Passie Pensioneert Nooit voor Joost van Balkom

Wat is mijn grootste passie? Muziek maken in de meest brede vorm: lesgeven, componeren en arrangeren en zelf uitvoeren. Voor mij is het beoefenen van de kunsten een eerste levensbehoefte. Mijn doel is, om zoveel mogelijk mensen deelgenoot te maken deze passie.

Wat is mijn idee van ultiem geluk? De wereld is tot op een zekere hoogte maakbaar. In die zin is levensgeluk ook maakbaar. Mijn ultiem geluk is, mijn leven zo inrichten, dat ik kan doen en laten wat ik wil en daar veel tevredenheid uit kan putten.

Wat is mijn grootste angst? Totalitair regime. Mijn grootste angst is niet meer te kunnen doen wat ik zelf wil, dat een ander mijn zijn/haar wil oplegt. Vandaar dat ik een eigen bedrijf heb waarin ik mijn eigen koers kan varen. De dienstverbanden die ik heb kan ik zo inrichten dat ik veel zelfstandigheid heb.

Waar houd ik het meest van aan mijn werk? De sky is de limit. Deze “limit” ben ik zelf. Ik wil op elk niveau en leeftijd mensen kunnen inspireren. Muziek maken is bij iedereen aangeboren. Dit talent is echter onderontwikkeld. Dit komt natuurlijk ook door ons cognitief ingestelde onderwijs.

Welk rolmodel heeft de grootste invloed op mij gehad? Mijn vader. Hij was zeer onderlegd, moedigde zelfontwikkeling aan. Hij heeft mij, zonder dat ik het door had, geleerd om als musicus te overleven in een wereld waarin de overheid zich terug trekt. In die zin was hij een visionair.

Waar houd ik het minst van aan mijn werk? Cultureel ondernemer zijn. Dit woord, door de overheid verzonnen, is een paradox: ondernemer zijn en cultureel werken gaan zelden samen.

Waar en wanneer was ik het meest gelukkig met mijn werk? Ik ben nog steeds erg gelukkig in mijn werk. Iedere dag sta ik om 7.00 uur, of eerder, op met een blij gevoel, dat ik weer aan de bak mag. Op momenten van tegenslag, die er natuurlijk zijn, krijg ik juist een stimulans: ik ben een survivor.

Wat zegt de uitspraak ‘Passie Pensioneert Nooit’ mij? Vorig jaar was het 100 jaar geleden dat mijn grootvader stadsbeiaardier van ’s-Hertogenbosch werd. Ik vond een interview van hem met de NCRV. Hij was zeventig geworden en ging nu met pensioen. Zo zal het ook met mij gaan. Ik vraag mij wel af, of jonge leerlingen een “ bejaarde” docent nog inspirerend vinden.

Wat zou ik aan mezelf willen veranderen? Meer rust nemen. Anderen meer aan het woord laten. Dingen kunnen laten voor wat ze zijn. Zaken gewoon eens laten gebeuren, terwijl anderen de leiding hebben. Niet meteen een mening hebben.

Welk beroep zou ik hebben in een volgend leven? Ik wil beter worden in mijn beroep en als mens. Nu al heb ik het gevoel dat ik mijn doelen niet ga halen in dit leven. Fijn als er een vervolg zou kunnen zijn. Dan zou ik willen voortborduren op hetgeen ik in dit leven heb geleerd.

Wat is mijn grootste professionele prestatie? Lastig te zeggen, omdat ik niet denk in prestaties. Voor mij is een les geven aan 12 peuters op kleine klarinetten misschien wel een grotere prestatie dan het schrijven van een werk voor symfonie orkest, of het bespelen van het grootste carillon te wereld.

Wat is de plek waar ik de beste ideeën krijg, in mijn stad? Op de woonboot waar wij wonen. Wij wonen in een heel mooi natuurgebied op de rand van de stad. Binnen 15 minuten ben ik op de fiets in het centrum. Als ik vanuit het drukke centrum naar huis fiets, valt veel van mij af. Afgelopen zomer stond er voor mijn werkplek een grote zonnebloem die onafgebroken knoppen en bloemen kreeg.

Wat is mijn favoriete plek om te eten en te drinken, in mijn stad? Ik heb geen echte favoriete plek in de stad. Tussen het beiaardspelen door drink ik op de woensdag koffie in een grand café aan de parade, omdat het daar vaak rustig is en je er de krant kunt lezen.

Wie is mijn grootste fan/sponsor/partner in crime? Mijn vrouw is mijn soulmate. Ik heb haar ontmoet tijdens een van mijn projecten rondom de Sintjansbeiaard. Zij houdt van moderne kunst en zij heeft lak aan conventies. Ondanks dat onze temperamenten erg verschillend zijn, vullen wij elkaar aan.

Met wie zou ik in de toekomst graag willen werken? Moeilijk te zeggen. Voor mij is de wereld het avontuur en niet een persoon of ding. Ieder jaar ontmoet ik in projecten nieuwe personages die mij boeien. Juist de verscheidenheid trekt mij aan.

Naar welk project, in de nabije toekomst, kijk ik uit? Ieder jaar organiseer ik samen met de Bossche beiaardstichting de Bossche beiaardweek. Daar kijk ik altijd naar aan, omdat dan de twee fantastische beiaarden van Den Bosch in de belangstelling staan.

Ga ik pensioneren van dit werk en leven waar ik van houd? Dat is een moeilijke vraag. Ik houd van mijn werk, maar ik heb ook verschillende hobby’s: paardrijden, wandelen, geschiedenis. Ik zou nog wel een studie willen doen, bijvoorbeeld Cultuur wetenschappen. Ik ben daar ooit aan begonnen, maar door de vele bezigheden die ik had, kwam ik in tijdnood. Muziek is mijn passie, dat zal altijd zo blijven.

Hoe kun je contact met me opnemen?

joost@vanbalkom.com

Leave a Reply

