Passie Pensioneert Nooit voor Ursula van Riel

Wat is mijn grootste passie? Wat van al mijn passies nu ‘de grootste’ is…? De liefde voor het lezen en schrijven en die voor grafisch ontwerp zullen me nooit verlaten, denk ik; ik kan het een ook moeilijk los zien van het andere.

Wat is mijn idee van ultiem geluk? De liefde voor mijn dierbaren en het besef dat ik ook een dierbare voor anderen ben. Buiten dat: de perfecte muziek op het juiste moment.

Wat is mijn grootste angst? Beperkt worden in mijn vrijheid, mijn onafhankelijkheid moeten opgeven.

Waar houd ik het meest van aan mijn werk? Het begin van een project is zonder twijfel het meest aantrekkelijk: als het bruist en kolkt van ideeën.

Wat is mijn minst aantrekkelijke eigenschap? Het minst aantrekkelijk voor mezelf – laat ik niet helemaal uit de school klappen… – is mijn perfectionisme.

Wat is mijn grootste valkuil? Perfectionisten streven altijd naar een tien, wat niet alleen onwaarschijnlijk vermoeiend is voor henzelf, maar doorgaans ook zinloos.

Wanneer zou ik liegen? Liegen, vooral onder het mom van tact, staat me enorm tegen. Intussen bedenk ik dat ik weleens over mijn leeftijd heb gelogen.

Welk rolmodel heeft de grootste invloed op mij gehad? Wie me het meest hebben geïnspireerd, zijn jongens die ik leerde kennen rond mijn twintigste. Beiden studeerden medicijnen, maar de een deed daarnaast de Rietveld-academie en was pianist bij ons cabaretclubje, de ander was antiekhandelaar en meubelmaker. Daarnaast ‘vreet’ ik beelden en bladen.

Waar houd ik het minst van aan mijn werk? Noodgedwongen concessies doen die een tekst of ontwerp volkomen kleurloos maken. En slecht betaald worden.

Waar en wanneer was ik het meest gelukkig met mijn werk? In Amsterdam, toen ik aan een geweldig magazine werkte met sympathieke collega’s en een dito klant. Maar ik put ook bergen plezier uit een goed interview met een schrijver of uit een paar uur schetsen aan mijn computer.

Wat zegt de uitspraak ‘Passie Pensioneert Nooit’ mij? Als kind wist ik al dat ik niet geschikt zou zijn voor een baan waarin ‘ied’re dag als de vorige onherroepelijk voorbij’ gaat, om met Bloem te spreken. Ik hoop dat ik mijn werk kan blijven doen, in welke vorm dan ook, tot ik erbij neerval.

Wat zou ik aan mezelf willen veranderen? Dat is gemakkelijk: ik zou veel meer zakelijk inzicht willen hebben.

Wat is mijn grootste professionele prestatie? Ik heb uiteenlopende dingen gemaakt waar ik behoorlijk tevreden over ben. Maar ik vind het vooral een prestatie dat ik nieuwsgierig blijf en nieuwe vaardigheden blijf aanleren, zoals WordPress.

Welk beroep zou ik hebben in een volgend leven? Correspondent in het buitenland of schrijver van reisverhalen.

Wat is de plek waar ik de beste ideeën krijg, in mijn stad? Onderweg, in de auto of lopend.

Wat is mijn favoriete plek om te eten en te drinken, in mijn stad? In Rotterdam wijnbar Het Eigendom en Uit Mijn Eigen Stad.

Wie is mijn grootste fan/partner in crime? Een paar studievriendinnen en (oud)collega’s en jawel, verschillende (oud)opdrachtgevers.

Met wie zou ik in de toekomst graag willen werken? Als het om bladen gaat, vind ik Tyler Brûlé (Wallpaper, Monocle) wel de grootste magiër. Maar om concreet te blijven: ik werk graag met iedereen die talented en nice is, zoals Bernbach al stelde.

Naar welk project, in de nabije toekomst, kijk ik uit? Ik droom nog steeds van mijn eigen tijdschrift.

Welk rolmodel zou ik graag willen ontmoeten en spreken? Philippe Apeloig, Tyler Brûlé, ach, zoveel mensen.

Ga ik pensioneren van dit werk en leven waar ik van houd? Sowieso duurt het nog heeeeel lang voordat ik 67 ben, maar nee: als het geen werk is, maar een manier van leven, kun je er ook niet mee stoppen.

Hoe kun jij contact met mij opnemen? Ik vind het altijd leuk om e-mail te ontvangen, op zij@ursulavanriel.nl.

Leave a Reply

