Passie Pensioneert Nooit voor Els Smulders Waijers

Wat is mijn grootste passie? Mijn grootste passie is mooie dingen om me heen creëren. Dat is wat ik mijn hele leven al zo graag gedaan heb en nog steeds graag doe! Tekenen en schilderen. Mijn vak! Mijn passie! Als ik daarmee bezig ben vergeet ik alles om me heen! Dan ben ik helemaal “van de wereld”! Zo’n mooi gevoel! Het geeft zoveel energie!

Voorbeelden: het maken van “vrij werk” in allerlei technieken, experimenteren met verschillende materialen. Mensen portretteren. De ziel in zo’n gelaat vinden en weergeven in pastelkrijt of olieverf. Daarnaast is mijn passie ook om schilder- en tekenlessen te geven en deelnemers aan een cursus of workshop deze zelfde passie door te geven, hen ook dat gevoel van geluk laten ervaren om met kleur, vorm en verschillende materialen en technieken emoties te leren weergeven!

Wat is mijn idee van ultiem geluk? Ultiem geluk is voor mij op de eerste plaats dat het mijn geliefden goed gaat. Dan is er rust en vrede in mijn hoofd èn om mij heen. Geluk en rust inspireert mij en dan pas gaat mijn creativiteit stromen en kàn ik schilderen waardoor ik me heel goed voel. Een cirkel dus. Ook ervaar ik geluk door er gewoon te zijn in ongerepte natuur. En door lieve, warme mensen om me heen. Daar waar we nu semipermanent wonen in Portugal voel ik me gelukkig! Ook al mis ik mijn dochters en kleinkinderen wel die niet hier in de buurt wonen. We zien elkaar gelukkig wel in zomer- en wintervakanties.

Ook een goede gezondheid is voor mij ook van groot belang om gelukkig te zijn, heb ik gemerkt, na een gebroken knie! De lange revalidatie bracht me zó uit balans! Ik ervoer dat als een “inspiratie dip”! Ultiem geluk is dan toch verder weg!

Wat is mijn grootste angst? Dat mijn geliefden me zouden ontvallen. Ik zou ‘doodgaan’ van ellende! Dan zou ik geen passie meer hebben het niet meer kunnen opbrengen om nog iets moois te creëren! Dat denk ik! Dat vrees ik!

Waar houd ik het meest van aan mijn werk? Helemaal opgaan in mijn werk, daar houd ik van! Ik ben een emotioneel mens en werk intuïtief. Als ik lekker bezig geweest ben kan ik me nadien telkens weer zo kan verbazen over het resultaat! Zo van “heb ik dat gemaakt?”! Of, een mooi mens portretteren. Dat inspireert me! Door echt contact te hebben, achter de façade van een gezicht te zoeken, streef ik ernaar de ziel te kunnen treffen! Daar houd ik van!

Wat is mijn minst aantrekkelijke eigenschap? Ik ben misschien teveel een perfectionist. Kan niet goed tegen lelijke dingen, chaos, vuil en rommel om me heen! Mijn hoofd zit al te vol met creatieve ideeën! In een chaotische omgeving wordt ik daarom gauw erg onrustig en kan ik niks creëren! Ik verwacht door die eigenschap misschien wel teveel van anderen! Maar, ik ben niet perfect!

Wat is mijn grootste valkuil? Als het schilderen niet goed gaat, ik me er eigenlijk niet goed bij voel, geen inspiratie voel, maar er dan toch aan door ga. Dat wordt dan meestal niks. Ik kan beter het schilderij of het portret wegzetten (en het model een andere keer laten komen) en opnieuw beginnen! Of een tijd later nog eens bekijken! Grote kans dat ik er helemaal overheen schilder! Ik voel het zelf heel goed wanneer het wèl gaat! Dat is een euforisch gevoel!!! Heerlijk!

Wanneer zou ik liegen? Ik zou eerder misschien iets niet zeggen! Ik vind het vreselijk om andere mensen eventueel te kwetsen. Maar de waarheid verdraaien kan ik niet! Voelt akelig!

