Passie Pensioneert Nooit voor Ad Nuis

Wat is mijn grootste passie? In 1970 maakte de Amerikaanse fotograaf Danny Lyon een foto van Stephanie. We zien een mooie jonge blonde vrouw in een zwarte coltrui. Ze staat naast een grote Amerikaanse auto met een ronde spiegel. Op de achtergrond een eindeloze weg. Stephanie, Sandoval County 1970 stond er onder. Ik was een jaar of zeventien toen ik de foto zag. Ik wist wat ik wilde worden, fotograaf en met een mooie vrouw in een grote Amerikaanse auto door een eindeloos landschap rijden.

Wat is mijn idee van ultiem geluk? Ultiem gelukkig is een groot woord het impliceert dat je daarna weer veel minder gelukkig bent. Geef mij maar gewoon gelukkig. Ik kan genieten van allerlei, vooral kleine dingen, een landschap, de blik van een kind, een mooie zin of een heerlijke maaltijd.

Wat is mijn grootste angst? Angst is een slechte raadgever zei mij vader altijd. Angst voor de dood heeft weinig zin het is onafwendbaar. Angst om mijn kinderen te overleven daar heb ik soms wel eens last van. Remedie: neem een fijne borrel.

Waar houd ik het meest van aan mijn werk? De vrijheid die de camera mij heeft gegeven is groot, ik ben Stephanie nog altijd dankbaar.

Wat is mijn minst aantrekkelijke eigenschap? Ongeduldig. Al gaat het met het stijgen van de jaren steeds beter.

Wat is mijn grootste valkuil? Ik hou niet van valkuilen.

Wanneer zou ik liegen? Een leugen is een bewering waarvan de spreker of schrijver weet dat die in strijd is met de waarheid. Volgens onderzoek bestaat 1% uit radicaal “eerlijken”. Ik behoor tot de overige 99%.

Welk rolmodel heeft de grootste invloed op mij gehad? Mijn grootmoeder van moeders kant heeft mij sterk beïnvloed. Een eenvoudige vrouw met prachtige uitspraken. De hele wereld kwam bij haar op bezoek, van de burgemeester en de dominee tot de zwerver en de psychiatrische patiënt. Voor iedereen had ze een luisterend oor en een wijze raad. Als kind zag ik het allemaal aan. Op haar sterfbed zei ze tegen mij: “maak er iets moois van, het is zo voorbij”!

Waar houd ik het minst van aan mijn werk? Alle facetten van mijn werk zijn interessant. Het bedenken van een onderwerp, de research, het maken, het publiceren en het delen met anderen.

Waar en wanneer was ik het meest gelukkig met mijn werk? Ik ben eigenlijk altijd gelukkig met mijn werk. Dat komt omdat ik zo eigenwijs ben alleen de dingen te maken die dicht bij mijn hart liggen. Ik doe nooit opdrachten maar heb het omgedraaid, ik verkoop mijn dromen en ideeën.

Wat zegt de uitspraak ‘Passie Pensioneert Nooit’ mij? Het zegt mij niets, het is voor mij vanzelfsprekend.

Wat zou ik aan mezelf willen veranderen? Ik verander voortdurend dat lijkt mij genoeg.

Welk beroep zou ik hebben in een volgend leven? Mochten er dan ook camera’s zijn. Wederom fotograaf, filmer, schrijver.

Wat is mijn grootste professionele prestatie? Mijn boek 65+ uit 1994, een mooi zompig zwart-wit boek over ouderdom en vergankelijkheid. Maar alweer zolang geleden, ik zou er nu bijna zelf in kunnen staan. Nee dan toch liever de projecten waar ik nu aan werk. Nuis NL een foto/tekstcolumn en The Greek Connection een multimediaal project over geopolitiek op Champions League niveau.

Wat is de plek waar ik de beste ideeën krijg, in mijn stad? In krijg goede ideeën altijd in de auto en de beste als ik diep in de nacht over een verlaten snelweg raas.

Wat is mijn favoriete plek om te eten en te drinken, in mijn stad? Mijn keukentafel. Ik ben gek op koken, van brood bakken tot zelf kroketten maken. Altijd weer iets nieuws uitproberen Heerlijk!

Wie is mijn grootste fan/sponsor/partner in crime? Voor zover ik weet heb ik geen fans, om van sponsoren maar te zwijgen. Partners in crime wel, mijn dochter en de schrijver Arthur van den Boogaard.

Met wie zou ik in de toekomst graag willen werken? Met mijn dochter en Arthur van den Boogaard.

Naar welk project, in de nabije toekomst, kijk ik uit? Naar het maken van een documentaire die zich afspeelt in Amerika .

Welk rolmodel zou ik graag willen ontmoeten en spreken? Danny Lyon.

Ga ik pensioneren van dit werk en leven waar ik van houd? Ik film, schrijf, fotografeer, neem geluid op, monteer tot ik erbij neer val.

Ad Nuis

Fotograaf/filmer/schrijver

Facebook is mijn website https://www.facebook.com/ad.nuis

Leave a Reply

