Passie Pensioneert Nooit voor Renee van Leusden

Wat is mijn grootste passie?

Beelden maken in brons gegoten is mijn passie, daaraan kan ik elk moment van de dag en/of nacht werken.

Wat is mijn idee van ultiem geluk?

Te mogen leven in een gevoel van harmonie en dat de emotie in de beelden door anderen wordt herkend en erkend.

Wat is mijn grootste angst?

Niet meer te kunnen werken. Ik wil nog zoveel en de klok tikt door.

Waar houd ik het meest van aan mijn werk?

Het ontwerpproces, in mijn eigen atelier met muziek van allerlei aard afhankelijk van en passend bij het onderwerp; blijdschap of diepe pijn, het hoort nu eenmaal bij het leven.

Wat is mijn minst aantrekkelijke eigenschap?  

Onrust, ongeduld.

Wat is mijn grootste valkuil?  

Onmatigheid in van alles. Moet ook op mijn gezondheid letten, maar wil ook vooral tijd voor mijn dierbaren blijven vinden.

Wanneer zou ik liegen?  

In situaties van onrechtvaardigheid. Vaak een leugentje om bestwil.

Welk rolmodel heeft de grootste invloed op mij gehad?  

Het (mede-) restaureren van de kathedraal St. Jan, eind zestiger jaren, te leren hoe een knie, een wimper of een nagel uit steen wordt gehakt.

Waar houd ik het minst van aan mijn werk?  

De eenzaamheid in de emotie en rationeel om de beelden te moeten verkopen. Dat moeten de beelden zelf doen.

Waar en wanneer was ik het meest gelukkig met mijn werk?  

De uitverkiezing in 1991 na selectie voor de grote expositie ‘Mac 2000’ Femmes Contemporaines in het Grand Palais in Parijs als enige Nederlander.

Wat zou ik aan mezelf willen veranderen?  

De onrust.

Wat is mijn grootste professionele prestatie?  

Financiële onafhankelijkheid, zodat ik vrij ben om te maken wat ik wil.

Wat is de plek waar ik de beste ideeën krijg, in mijn stad?  

In mijn atelier tussen kranten en documentaires.

Wat is mijn favoriete plek om te eten en te drinken, in mijn stad?  

De Korte Putstraat in ‘s-Hertogenbosch, de meest gastvrije plek in Nederland tussen alle soorten mensen.

Wie is mijn grootste fan/sponsor/partner in crime?  

Mijn man Huib van Leusden.

Met wie zou ik in de toekomst graag willen werken?  

Heb nooit met iemand samengewerkt en ben zeer tevreden over mijn bronsgieter.

Naar welk project, in de nabije toekomst, kijk ik uit?  

Tentoonstelling in New York met mijn nieuwe werk: In Your Face.

Renée van Leusden, Kunstenares,  www.reneevanleusden.nl, info@reneevanleusden.nl

Leave a Reply

