Passie Pensioneert Nooit voor Margreet Schouwenaar

Wat is mijn grootste passie?

Het vinden van woorden die mij iets van wat mij omringt laten verstaan. Hoewel woorden maar een ogenblik vastleggen blijft die zin een eeuwigheid.

Wat is mijn idee van ultiem geluk?

De witregel waarin de stilte hoorbaar wordt en ik even de geur van zinvol en betekenis ruik.

Wat is mijn grootste angst?

Ik vrees weinig meer. Elke angst is uiteindelijk nutteloos gebleken, omdat de trapleuning altijd brak waar ik me al op de bovenverdieping waande,

Waar houd ik het meest van aan mijn werk?

De passie en de totale overgave aan het scheppen. Dat kiezelpad lopen in volkomen betrokkenheid.

Wat is mijn minst aantrekkelijke eigenschap?

Ik vrees dat ik hier ‘eigenwijs’ moet antwoorden, hoewel ik liever ‘eigenzinnig’ had gezegd.

Wat is mijn grootste valkuil?

Er werkelijk en oprecht van overtuigd zijn dat ik alles kan en ook nog tegelijkertijd.

Wanneer zou ik liegen?

Een schrijver liegt de waarheid, dat is zijn vak. Maar natuurlijk zou ik ook liegen om het vege lijf van mijn kinderen en mijzelf te redden.

Welk rolmodel heeft de grootste invloed op mij gehad?

Onmogelijk om deze vraag te beantwoorden, zoveel kunstenaars, muzikanten en medemensen leggen traptreden waarop je kunt lopen als schrijver. Het leven is zo bruikbaar als een kurkentrekker.

Waar houd ik het minst van aan mijn werk?

Als schrijver mag je niet alleen scheppen, je moet ook leuren, PR bedrijven, geduld betrachten, de moed niet opgeven en meer van dat soort zaken waar ik een bloedhekel aan heb.

Waar en wanneer was ik het meest gelukkig met mijn werk?

Als ik de laatste hand leg aan een dichtbundel, een project of een kinderboek en ik het gevoel heb dat alles klopt. Het gevoel van een zevende dag: zien dat alles goed is.

Wat zegt de uitspraak ‘Passie Pensioneert Nooit’ mij?

Passie kent geen tijd. Passie is de ultieme motor voor geluk; benzine voor hart en ziel.

Wat zou ik aan mezelf willen veranderen?

Het leven heeft me veel geleerd. Ik ben tevreden met wie ik ben en heb vrede met mezelf. Aan te raden!

Wat is mijn grootste professionele prestatie?

Ik ben trots op mijn recent verschenen verzameld werk: vijfentwintig jaar werk in een vuistdikke bundel: ‘Zinnen op woorden gezet’ bezorgd door uitgeverij Liverse. Daarnaast ben ik ook trots op de bundel die ik maakte met Anja de Jager, 13 liefdesgedichten bij evenzoveel miniaturen van haar hand: Warm van vacht, eveneens uitgegeven door Liverse. Niettemin moet ik mijn grootste professionele prestatie nog leveren natuurlijk. Ik blijf mijn eigen onderhorige om Achterberg te citeren.

Welk beroep zou ik hebben in een volgend leven?

Ik zou muziek willen maken, willen zingen: eindeloos willen oefenen op reeksen noten tot ze moeiteloos als meeuwen door lucht zeilen. En schrijven zijn natuurlijk, maar schrijver wordt je niet, dat ben je.

Wat is de plek waar ik de beste ideeën krijg, in mijn stad?

Ach was er maar een plek waar een mens de beste ideeën krijg. Ideeën rollen als bolderkarren door mijn gedachten of flitsen als onweer voorbij, waar ik ook ben.

Wat is mijn favoriete plek om te eten en te drinken, in mijn stad?

Ik zit graag op het Waagplein in Alkmaar, maar evenzeer bij Wonders aan de kustlijn van Egmond, of met een picknickmand aan zee.

Wie is mijn grootste fan/sponsor/partner in crime?

Die vacature is nog niet vervuld,

Met wie zou ik in de toekomst graag willen werken?

Ik zou scenes willen bedenken voor Sesamstraat, ik zou poëzie op toneel willen brengen, of opnieuw willen samenwerken met een kunstenaar voor een wederzijdse kruisbestuiving.

Naar welk project, in de nabije toekomst, kijk ik uit?

Ik ga opnieuw met Anja Jager een boek maken, zij maak op haar onnavolgbare manier schilderingen met ei-tempera, een middeleeuwse schildertechniek waarbij zij zelf verf maakt van eierdooier en pigmenten, en ik schrijf de teksten bij haar beelden. Binnenkort verschijnt ook mijn dichtbundel voor kinderen bij uitgeverij Clavis: ‘Denk dag doen,’ waar Esther Miskotte prachtige prenten bij maakt

Welk rolmodel zou ik graag willen ontmoeten en spreken?

Frank Groothof, Nelly Frijda, Karin Bloemen, Herman van Veen en zo kan ik nog wel even doorgaan. Volkomen willekeurig, maar allemaal mensen met een passie en een enorme scheppingsdrang.

Ga ik pensioneren van dit werk en leven waar ik van houd?

Volgens mij is pensioneren van je leven lastig, maar waar passie en leven samenvallen lijkt het me zelfs onmogelijk.

Hoe kun jij contact met mij opnemen?

http://www.margreetschouwenaar.nl http://www.stadsdichteralkmaar.nl

Leave a Reply

