Om te slijmen en witte voetjes te halen. Heeft misschien veel met mijn eerlijkheid en directheid te maken.

Waar en wanneer was ik het meest gelukkig met mijn werk? Toen ik ook de waardering van mijn vakgenoten kreeg. Bijvoorbeeld na het winnen van een vakprijs.

Wat zegt de uitspraak ‘Passie Pensioneert Nooit’ mij? Never grow up. Be playful, stay playful.

Wat zou ik aan mezelf willen veranderen? Meer positiviteit. Bij mij is het glas eerder halfleeg dan halfvol. Ik zou soms willen dat dit andersom was. Heeft weer alles met ambities te maken, het beste eruit willen halen en niet snel tevreden zijn.

Wat is mijn grootste professionele prestatie? Die moet nog komen. Dat houd je scherp.

Welk beroep zou ik hebben in een volgend leven? Kok. Ook een creatief beroep. Ik ben een hobbykok en schrijf ook een kookblog met een anekdote, recept en luistertip op: omewillemkookt.blogspot.nl

Wat is de plek waar ik de beste ideeën krijg, in mijn stad? Onder de douche. Het dagelijkse geluksmomentje waar je alle zorgen even van je afspoelt en plaats maakt voor nieuwe gedachten.

Wat is mijn favoriete plek om te eten en te drinken, in mijn stad? Heb ik niet echt. Thuis? Ik vind het heerlijk om zelf in de keuken bezig te zijn. Uit eten moet voor mij wel iets bijzonders zijn. Een biefstukje door de pan laten glijden kan iedereen.

Wie is mijn grootste fan/sponsor/partner in crime? Ik hoop mijn vriendin! Zij moet de hele dag die onzin van mij aanhoren. In haar vind ik een fijn klankbord dat ik vaak zo broodnodig heb.

Met wie zou ik in de toekomst graag willen werken? Een popmuzikant. Ik had graag David Bowie gezegd. Helaas is dat niet meer mogelijk. Daarom kies ik een andere (onderschatte) popheld: Robert Smith van The Cure. Schudt al zeker 40 jaar de meest fantastische songs uit zijn vleermuismouw.

Naar welk project, in de nabije toekomst, kijk ik uit? Ik heb altijd wel eigen ideeën of projecten waar ik mee bezig ben. Daar probeer ik soms klanten of producenten bij te zoeken. Meestal in de non-profit sfeer. Niet zozeer uit idealisme alswel dat je daar wat meer creatieve vrijheid kunt afdwingen. Ben nu met iets voor de Bloedbank bezig.

Welk rolmodel zou ik graag willen ontmoeten en spreken? De minister president, ongeacht wie het is, of van welke partij hij is. Of zij. Een uurtje in het torentje. Over allerlei sociaal economische en maatschappelijke vraagstukken. Zie vraag 3.

Ga ik pensioneren van dit werk en leven waar ik van houd? NOOIT!

Hoe kun jij contact met mij opnemen? Mail naar willemvanrooijconcept@ziggo.nl, lees mijn kookblog op http://www.omewillemkookt.blogspot.nl, bekijk mijn portfolio op http://www.behance.net/willemvanrooij of bel 06 10197017 om te horen wat ik nog meer te melden heb.

Leave a Reply

