Passie Pensioneert Nooit voor Geert van Opstal

Wat is mijn grootste passie? Het bouwen van klassieke gitaren op het hoogste niveau qua klank, bespeelbaarheid en schoonheid. Instrumenten die hun bespeler jaren lang blijven inspireren.

Wat is mijn idee van ultiem geluk? Het gevoel hebben dat ik leef met alles erop en eraan. Delen van lief en leed met een rijke sociale omgeving, veiligheid, vrijheid van meningsuiting en de mogelijkheid om me te blijven ontwikkelen.

Wat is mijn grootste angst? Dat ik afscheid moet nemen van de mensen ik het meest liefheb.

Waar houd ik het meest van aan mijn werk? “It’s always a joy to carve a good piece of wood” zei mijn leermeester José Luis Romanillos vaak. Het met de hand bewerken van hout blijft een dagelijkse vreugde! Natuurlijk met vlijmscherp gereedschap en als het kan met goede muziek op de achtergrond. Dat is overigens lang niet altijd gitaarmuziek!

Wat is mijn minst aantrekkelijke eigenschap? Volgens mijn vrouw Sophie: “Dat je (na een dag hard werken red.) nog weleens voor de TV in slaap valt en dan je ‘rommel’ niet opruimt voor je in je bed stapt.’ Er blijft ook nog weleens een houtkrul aan mijn kleren hangen. Dat vindt ze ook geen pretje.

Wat is mijn grootste valkuil? Procrestineren, wat zich uit in talmen, de dag met dingen vullen die me niet dichter bij mijn doel brengen, te lang nadenken voordat ik aan de slag ga. Kortom, mezelf het gevoel te geven dat ik druk ben zonder echte stappen vooruit te maken.

Wanneer zou ik liegen? Als ik zou zeggen dat ik nooit lieg.

Welk rolmodel heeft de grootste invloed op mij gehad? José Luis Romanillos. Hij is een van ’s werelds bekendste gitaarbouwers die onder andere voor Julian Bream een gitaar maakte waar die zo’n duizend concerten mee gaf. Hij begon aan de keukentafel met bouwen en groeide uit tot een van de beste bouwers. Ik had de eer een maand onder zijn leiding te werken in zijn ‘guitar makers course’ in Siguenza. Ik volg hem al vanaf de 70‘er jaren toen hij voor het eerst bekend werd.

Waar houd ik het minst van aan mijn werk? Soms zijn er routineklussen die dodelijk saai zijn maar wel moeten gebeuren. Zo is voor het grovere werk het werken met machines soms onvermijdelijk en tijdbesparend. Leuk wordt dat nooit!

Waar en wanneer was ik het meest gelukkig met mijn werk? Wanneer ik mijn instrumenten hoor klinken in een concert setting of op een mooie opname. Erg warm en gelukkig wordt ik van complimenten van ervaren concertgitaristen. Zeker wanneer die op eerdere moment in mijn ontwikkeling aanwijzingen gaven over dingen die beter konden.

Wat zegt de uitspraak ‘Passie Pensioneert Nooit’ mij? Dat ik me niet meer met gitaren zou bezighouden kan ik me simpelweg niet voorstellen. Ik weet dat er een fysiek einde komt aan de mogelijkheid om te bouwen. Ogen en motoriek worden op enig moment minder. Ook het spelen zal dan niet meer gaan zoals ik dat wil. Ik zal dan mijn werkplaats opdoeken en me bezig houden met het schrijven van muziek voor de gitaar. Ik volg daar ook lessen voor.

Wat zou ik aan mezelf willen veranderen? Je kunt in dit leven van iedereen afscheid nemen behalve van jezelf. Het inzicht dat je dus jezelf maar beter erg aardig kunt vinden had ik al op jonge leeftijd. Je kunt pas gelukkig zijn wanneer je ten diepste vrede hebt met wie je bent. Het is dan makkelijker om een beter mens te worden en daar doe ik nog steeds moeite voor.

Welk beroep zou ik hebben in een volgend leven? Geen idee!

Wat is mijn grootste professionele prestatie? Recent kreeg ik de opdracht om een kopie te maken van de mooiste gitaar “La Cumbre” van Antonio Torres, die hij maakte in 1858. De gitaar is rijk met inleg versierd en wordt door iedereen erkend als “het” meesterstuk.

Ik ben op dit moment druk met de voorbereidingen en weet dat ik het in mijn vingers heb. Over een jaar is het concert waar het instrument zal worden gepresenteerd. Zoals het er nu uit ziet in Het Witte Kasteel van Loon op Zand en zal Leonardo Palacios het instrument bespelen.

Wat is de plek waar ik de beste ideeën krijg, in mijn stad? In de schemertoestand tussen waken en slapen doordenk ik al mijn plannen en krijg ik ook de beste invallen. Omdat ik een dagdromer ben kan me dat op elk moment van de dag overkomen. Meestal gebeurt het als de natuur zich opdringt c.q. als ik daarvoor open sta. En natuur is er volop in Loon op Zand.

Wat is mijn favoriete plek om te eten en te drinken, in mijn stad? Thuis. Ik kook nagenoeg elke dag met veel plezier en interesse. Het is een van de rijkdommen van het leven. Sophie en ik zijn op ons best wanneer we een gezelschap mogen verwennen.

Wie is mijn grootste fan/sponsor/partner in crime? Natuurlijk mijn gezin. Direct daarna Baltazar Benitez. Hij is wereldwijd een van de beste gitaristen van de vorigen eeuw en bouwt zelf ook gitaren. We kennen elkaar al meer dan veertig jaar en delen dezelfde passie.

Met wie zou ik in de toekomst graag willen werken? Met de onlangs opgerichte Gitaarsalon Loon op Zand promoten we de klassieke gitaar bij een groot publiek. Jongeren hebben daarbij speciale aandacht. Ik zou het heerlijk vinden mijn drie kleinzonen de beginselen van het gitaar spelen en/of bouwen bij te brengen.

Naar welk project, in de nabije toekomst, kijk ik uit? Naar de concertserie van de Gitaarsalon 2016/2017 en natuurlijk naar de geboorte en presentatie van mijn “La Cumbre”.

Welk rolmodel zou ik graag willen ontmoeten en spreken? Herman Hauser (derde generatie), een familie van Duitse bouwers die al generaties lang gitaren maakt van een uitzonderlijke kwaliteit.

Ga ik pensioneren van dit werk en leven waar ik van houd? Ooit houdt het op. Daar heb ik ook vrede mee.

Hoe kun je contact met mij opnemen?

Bedrijfsnaam: Van Opstal Luthier

Website: http://www.vanopstalguitars.com

Email: luthier@me.com

 

Leave a Reply

