Passie Pensioneert Nooit voor Lodewijk van der Peet

Wat is mijn grootste passie? Mijn onbeheersbare nieuwsgierigheid bevredigen.

Wat is mijn idee van ultiem geluk? Deze vraag lokt clichés uit. Zo van: lange lunches onder een acacia in Italië met alle nazaten. De jackpot winnen, gezond zijn, saaie kost dus.

Wat is mijn grootste angst? Dat ik niet meer nieuwsgierig ben. Oftewel stil sta, niks meer leer.

Waar houd ik het meest van aan mijn werk? Steeds weer een nieuw antwoord bedenken dezelfde vraag. Want in wezen zijn de wensen van mijn opdrachtgevers in al die jaren nooit verandert: we willen graag méér verkopen.

Wat is mijn minst aantrekkelijke eigenschap? Ongeduld.

Wat is mijn grootste valkuil? Snel verveeld zijn.

Wanneer zou ik liegen? Als puber loog ik alles bij elkaar in de hoop daardoor iets interessanter te worden gevonden. Nu is niks meer belangrijk genoeg om voor te liegen.

Oftewel, mijn zelfvertrouwen is nogal toegenomen.

Welk rolmodel heeft de grootste invloed op mij gehad? Die van vader, want die was er nooit.

Waar houd ik het minst van aan mijn werk? Politiek. Ik verdom ‘t.

Waar en wanneer was ik het meest gelukkig met mijn werk? Vanmorgen nog, toen ik er naartoe wandelde.

Wat zegt de uitspraak ‘Passie Pensioneert Nooit’ mij? Mijn slager gaat op vakantie in verre landen slagers bezoeken. Mijn wijnmannetje kan 70 wijnen blind proeven. Mijn lievelingsdesigner herkent 3000 lettertypes meteen. Ik hou erg van dat soort mensen. En dat heeft allemaal niks met leeftijd te maken. Misschien worden ze alleen maar beter, net als sommige wijnen.

Wat zou ik aan mezelf willen veranderen? Wakker liggen kan ik als de beste. Ik bedenk de meeste ideeën als ik in bed lig. Dat is buitengewoon effectief maar mijn lichaam protesteert. Ik ben jaloers op mensen die makkelijk inslapen.

Wat is mijn grootste professionele prestatie? Toen ik bestuurslid werd van Stichting Simavi was het een goed doel met een begroting van 1 miljoen. Toen ik er na 9 jaar, waarvan 5 jaar als voorzitter, wegging was het zo’n 20 miljoen. En daarna is het keihard doorgegroeid. Het heeft misschien niet zoveel met mijn vak te maken, maar wel alles met passie en communicatiekracht.

Welk beroep zou ik hebben in een volgend leven? Modefotograaf. Mijn vriend Roger Neve reist de hele wereld over om op de allermooiste plekken de allermooiste, schaars geklede vrouwen te kieken. Kom daar maar eens overheen…

Wat is de plek waar ik de beste ideeën krijg, in mijn stad? In bed.

Wat is mijn favoriete plek om te eten en te drinken, in mijn stad? Rijssel, Yamazato, Bistrot Neuf, Aan ’t Spit, Scottadito…

Wie is mijn grootste fan/sponsor/partner in crime? Cas Saeijs. Hij is helaas veel te jong overleden. Maar nog altijd mijn grootste voorbeeld en fan.

Met wie zou ik in de toekomst graag willen werken? Cliché: Richard Branson.

Naar welk project, in de nabije toekomst, kijk ik uit? De pitchpresentatie voor een grote schoenenketen. Diezelfde avond stap ik in een vliegtuig als deelnemer van een economische missie naar Zuid-Korea (met Marc Rutte).

Welk rolmodel zou ik graag willen ontmoeten en spreken? Mark Zuckerberg.

Ga ik pensioneren van dit werk en leven waar ik van houd? Tussen 6 planken, eerder niet.

Hoe kun jij contact met mij opnemen?  lodewijk@lodewijkvanderpeet.com

Leave a Reply

