Passie Pensioneert Nooit voor Ton van Vliet

Wat is mijn grootste passie? Op de eerste plaats komt fotograferen. Dat is van jongs af aan mijn grootste passie. Een goede tweede is het geven van fotocursussen. Dat doe ik al 35 jaar, en nog steeds met veel plezier.

Wat is mijn idee van ultiem geluk? Fotograferen in een inspirerende omgeving én een gezond, gelukkig gezin.

Wat is mijn grootste angst? Dat onze zoon Loek iets naars overkomt, zoals een ongeluk.

Waar houd ik het meest van aan mijn werk? Het goed vastleggen van het verhaal dat je wilt vertellen, met de juiste sfeer en het juiste licht.

Wat is mijn minst aantrekkelijke eigenschap? Dat weet ik niet; dat moet je een ander vragen.

Wat is mijn grootste valkuil? Te enthousiast zijn voor iets en je zo verplichtingen op de hals halen die je achteraf niet wilt.

Wanneer zou ik liegen? Eigenlijk nooit. Heel soms een leugentje om bestwil.

Welk rolmodel heeft de grootste invloed op mij gehad? Daar zijn er meerdere van. Allemaal al overleden. De overeenkomst is dat het allemaal warm menselijke fotografen zijn die ook graag experimenteren met beeld en techniek. Namen? André Kertèsz, Robert Frank en Ernst Haas. Daarnaast de stadsfotograaf van Nijmegen, Jan van Teeffelen van wie ik mijn eerste lessen heb gehad. En Tim Hamoen, docent op kunstacademie St. Joost te Breda, waar ik later bevriend mee ben geraakt.

Waar houd ik het minst van aan mijn werk? De administratie.

Waar en wanneer was ik het meest gelukkig met mijn werk? Dat ben ik heel vaak. Vooral als ik fijn aan het fotograferen ben en alles om mij heen vergeet.

Wat zegt de uitspraak ‘Passie Pensioneert Nooit’ mij? Die uitspraak is helemaal op mij van toepassing. Ik blijf doorgaan met fotografie. Tot het echt niet meer kan, zal ik blijven zoeken naar nieuwe vormen, nieuwe invalshoeken, nieuwe technieken of oude technieken in een nieuwe toepassing.

Wat zou ik aan mezelf willen veranderen? Niks, ik ben tevreden met mezelf.

Welk beroep zou ik hebben in een volgend leven? Guess what? Fotograaf!

Wat is mijn grootste professionele prestatie? Ik heb rond 1980 het dagelijks leven in het Spaanse dorp Agolada vastgelegd. Het ligt in de streek Galicia in het noord-westen van Spanje. Pas na 20 jaar kregen de dorpelingen belangstelling voor de foto’s. Nu zijn ze heel erg blij met het beeld van hun recente geschiedenis. Ik heb er een aantal keer een lezing mogen geven. De foto’s zijn op TV Galicia getoond en ze worden nog regelmatig gebruikt op de site aquamlatam.blogspot.nl. Cees Nooteboom schrijft over deze foto’s in het verhaal Post in Nootebooms Hotel.

Wat is de plek waar ik de beste ideeën krijg, in mijn stad? Ideeën krijg ik overal.

Wat is mijn favoriete plek om te eten en te drinken, in mijn stad? Thuis.

Wie is mijn grootste fan/sponsor/partner in crime? Mijn vrouw Anneke en zoon Loek (die trouwens ook fotograaf is).

Met wie zou ik in de toekomst graag willen werken? Het liefst werk ik alleen. Ik ben en blijf een Einzelgänger.

Naar welk project, in de nabije toekomst, kijk ik uit? Ik heb net (september 2016) een prachtig project afgerond in Hardenberg: het in beeld brengen van het nieuw aangelegde Vechtpark. Ik kreeg daar het vertrouwen en de vrijheid om te maken wat ik wilde. Natuurlijk met voldoende informatie over het hoe en waarom, zodat ik inhoudelijk de juiste beelden kon maken. En niet zomaar mooie plaatjes. Naar zulke projecten kijk ik altijd uit. Het onderwerp maakt niet zoveel uit. Alles wordt interessant als je er meer over te weten komt. En komt er geen opdracht, dan bedenk ik wel weer een project.

Welk rolmodel zou ik graag willen ontmoeten en spreken? André Kertèsz, maar dat is te laat.

Ga ik pensioneren van dit werk en leven waar ik van houd? Het lijkt me heerlijk als de druk van het geld moeten verdienen weg is. Maar fotograferen blijf ik altijd.

Hoe kun jij contact met mij opnemen?

http://www.tonvanvliet.com / http://www.fotocursusachterhoek.nl

Email: info@tonvanvliet.com

 

Leave a Reply