Welk rolmodel heeft de grootste invloed op mij gehad? Eigenlijk zijn er meerdere. Op de eerste plaats de Dalai Lama! Wijze man! Ik zou zo wijs ook wel willen zijn! Ook 3 leraren van de Academie van Beeldende Kunst in Tilburg vroeger. Joop Liesker, Ru van Rossem en Nico Molenkamp, alle drie goede kunstenaars die voor mij een voorbeeldfunctie hadden. Vanzelfsprekend heb ik ook respect voor vele vrouwen in de kunst die vaak moesten knokken om hun passie te kunnen volgen. Mijn oma bijvoorbeeld. Zij had 13 kinderen (!) maar ook een passie voor kunst die zij in haar tijd niet helemaal kon waarmaken. Ze ontwierp “dus maar” kazuifels en aanverwante religieuze artikelen.

Waar houd ik het minst van aan mijn werk? Het gedoe van administratie, exposities regelen, een praatje houden bij een opening, publiciteit voor lessen en exposities, mijn websites bijhouden. Het hoort er bij, maar zijn niet mijn favoriete bezigheden!

Waar en wanneer was ik het meest gelukkig met mijn werk? Als ik op mijn eigen expositie rondloop en mijn beste werken zie hangen. En er werk wordt verkocht. Bijvoorbeeld op de “Eastafab” in Tanzania en de exposities in de “Mall Galleries” in Londen. Dat er mensen zijn die mijn werk ook kunnen waarderen. Dan ben ik toch wel trots en dankbaar dat ik dit talent heb gekregen.

Wat zegt de uitspraak ‘Passie Pensioneert Nooit’ mij? Het zegt mij de waarheid! Voor mij is het zo! Ik zou niet zomaar kunnen stoppen vanwege een bepaalde leeftijd! Ik zie dit ook bij vele andere leeftijdgenoten. Daarom is het zo’n leuk initiatief om eens vast te leggen wat al die gepassioneerde gepensioneerden drijft!!

Wat zou ik aan mezelf willen veranderen? Ik zou soms wel eens willen zorgen voor meer rust in mijn leven. En niet naar perfectie streven. Dat vind ik moeilijk! Er zijn zoveel dingen die ik leuk vind. Als kunstenaar zou ik meer tijd willen nemen om te schilderen en tekenen. Me er meer in verdiepen. Ben vaak zo druk met andere, weliswaar ook leuke, dingen. Kennelijk moet het bij mij zo gaan! Ik ben niet perfect, maar zou wel graag een beter mens, een beter kunstenaar willen zijn. Echter, ik besef dit wel goed: het gaat zoals het gaat!

Wat is mijn grootste professionele prestatie? Dat ik, door toedoen van mijn jongste dochter, 3 jaar achtereen een maand in Tanzania pro deo workshops ben gaan geven en de kunstenaars en kunst studenten heb kunnen promoten en helpen middels lessen en met behulp van schilder- en tekenmaterialen die ik in grote hoeveelheden heb kunnen loskrijgen bij een aantal grote kunstenaarsmaterialenbedrijven in Nederland, Engeland en Duitsland. Ik kreeg toen ook de kans om deel te nemen aan de “Eastafab”, “East Africa Art Biënnale”, een kunst expositie van Tanzaniaanse, Oegandese en Keniaanse kunstenaars samen met aan aantal kunstenaars van over de hele wereld. Deze Biënnale reisde van Dar es Salaam naar Kampala en Nairobi en was in het leven geroepen door de bevlogen Belgische organisator en promotor van Tanzaniaanse kunstenaars Yves Goscinny. Ik ben er best trots op dat ik dit gewoon gedaan heb. Een onvergetelijke ervaring. Samen met een vriendin en met Joost. Ik ben heel dankbaar dat ik dit heb kunnen en mogen beleven in een onvergetelijk prachtig en ongerept Afrikaans land.

Ook ben ik er heel trots op dat ik een grote opdracht kreeg van onze gemeente hier in Portugal, om het leven van een heel belangrijke figuur, geboren in Cernache do Bonjardim, uit te beelden. Ik maakte een 5-luik in olieverf van Nuno Alvares Perreira die in de 14de eeuw als generaal Portugal behoedde voor inname door Spanje. Hij is een aantal jaren geleden in Rome heilig verklaard. Men is hier heel trots op hem en ik ben heel trots op het werk wat ik heb mogen maken! Te zien op mijn exto website en in het echt in de stiltekapel van het “Casa de Poesia” in Cernache do Bonjardim

Welk beroep zou ik hebben in een volgend leven? Antropologe! Bestuderen van andere volkeren en andere culturen. Lijkt me geweldig! Misschien ook wel kok! Heerlijk! Koken!

Wat is de plek waar ik de beste ideeën krijg, in mijn stad? Ik woon op het “platteland” in Portugal. Ik krijg geen ideeën in een stad! Ik kan me best voor een dag goed voelen in een stad als Coimbra of Lissabon bijvoorbeeld. Een keer musea en kunstgaleries bezoeken. Coimbra is overigens wel een prachtige en levendige studentenstad met schitterende oude bouwstijlen en vooral ook leuke mensen. Lissabon is ook geweldig. Maar na een dag heb ik het wel gezien. Te druk! Ik krijg de beste ideeën, de meeste inspiratie, toch door natuur en rust om me heen.

Wat is mijn favoriete plek om te eten en te drinken, in mijn stad? Wij wonen niet in een stad maar gaan er wel eens heen om lekker te eten. Leuke visrestaurants in bijv Nazaré, een goed Portugees, Japans of zelfs Afrikaans restaurant hier in Portugal. In Nederland is “LEF” in Helvoirt mijn favoriet.

Wie is mijn grootste fan/sponsor/partner in crime? Joost. Mijn man. Die helpt met van alles sinds zijn pensioen. Hij maakt het mij mogelijk mijn passie te kunnen volgen! Maakt het mij mogelijk hier in Portugal schilderworkshops te kunnen geven. Op mijn eentje zou ik dat niet kunnen! Daar ben ik hem heel dankbaar voor. Wij zijn een goed team in de organisatie daarvan. Om me heen heb ik ook meerdere fans van mijn werk, dat is leuk! Ben ik blij mee!

Met wie zou ik in de toekomst graag willen werken? Met niemand. Ik werk het liefst alleen! Exposeren samen met anderen wel. Dat is leuk. Maar dan wel met kunstenaars die dezelfde passie voor kunst delen. Die heb ik hier in Portugal wel enkele gevonden in de internationale groep kunstenaars “Create Portugal”! Fijn om samen met hen over kunst te praten! Ideeën uit te wisselen…….

Naar welk project, in de nabije toekomst, kijk ik uit? In januari beginnen we weer met het promoten van mijn workshops, wat in Nederland plaatsvindt. Via adverteren in kunstbladen brengen we geïnteresseerden op de hoogte van een “Portugal dag”! Vol informatie over de schilderworkshops die ik geef vanuit mijn atelier in Mendeira. Ik kijk er naar uit om mensen zo enthousiast te krijgen hieraan deel te nemen! Het geeft zoveel voldoening als mensen na afloop van een cursus of workshop zo blij en enthousiast zijn. Het is een fijn gevoel dat ik wat heb kunnen betekenen in hun zoektocht naar hun eigen stijl en ze zich verder kunnen ontwikkelen.

Ook kijk ik weer uit naar de schilderlessen hier in mijn atelier in Portugal. Aan een groep van verschillende nationaliteiten op elke zaterdagochtend die erg enthousiast alles willen weten, over schilderen en tekenen en dat in de praktijk willen brengen. In mijn Nederlandse Atelier “De Tuinzolder” in de wintermaanden idem dito! Leuk!

Welk rolmodel zou ik graag willen ontmoeten en spreken? Geen idee! De meeste zijn overleden!!!

Ga ik pensioneren van dit werk en leven waar ik van houd? Nee! Ik ga niet pensioneren want ik houd namelijk van dit “werk”! Ik ga door zolang mijn gezondheid en / of andere omstandigheden dat toelaten!

Hoe kun jij contact met mij opnemen? E-mail: elssmulderswaijers@home.nl Website kunst: http://www.elssmulderswaijers.exto.nl Website workshops: http://www.schildereninportugal.nl

Leave a Reply

